Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία απειλείται με κραχ εν μέσω υψηλού πληθωρισμού

Τα αυξανόμενα επιτόκια και ο πληθωρισμός αρχίζουν να επιβαρύνουν τη ζήτηση αυτοκινήτων, ενώ το υψηλότερο κόστος για πρώτες ύλες, ενέργεια και logistics αναμένεται να επηρεάσει τα κέρδη

Νίκος Μιχαλόπουλος 

Οι οικονομικές πιέσεις στην Ευρώπη ετοιμάζονται να πλήξουν την αυτοκινητοβιομηχανία της περιοχής.

Ο χρηματοοικονομικός κλάδος της Volkswagen αναμένει ότι τα κέρδη θα μειωθούν φέτος, επειδή τα αυξανόμενα επιτόκια και ο πληθωρισμός αρχίζουν να επιβαρύνουν τη ζήτηση αυτοκινήτων.

Οι πελάτες σκέφτονται εάν θα αγοράσουν ένα νέο όχημα ή θα επεκτείνουν τη σύμβαση μίσθωσης λόγω ανησυχιών, όπως η αύξηση των τιμών της ενέργειας, δήλωσε τη Δευτέρα ο Frank Fiedler, οικονομικός διευθυντής της VW Financial Services.  Αυτό ακολουθεί τις προειδοποιήσεις της BMW την περασμένη εβδομάδα ότι οι παραγγελίες νέων οχημάτων υποχωρούν από υψηλά επίπεδα, ιδιαίτερα στην Ευρώπη.

Ενώ η Continental επιβεβαίωσε τις ετήσιες προβλέψεις της την Τρίτη, η γερμανική εταιρεία ελαστικών ανακοίνωσε ότι πρέπει να επωμιστεί περίπου 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ (3,6 δισεκατομμύρια δολάρια) σε πρόσθετο κόστος για πρώτες ύλες, ενέργεια και logistics, με τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων στο εξωτερικό να αυξάνονται οκταπλάσια σε ορισμένες περιπτώσεις.

Η CFO της Continental Katja Duerrfeld περιέγραψε τις συνθήκες «μάλλον σαν τυφώνας» και προέβλεψε ότι αυτές οι πιέσεις «δεν θα υποχωρήσουν σύντομα».

Τα σημάδια της ύφεσης εμφανίζονται σταδιακά

Η γερμανική οικονομία —η μεγαλύτερη της Ευρώπης— παρέμεινε στάσιμη το δεύτερο τρίμηνο εν μέσω αύξησης των τιμών, ελλείψεων εφοδιασμού και απειλής περιορισμού της ενέργειας σε περίπτωση που η Ρωσία διακόψει τις ροές φυσικού αερίου.

Οι οικονομολόγοι εκτιμούν ότι η ύφεση είναι σχεδόν αναπόφευκτη στο δεύτερο εξάμηνο.  Η οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου πιθανώς συρρικνώθηκε το δεύτερο τρίμηνο και η Τράπεζα της Αγγλίας βλέπει τώρα τη Βρετανία να εισέρχεται σε ύφεση ισοδύναμη σε κλίμακα με εκείνη που παρατηρήθηκε στη δεκαετία του 1990, ξεκινώντας από το τέταρτο τρίμηνο, καθώς βαθαίνει η κρίση κόστους ζωής.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καταφέρει να ξεπεράσουν αυτές τις δυσκολίες για αρκετό καιρό.

Ενώ οι πωλήσεις οχημάτων στην Ευρώπη έχουν υποχωρήσει τον περασμένο χρόνο, η Mercedes-Benz, η VW, η BMW και άλλοι έχουν δει τα κέρδη τους να εκτινάσσονται στα ύψη επειδή έχουν επικεντρώσει την περιορισμένη παραγωγή τους σε μοντέλα υψηλού περιθωρίου κέρδους.

Τα όπλα χρηματοδότησης και διαχείρισης στόλου των αυτοκινητοβιομηχανιών απέδωσαν επειδή η κρίση τσιπ ενίσχυσε τη ζήτηση για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και στήριξε τις τιμές.

Ορισμένοι κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένων των Stellantis και Mercedes, παραμένουν αισιόδοξοι ότι μπορούν να διατηρήσουν ισχυρά κέρδη το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Αλλά είναι όλο και λιγότερο σαφές ότι θα είναι σε θέση να ξεπεράσουν τα υποκείμενα ζητήματα της οικονομίας για πολύ περισσότερο.  Η BMW δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι παραγγελίες παραμένουν υψηλές, αλλά προειδοποίησε ότι δεν θα μπορέσει να μετακυλίσει πλήρως το αυξανόμενο κόστος υλικών.  Και οι εταιρείες ήδη προετοιμάζονται για έναν ζοφερό χειμώνα λόγω της επιδεινούμενης ενεργειακής κρίσης στην περιοχή.

Ενεργειακή κρίση

Οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας έχουν σπάσει ρεκόρ τις τελευταίες εβδομάδες καθώς η Ρωσία περιορίζει τις προμήθειες φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

Το συνεχιζόμενο κύμα καύσωνα διαταράσσει τις πλωτές οδούς που απαιτούνται για τη μεταφορά άνθρακα σε σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής και εργοστάσια.  Η Γερμανία έχει ήδη δηλώσει ότι θα δώσει προτεραιότητα στις παραδόσεις φυσικού αερίου σε ιδιωτικές κατοικίες σε σχέση με τα εργοστάσια, εάν υπάρξει έλλειψη όταν επιδεινωθεί το κρύο τους επόμενους μήνες.  Άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι πιθανό να προβούν σε παρόμοιες ενέργειες.