Καλογηράτος: Να επενδύσουμε σε ένα βιώσιμο μέλλον χωρίς εξάρτηση από τρίτους

Ο κ. Καλογηράτος αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας

Για ένα «τέλος εποχής», μίας εποχής όπου υπήρχε σταθερότητα, αυξανόμενη ευμάρεια και ειρήνη στην Ευρώπη, έκανε λόγο ο κ. Τζέρι Καλογηράτος, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Capital Product Partners L.P., στην ομιλία του, που ακολούθησε εκείνη του επίτιμου καλεσμένου της διοργάνωσης, τέως προέδρου της Γαλλίας, Φρανσουά Ολάντ, κατά την έναρξη του «The Second Thessaloniki Metropolitan Summit» του Economist και του powergame.gr που έγινε στο Συνεδριακό Κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης» στη Θεσσαλονίκη.

Ο κ. Καλογηράτος αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας, στην αντιμετώπιση των προκλήσεων από τις ελλείψεις φυσικού αερίου, την ανάγκη ανασύνταξης, επιχειρηματιών και κυβερνήσεων. Αναφορικά με την αντίδραση της ΕΕ, διαπίστωσε ότι «ο χρόνος έχει πια τελειώσει», πως η ΕΕ «πρέπει να αποδείξει πως μπορεί να κινείται συντονισμένα και αποφασιστικά» αλλά και «να βρει τρόπους να συζητά και να αποφασίζει και να αντιμετωπίζει κρίσεις», σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο ιστότοπος powergame.gr.

 

Οι υψηλές τιμές είναι εδώ για να μείνουν παραπάνω από έναν χειμώνα

Ο κ. Καλογηράτος αναφέρθηκε στις προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε και, όπως είπε, είναι μεγαλύτερες απ’ όσες θα μπορούσαμε να φανταστούμε έναν χρόνο πριν. Σημείωσε πως σε συνομιλίες του με σειρά εταιρειών-κολοσσών ενέργειας και κοινής ωφελείας απ’ όλη την Ευρώπη, πολλές από τις οποίες πλέον «χρεοκοπημένες ή στα όρια χρεοκοπίας, και έχουν κρατικοποιηθεί» ήταν έκδηλη η αγωνία πώς θα καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες τους με τις στρόφιγγες του ρωσικού αερίου κλειστές.

Είπε άλλωστε ότι είναι «κοινό μυστικό» στη βιομηχανία παραγωγής LNG, ότι τα επόμενα 2-3 χρόνια και ως ότου κατασκευαστούν νέες υποδομές υγροποίησης φυσικού αερίου στις ΗΠΑ αλλά και σε άλλα μέρη της Ευρώπης και του κόσμου, δεν θα υπάρχει αρκετό φυσικό αέριο μέσω της οδού του LNG, αφού το LNG που υπάρχει τώρα σε προσφορά, είναι κατά βάση πεπερασμένη ποσότητα. Κατά συνέπεια, τόνισε, «οι υψηλές τιμές είναι εδώ για να μείνουν παραπάνω από ένα χειμώνα και θα συνοδεύονται παραπάνω από μία φορές, με πιθανές ελλείψεις κατά την κορύφωση της ζήτησης». Ο αντίκτυπος, άλλωστε θα χτυπήσει και τη βιομηχανία το ίδιο βαριά, αν όχι περισσότερο από τον καταναλωτή, σχολίασε, επισημαίνοντας ότι «σε αυτό το σημείο, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία παίζει κρίσιμο ρόλο».

Και αυτό γιατί οι εταιρείες ελληνικών συμφερόντων ελέγχουν περισσότερο από 1 στα 4 πλοία μεταφοράς LNG. Άλλωστε, επεσήμανε, «ελληνόκτητα πλοία επαναεροποίησης του LNG ετοιμάζονται να δέσουν στη Γερμανία και να δώσουν την πολυπόθητη δυνατότητα να εισάγει δια θαλάσσης, σημαντικές ποσότητες φυσικού αερίου για το χειμώνα».

 

Να μην αφήσουμε το πλεονέκτημα και το know how να πέσουν σε ξένα χέρια

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Product Partners L.P. αναφέρθηκε και στις διαπιστώσεις που μας βοήθησε να κάνουμε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Πρώτον, πόσο ευάλωτη παραμένει η ειρήνη και η ασφάλεια και η σταθερότητα στην Ευρώπη. Δεύτερον, ανέδειξε την ανάγκη «να ανασυνταχθούμε, επιχειρηματίες και κυβερνήσεις, και να αναδείξουμε τις βιομηχανίες στις οποίες έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα και έχουμε δημιουργήσει στρατηγικό κεφάλαιο», όπως είναι η ελληνόκτητη ναυτιλία.

