Η εξαφάνιση του Ιβάν Σαββίδη, οι Γάλλοι και η κόντρα στον ΟΛΘ

Το βαρύ κλίµα, η έλλειψη συνεννόησης µε τους υπόλοιπους µετόχους, οι σοβαρές καθυστερήσεις στις επενδύσεις και η σειρά γεγονότων που φουντώνουν τα σενάρια για αποστασιοποίηση του αφεντικού του ΠΑΟΚ από την εγχώρια επιχειρηµατική σκηνή

Πυκνώνουν τα σενάρια που θέλουν τον επιχειρηµατία Ιβάν Σαββίδη να αποστασιοποιείται από την εγχώρια επιχειρηµατική σκηνή.

 

Καίτοι ο ίδιος πρόσφατα «αύξησε» τη συµµετοχή του στο πιο σηµαντικό περιουσιακό στοιχείο που κατέχει στη χώρα, τον Οργανισµό Λιµένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), εντούτοις φαίνεται ότι έχει παγώσει µια σειρά από επενδύσεις, καθώς θεωρεί ότι το κλίµα δεν είναι ευνοϊκό. Τις πληροφορίες παρουσίασε πρώτο το powergame.gr και η στήλη«Big Mouth», που έκανε λόγο για προθέσεις πλήρους αποεπένδυσης του επιχειρηµατία από τη χώρα.

Οι πληροφορίες δεν αφορούν µόνον στον ΟΛΘ, που είναι το πιο σηµαντικό περιουσιακό στοιχείο, αλλά και στο ξενοδοχειακό συγκρότηµα «Πόρτο Καρράς» -όπου, υποτίθεται, διαµένει ο επιχειρηµατίας τα τελευταία δύο χρόνια- και στο τηλεοπτικό κανάλι Open. Τις πληροφορίες για αποστασιοποίηση του επιχειρηµατία επιβεβαιώνουν και άλλες πηγές, οι οποίες κάνουν λόγο αφενός µεν για αδυναµία άντλησης κεφαλαίων από την τραπεζική αγορά, αφετέρου δε για συγκρούσεις στο εσωτερικό του βασικού µετόχου του ΟΛΘ. Ο συγκεκριµέµος οργανισµός ελέγχεται κατά 67% από τη South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Ltd, η οποία µε τη σειρά της ελέγχεται κατά 66,67% από την Belterra Investments Ltd, συµφερόντων Ι. Σαββίδη, και κατά 33,33% από τη γαλλικών συµφερόντων Terminal Link.

 

Σημείο τριβής ο Προβλήτας 6

Σύµφωνα µε πληροφορίες, οι δύο µέτοχοι της SEGT αδυνατούν να βρουν σηµεία συνεργασίας, καίτοι έχουν αναλάβει ένα ιδιαίτερα κερδοφόρο περιουσιακό στοιχείο από τον Μάρτιο του 2018. Βασικό σηµείο τριβής συνιστά η δηµιουργία του Προβλήτα 6 στο λιµάνι, µια επένδυση ύψους τουλάχιστον 130 εκατ. ευρώ, η οποία θα ανεβάσει σηµαντικά τη δυναµικότητα του ΟΛΘ ως εµπορευµατικής πύλης (και όχι µόνο) των Βαλκανίων, αλλά και της ΝΑ Ευρώπης. Σηµειώνεται ότι ο ιδιωτικός, πλέον, ΟΛΘ είχε στη διάθεσή του επτά ενδιαφερόµενους αναδόχους για την κατασκευή του έργου από τον Φεβρουάριο του 2020, ενώ από τους επτά προεπέλεξε έξι από το καλοκαίρι του 2020, προκειµένου να του υποβάλουν τις δεσµευτικές προσφορές.

Ο ανταγωνισµός είναι, εποµένως, µεγάλος και, παρόλο που έχουν µεσολαβήσει πολλοί µήνες, η διοίκηση του λιµένα ακόµη δεν έχει ζητήσει τις δεσµευτικές προσφορές των ενδιαφεροµένων, σχεδόν δύο χρόνια µετά την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας.Ο βασικός µέτοχος του ΟΛΘ, η SEGT, φαίνεται ότι δεν θέλει να γίνει η συγκεκριµένη επένδυση µε ίδια κεφάλαια, αλλά µε δανεικά.

