Η κινεζική κυβέρνηση σκέφτεται να περιορίσει την κλίμακα έργων καθώς φαίνεται πως αρκετές χώρες, όντας αντιμέτωπες με μια κρίση βιοτικού επιπέδου από τον υψηλό πληθωρισμό, δεν θα μπορούν να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους, παρατηρούν αναλυτές στην Wall Street Journal.
Η πρόθεση για μια αναθεώρηση της Πρωτοβουλίας «Μια Ζώνη, ένας Δρόμος» ενισχύεται όταν οι Κινέζοι που εργάζονται για την αποπεράτωση των έργων αυτών εκτίθενται σε διάφορους κινδύνους λόγω της δυσαρέσκειας εάν όχι της αγανάκτησης των φτωχότερων πολιτών που βλέπουν να βρίσκονται σε μειονεκτικότερη θέση. Σύμφωνα με την Oxus Society, ένα αμερικανικό think-tank, περίπου 160 περιστατικά αναταραχών στην κεντρική Ασία από το 2018 μέχρι τα μέσα του 2021 αφορούσαν την Κίνα, αναφέρει η αμερικανική εφημερίδα.
Κίνα: Μεγαλύτερος πιστωτής από το ΔΝΤ
Μέχρι σήμερα, η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος πιστωτής σε τρίτες χώρες, ξεπερνώντας το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Παγκόσμια Τράπεζα. Οικονομικοί αναλυτές εκτιμούν, όμως, πως περίπου το 60% των δανείων της Κίνας στο εξωτερικό αφορούν αναπτυσσόμενες χώρες σε δεινή δημοσιονομική κατάσταση, όπως η Σρι Λάνκα και η Νιγηρία.
Επικριτές της Κίνας θεωρούν πως το Πεκίνο έχει εγκλωβίσει χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου, κυρίως στην Ασία και την Αφρική, σε μια «διπλωματία χρέους». Μόνον στο Πακιστάν, οι Κινέζοι έχουν δαπανήσει περίπου 25 δισ. δολάρια για την κατασκευή οδικών δικτύων, μονάδων ηλεκτροδότησης και ενός λιμανιού. Στο Τζιμπουτί, το Λάος, τη Ζάμπια και το Κιργιστάν, τα χρέη προς την Κίνα αναλογούν τουλάχιστον στο 20% του ΑΕΠ. Στη Σρι Λάνκα, όταν η κατασκευή ενός λιμανιού με δάνεια και εργολάβους από την Κίνα αποδείχθηκε πως ήταν μη βιώσιμη, η κυβέρνηση έδωσε στην κρατική China Merchants μερίδιο 70% σε 99ετή μίσθωση με αντάλλαγμα νέες επενδύσεις.
Δεν υπήρξαν, από την άλλη πλευρά, άκαρπες όλες οι επενδύσεις της Κίνας σε αναπτυσσόμενες χώρες. Η κατασκευή αυτοκινητόδρομου στην Θίκα, μιας βιομηχανικής πόλης στην Κένυα, έχει επιταχύνει τις οδικές μετακινήσεις πάνω από μια ώρα. Γενικά υπολογίζεται πως η Κίνα έχει χρηματοδοτήσει την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων πάνω από 100.000 χιλιομέτρων και σιδηροδρόμων 10.000 χιλιομέτρων στην Αφρική.
Απαγωγές και ένοπλες ληστείες Κινέζων εργαζομένων σε τρίτες χώρες
Οι αρνητικοί συνειρμοί, ωστόσο, είναι αναπόφευκτοι σε χώρες του αναδυόμενου κόσμου που έχουν το δικό τους μερίδιο διαφθοράς, εγκληματικότητας και έλλειψης διαφάνειας. Τον Ιούνιο απήχθησαν τέσσερις Κινέζοι που εργάζονταν σε ορυχείο στη Νιγηρία και οι Κινέζοι στο Κονγκό έχουν γίνει στόχοι ένοπλων ληστειών. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Κινέζων Εργολάβων περίπου 440.000 Κινέζοι εργάζονται στην Ασία και περίπου 95.000 στην Αφρική.
Ωστόσο, με την αναβίωση του Δρόμου του Μεταξιού να έχει κοστίσει μέχρι σήμερα πάνω από 1 τρισ. δολάρια και την κινεζική οικονομία να αντιμετωπίζει πολλαπλές προκλήσεις, το Πεκίνο αναθεωρεί τις προτεραιότητες του μεγαλόπνοου σχεδίου του.
Αν και η Κίνα έχει αποδεχθεί πως ελλοχεύουν κίνδυνοι στη διεκπεραίωση τόσο μεγάλων έργων σε φτωχές χώρες, πληροφορίες θέλουν το Πεκίνο να εξετάζει πια μικρότερα έργα υποδομών, ψηφιακές εγκαταστάσεις, συμπράξεις του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα και την παραχώρηση μεγαλύτερης οικονομικής βοήθειας παρά πιστώσεων. Εκτός των άλλων, οικονομικοί αναλυτές τονίζουν πως η αναλογία δανείων με οικονομική βοήθεια προς τρίτες χώρες είναι για τις ΗΠΑ ένα προς εννέα ενώ στην περίπτωση της Κίνας ισχύει το αντίθετο.
Τέλος, παρά τις εσωτερικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κινεζική οικονομία από τα lockdown μέχρι τις αναταράξεις στην αγορά ακινήτων, το Πεκίνο θα πρέπει να εξετάζει μια διαγραφή ή ρύθμιση των κεφαλαίων που της χρωστούν από τα έργα της αναβίωσης του δρόμου του Μεταξιού.