Η τελευταία, καθώς και η ασφάλεια προμήθειας σε τρόφιμα, πρώτες ύλες και ενέργεια, πρέπει να διαφυλαχθούν και να μην αφήσουμε αυτό το πλεονέκτημα και το know how να χαθεί ή να πέσει σε ξένα χέρια, προειδοποίησε.

Τρίτον, είπε χαρακτηριστικά, «να σκεφτούμε την αυτάρκεια της Ευρώπης, πρώτα σε ενέργεια αλλά και σε άλλους στρατηγικούς πόρους, που θα μας διασφαλίσουν ανεξαρτησία και αυτάρκεια στο μέλλον». Αναφέρθηκε στον εξηλεκτρισμό της οικονομίας, στην παραγωγή μικροτσίπ και τις πρώτες ύλες για την παραγωγή και διύλισή τους, προειδοποιώντας πως η Κίνα «είναι ήδη μπροστά, ιδιαίτερα στις πρώτες ύλες, και δημιουργεί καταστάσεις μονοπωλίου».

Σχετικά με την εξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο, υπογράμμισε ότι: «Απαιτείται τολμηρή κοινή πολιτική στην εξασφάλιση ενέργειας βραχυπρόθεσμα, αλλά και στη χάραξη ενεργειακής αυτονομίας για όλη την Ευρώπη μέσω ενός κοινού σχεδίου. Που θα εξασφαλίσει τις απραίτητες διασυνδέσεις ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες για τη διανομή της ενέργειας, όπως καλύτερες διασυνδέσεις αγωγών… αξιοποίηση του ευρωπαϊκού στόλου για θαλάσσια μεταφορά ενέργειας, αλλά και εκμετάλλευση των ΑΠΕ και της πυρηνικής ενέργειας, με παραγωγή εκεί που υπάρχει το απαραίτητο δυναμικό, αλλά κατανάλωση, εκεί που υπάρχει το έλλειμμα».

Μίλησε ακόμη για την ανάγκη ενός «ενιαίου σχεδίου αντιμετώπισης του σοκ που θα υποστεί η οικονομία, με στήριξη τόσο στον καταναλωτή, αλλά και στη βιομηχανία».

 

Κριτική προς την ΕΕ

Ο κ. Καλογηράτος σημείωσε ότι «η Ευρώπη θα αποδείξει ότι μπορεί να κινείται συντονισμένα και αποφασιστικά. Πρέπει να παραδεχθούμε, και ο πρόεδρος Ολάντ όλα αυτά τα έχει ζήσει από πρώτο χέρι, ότι υπήρξαν στιγμές που η Ευρώπη δεν κατάφερε να απαντήσει, ούτε έγκαιρα, ούτε συντονισμένα».

«Στην τωρινή συγκυρία φοβάμαι, όπως είπε και ο ίδιος (ο κ. Ολάντ) ότι ο χρόνος έχει πια τελειώσει» συμπλήρωσε. «Εμείς που προερχόμαστε από τον κόσμο των επιχειρήσεων και κατανοούμε και την αξία της σκληρής διαπραγμάτευσης, αλλά και της έγκαιρης απόφασης, συχνά απορούμε με τις καθυστερήσεις αλλά και τη μυωπική προσέγγιση».

Και επεσήμανε: «Η ΕΕ πρέπει να βρει τρόπους να συζητά και να αποφασίζει και να αντιμετωπίζει κρίσεις. Με επίγνωση ότι είναι ένωση κυρίαρχων κρατών, αλλά και χωρίς καταστροφικούς εθνικούς εγωισμούς».

 

Μία μάχη όχι μόνο των κυβερνήσεων

Τέλος, επεσήμανε ότι σε αυτή τη μάχη η Ευρώπη δεν είναι μόνη και πως «ο επιχειρηματικός κόσμος, και ειδικά της εμπορικής ναυτιλίας, μπορεί και πρέπει να συμβάλλει σε αυτή και να αναλάβουμε και εμείς, κρίσιμες δεσμεύσεις». Μεταξύ αυτών, να συνεχίσει να βοηθά στην προσπάθεια να πετύχει η Ευρώπη την ενεργειακή της αυτονομία και να συμβάλλει ώστε να λειτουργούν αδιάλλειπτα οι εφοδιατικές αλυσίδες.

Επίσης, είπε, ο κόσμος της ναυτιλίας πρέπει να συνεχίσειν τις επενδύσεις στην πράσινη ναυτιλία, σε καύσιμα και τεχνολογίες, στην ανανέωση του στόλου. Σε «επενδύσεις τελικά σε ένα βιώσιμο μέλλον, χωρίς εξάρτηση από τρίτους».