 

Το αξιοπερίεργο, ωστόσο, είναι ότι, ενώ το τραπεζικό σύστηµα βρίθει ρευστότητας και οι ελληνικές τράπεζες αυτή την περίοδο δανείζουν µεγάλες επιχειρήσεις, όπως ο ΟΛΘ, εντούτοις παρατηρείται µεγάλη δυσκολία στο να ξεκινήσει το έργο. Και οι αιτίες που επικαλούνται οι άνθρωποι του Οργανισµού έχουν να κάνουν µε την πανδηµία και τις καθυστερήσεις που αυτή επιφέρει. Αλλά δεν είναι µόνον ο ΟΛΘ. Παρά τις καλές επιδόσεις της χώρας στην ανάκαµψη του τουρισµού, η ανάπλαση του «Πόρτο Καρράς» επίσης καθυστερεί. Πρόκειται, δε, για µια επένδυση σαφώς µικρότερου ύψους απ’ ό,τι είναι ο Προβλήτας 6 στον ΟΛΘ. Μάλιστα, στη συγκεκριµένη επένδυση δεν υπάρχει δεύτερος µέτοχος που συναποφασίζει µε τον οµογενή επιχειρηµατία, όπως συµβαίνει στον ΟΛΘ µε την «Terminal Link».

Τα στοιχεία δείχνουν ότι, παρά τη θεαµατική ανάκαµψη του ελληνικού ΑΕΠ και την επιβεβαιωµένη αύξηση των ξένων και των εγχώριων επενδύσεων, ο Ιβάν Σαββίδης σταθµίζει αυτή την περίοδο τη συµµετοχή του στο επιχειρηµατικό γίγνεσθαι της χώρας. Η πρόσφατη απόκτηση του µεριδίου της DIEP (Deutsch Invest Equity Partners), η οποία ανέβασε τη συµµετοχή του επιχειρηµατία στην SEGT από το 20% στο 66,67% (και κατά συνέπεια και στον ΟΛΘ), δεν θεωρείται µια νέα επενδυτική κίνηση. Από πολύ νωρίς είχε διαφανεί ότι πίσω από την αγνώστων στοιχείων γερµανική (;) επενδυτική εταιρεία DIEP βρίσκονταν ρωσικά κεφάλαια και πολύ πιθανόν ο ίδιος ο οµογενής επιχειρηµατίας. Ετσι, πέρυσι τον Φεβρουάριο, εν ριπή οφθαλµού και πριν ακόµη γίνει κάποια ουσιαστική επένδυση στον ΟΛΘ, που θα ανέβαζε την αξία της επιχείρησης, η DIEP πούλησε το µερίδιό της στην Belterra Investments. Σηµειώνεται ότι η DIEP ήταν ο µέτοχος πλειοψηφίας στη SEGT (και, κατά συνέπεια, στον ΟΛΘ) µε µερίδιο 46,67% (31,3% στον ΟΛΘ), ακολουθούσε η γαλλική Terminal Link µε 33,33% στη SEGT (22,3% στον ΟΛΘ) και τρίτη ήταν η Belterra µε 20% στη SEGT (13,4% στον ΟΛΘ).

Το ενδεχόµενο να κρύβονται ρωσικά κεφάλαια είχε επισηµάνει πολλαπλώς ο αµερικανικός παράγοντας στη χώρα µας. Ο Αµερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ, µιλώντας στο συνέδριο «Η ώρα της οικονοµίας» του Ελληνοαµερικανικού Επιµελητηρίου τον ∆εκέµβριο του 2017, προειδοποίησε την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αναφέροντας ότι «είναι θολό ποιοι είναι οι πραγµατικοί ιδιώτες επενδυτές (της SEGT) και από πού προέρχονται τα χρήµατα της εξαγοράς». Τότε ο ΟΛΘ δεν είχε ακόµη ιδιωτικοποιηθεί, είχε όµως διαφανεί η SEGT ως ο προτιµητέος επενδυτής για την παραχώρηση του λιµένα της Θεσσαλονίκης.

Βαρύ το κλίμα για τον Ιβάν

Τον Απρίλιο του 2018 και αφού είχε συντελεστεί η µεταβίβαση του 67% των µετοχών του ΟΛΘ κυριότητας ΤΑΙΠΕ∆ στην SEGT, ο Αµερικανός πρέσβης επανέφερε το θέµα της διαφάνειας στη συγκεκριµένη αποκρατικοποίηση. «Εχω αναφερθεί επισταµένως σε αυτό το θέµα, ειδικά για τη διαφάνεια της συναλλαγής και την πηγή της χρηµατοδότησης, η οποία περιλαµβάνει εγγυητική επιστολή από ρωσική τράπεζα που σήµερα βρίσκεται υπό αµερικανικές κυρώσεις (US sanctions)», είχε πει µιλώντας στην Ενωση Αποφοίτων Αµερικανικών Πανεπιστηµίων ο κ. Πάιατ. Το κλίµα ήταν βαρύ από τότε για τον Ιβάν Σαββίδη. Χάρη, όµως, στις άριστες σχέσεις που διατηρούσε µε την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η αµερικανική δυσφορία δεν τον πτόησε και, έτσι, έστω και µέσω «κερκόπορτας», κατάφερε να κατακτήσει το σηµαντικό περιουσιακό στοιχείο της «νύµφης του Θερµαϊκού», πέρα από την πιο δηµοφιλή οµάδα της συµπρωτεύουσας και τον τηλεοπτικό σταθµό Open. Έτσι, έβαλε πλώρη και για τα λιµάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουµενίτσας.

