Νέο ράλι για το πετρέλαιο μετά το ρωσικό πάγωμα του αγωγού CPC

«Αν μία καταιγίδα κλείνει τις υποδομές ή αν η Ρωσία κλείνει τις υποδομές είναι κάτι που το αποφασίζει η Ρωσία όταν τις ξανανοίγει» σχολιάζει ο Κέβιν Μπουκ, γενικός διευθυντής στον όμιλο ClearView Energy Partners της Ουάσινγκτον

Στα 116.43 δολάρια το βαρέλι διαμορφώθηκε το πρωί της Τετάρτης (10:16 ώρα Ελλάδος) η τιμή του πετρελαίου Μπρεντ -αφού προηγουμένως είχε ανέλθει στα 117,70 δολάρια το βαρέλι- μετά τη χθεσινοβραδυνή ανακοίνωση του αναπληρωτή υπουργού Ενέργειας της Ρωσίας περί δίμηνων εργασιών συντήρησης στον αγωγό πετρελαίου της Caspian Pipeline Consortium (CPC) από το Καζακστάν. Μία απόφαση που αναμένεται να περιορίσει την παγκόσμια τροφοδοσία ως και κατά ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα, που αντιστοιχεί στο 1% της παγκόσμιας παραγωγής.

 

Η απόφαση έρχεται την παραμονή των Συνόδων Κορυφής ΝΑΤΟ και ΕΕ με την παρουσία του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν για τον πόλεμο στην Ουκρανία και από τις οποίες αναμένεται να ανακοινωθούν επιπλέον κυρώσεις προς τη Μόσχα.

Και -σύμφωνα με τους Financial Times- εγείρει ανησυχίες πως η Μόσχα είναι διατεθειμένη να προχωρήσει σε αντίποινα για τις δυτικές κυρώσεις.

Η ρωσική ανακοίνωση, την οποία αναμετέδωσε το πρακτορείο Tass, επικαλείτο λόγους συντήρησης των εγκαταστάσεων εκφόρτωσης που υπέστησαν καταστροφές από καταιγίδες. Οι αναλυτές όμως εγείρουν αμφιβολίες για τη χρονική συγκυρία, καθώς κανένας από τους δυτικούς εταίρους που συμμετέχουν στο κονσόρτσιουμ δεν έχει επιθεωρήσει τις εγκαταστάσεις, όπως μεταδίδουν οι Financial Times.

«Αν μία καταιγίδα κλείνει τις υποδομές ή αν η Ρωσία κλείνει τις υποδομές είναι κάτι που το αποφασίζει η Ρωσία όταν τις ξανανοίγει» σχολιάζει ο Κέβιν Μπουκ, γενικός διευθυντής στον όμιλο ClearView Energy Partners της Ουάσινγκτον.

Ο αγωγός μήκους 1.500 χιλιομέτρων ξεκινά από το πετρελαϊκό οικόπεδο Tengiz στο δυτικό Καζακστάν και καταλήγει στο λιμάνι Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα. Στην παραγωγή πετρελαίου συμμετέχουν οι αμερικανικές εταιρείες Chevron και ExxonMobil, ενώ η ροή του ενισχύεται στη διαδρομή και με ρωσικό αργό πετρέλαιο. Η συνολική χωρητικότητα του αγωγού ανέρχεται στα 1,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως, που αντιστοιχεί στο 2,5% του παγκόσμιου θαλασσίου εμπορίου πετρελαίου και περίπου στα 2/3 των πετρελαϊκών εξαγωγών του Καζακστάν.