Το σκηνικό, ωστόσο, άρχισε να αλλάζει σταδιακά από το καλοκαίρι του 2019. Μαζί µε την αλλαγή κυβέρνησης υπήρξε και µια γεωστρατηγική στροφή της χώρας στους πιο παραδοσιακούς συµµάχους της, εκείνους του Ατλαντικού Συµφώνου. Ταυτόχρονα, ξεκίνησε µια αµερικανική επιχειρηµατική απόβαση (Pfizer, Microsoſt , Digital Realty κ.λπ.), που, αν δεν εκτοπίζει τους επενδυτές της Ανατολής, Ρώσους και Κινέζους, τουλάχιστον καθιστά δύσκολη τη συµβίωσή τους στη χώρα µας.

 

Το τελευταίο φάνηκε και στην υπόθεση του Οργανισµού Λιµένος Πειραιά (ΟΛΠ), όπου, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση παραχώρησε ένα επιπλέον 16% των µετοχών του στους Κινέζους της COSCO, ωστόσο φάνηκε ότι ήταν µια κίνηση που δεν γέµισε πολιτικό και οικονοµικό… ενθουσιασµό, όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Σηµειώνεται ότι οι Κινέζοι στον ΟΛΠ, όπως ο Ιβάν Σαββίδης στον ΟΛΘ, είχαν υποσχεθεί επενδύσεις εκατοντάδων εκατοµµυρίων ευρώ, οι οποίες ωστόσο δεν ξεπέρασαν τις λίγες δεκάδες. Ολα δείχνουν ότι το βαρύ κλίµα που έχει διαµορφωθεί στη χώρα για τον Ιβάν Σαββίδη είναι η βασική αιτία που ο εκ Ρωσίας ορµώµενος επιχειρηµατίας έχει σταµατήσει να επενδύει. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι ο επιχειρηµατίας αναζητά λύσεις στο αδιέξοδο και παραµένει ανοικτός σε συζητήσεις για µεταβίβαση των περιουσιακών του στοιχείων. Η αρχή αναµένεται να γίνει από τα λιγότερο σηµαντικά περιουσιακά στοιχεία, τα οποία είναι ζηµιογόνα, όπως ο τηλεοπτικός σταθµός Open.

Ωστόσο, δεν είναι λίγοι και εκείνοι που αναφέρουν ότι δεν θα ήταν αρνητικός και στην πώληση κερδοφόρων περιουσιακών στοιχείων, όπως είναι η συµµετοχή στον ΟΛΘ. Είναι, δε, σίγουρο ότι η αξία του λιµανιού έχει αναβαθµιστεί µετά την αποκρατικοποίηση, αλλά όχι στον βαθµό που θα ήθελαν οι µέτοχοί του. Και προς την κατεύθυνση αυτή οι ευθύνες πρέπει να αναζητηθούν στο έλλειµα συντονισµού του επιχειρηµατία µε τους Γάλλους συνεπενδυτές. Οι τελευταίοι φέρεται να αναζητούν σηµεία επαφής, αλλά χωρίς αποτέλεσµα.

Υπενθυµίζεται ότι τον Μάρτιο του 2018 το ΤΑΙΠΕ∆ µεταβίβασε στην SEGT το 67% των µετοχών του ΟΛΘ, µε τίµηµα 231 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών, τα 154 εκατ. ευρώ έβαλε η πλευρά Σαββίδη και τα υπόλοιπα 77 εκατ. ευρώ η πλευρά των Γάλλων της «Terminal Link». Παράλληλα, η SEGT έχει δεσµευθεί προς την ελληνική Πολιτεία για διενέργεια επενδύσεων ύψους 180 εκατ. ευρώ κατά την πενταετία 2018-2023.

Οι επενδύσεις που έχουν γίνει µέχρι σήµερα είναι υποδεέστερες του προαναφερόµενου ποσού. Καθώς, µάλιστα, έχουν παρέλθει πάνω από δυόµισι χρόνια (30 µήνες), θεωρείται απίθανο ο ΟΛΘ να τηρήσει το χρονοδιάγραµµα που έχει συµφωνηθεί. Η πιο σηµαντική επένδυση, ο Προβλήτας 6, έχει χρονοδιάγραµµα ολοκλήρωσης 32 µήνες, χρονικό διάστηµα που σηµαίνει ότι ήδη το αρχικό χρονοδιάγραµµα των επενδύσεων έχει τεθεί εκτός στόχου.

 

Πηγή: parapolitika.gr