Οι Βρυξέλλες έθεσαν ως στόχο το 40% των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μέχρι το 2030 στη δέσμη μέτρων Fit for 55 που παρουσίασαν το καλοκαίρι του 2021, αλλά το μπλοκ των 27 χωρών δεν προβλέπεται να επιτύχει το 45%, σύμφωνα με έκθεση που δημοσίευσε την Τρίτη η Ember.
Αυτό οφείλεται εν μέρει στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2022 και η οποία επιδείνωσε την ενεργειακή κρίση σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς οι ευρωπαϊκές οικονομίες προσπάθησαν να απεξαρτηθούν από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα και η Μόσχα σταμάτησε να παραδίδει φυσικό αέριο σε πολλές χώρες.
Σε απάντηση, οι ευρωπαϊκές χώρες “εκτόξευσαν” την ενεργειακή τους μετάβαση, δήλωσε η ανεξάρτητη δεξαμενή σκέψης για την ενέργεια, με τις επενδύσεις σε καθαρές τεχνολογίες να εκτοξεύονται σχεδόν κατά ένα τρίτο σε ετήσια βάση και να φτάνουν σε νέα υψηλά επίπεδα ρεκόρ.
Τέτοια ήταν η περίπτωση της ανάπτυξης της ηλιακής ενέργειας, με περισσότερα από 40 GW εγκατεστημένα σε όλη την ΕΕ πέρυσι, μια αύξηση 47% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Εν τω μεταξύ, οι εκτιμήσεις ανεβάζουν τη νέα δυναμικότητα το 2023 σε πάνω από 50 GW.
Αυτή η εκθετική ανάπτυξη αναμένεται να οδηγήσει στην επίτευξη του στόχου Fit for 55 για την ηλιακή ενέργεια τέσσερα χρόνια νωρίτερα, το 2026, με τη Γερμανία, την Ισπανία, την Πολωνία, την Ιταλία, τις Κάτω Χώρες και τη Γαλλία να θεωρούνται οι χώρες που θα προσθέσουν τη μεγαλύτερη ποσότητα.
Σημαντική αύξηση παρατηρήθηκε επίσης πέρυσι τόσο στις αντλίες θερμότητας όσο και στα ηλεκτρικά οχήματα.
Το 2022 πωλήθηκαν στην ΕΕ 3 εκατομμύρια αντλίες θερμότητας, αριθμός ρεκόρ, που ισοδυναμεί με περίπου τέσσερα δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Με τον τρόπο αυτό το συνολικό απόθεμα ανήλθε σε περίπου 20 εκατομμύρια, επιτυγχάνοντας έναν ενδιάμεσο στόχο που είχε τεθεί για το 2026.
Οι προβλέψεις τοποθετούν τώρα τον αριθμό των εγκατεστημένων αντλιών θερμότητας έως το 2030 μεταξύ 60-72 εκατομμυρίων, σημαντικά υψηλότερο από τα 40 εκατομμύρια μονάδες που διαμορφώθηκαν στη δέσμη μέτρων Fit for 55.
Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων συνέχισαν να αυξάνονται παρά τη δύσκολη χρονιά για τις πωλήσεις αυτοκινήτων γενικά. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πλέον βέβαιη ότι μπορεί να επιτύχει τον στόχο της ηλεκτροκίνησης των μεταφορών, ο οποίος προβλέπει πενταπλασιασμό από τώρα έως το 2030.
Σε αντίθεση με την αιολική ενέργεια, η ηλιακή ενέργεια δεν διέψευσε τις προσδοκίες πέρυσι και η νέα εγκατεστημένη χερσαία ισχύς ήταν στην πραγματικότητα χαμηλότερη από τον στόχο Fit-for-55, παρά την αύξηση κατά 40% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι προοπτικές για την υπεράκτια αιολική ενέργεια είναι πιο θετικές, καθώς τα υπό ανάπτυξη έργα θα προσθέσουν δυναμικότητα 70,5 GW, κοντά στον νέο ενδιάμεσο στόχο που τέθηκε νωρίτερα φέτος για 111 GW μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Για την Ember, οι θετικές τάσεις που παρατηρήθηκαν τους τελευταίους 12 μήνες θα πρέπει να ωθήσουν την ΕΕ να αναθεωρήσει τους στόχους της προς τα πάνω.
“Μια νέα ενεργειακή πραγματικότητα έχει ξεδιπλωθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη από τότε που παρουσιάστηκε η δέσμη μέτρων Fit-for-55 πριν από δεκαοκτώ μήνες, με επενδύσεις ρεκόρ σε καθαρή ενέργεια που αντικατοπτρίζουν την ασφάλεια και τις οικονομικές επιταγές για την αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας”, δήλωσε η Elisabeth Cremona, αναλύτρια δεδομένων για την ενέργεια και το κλίμα της Ember.
“Οι καθαρές τεχνολογίες προβλέπεται να ξεπεράσουν τις προσδοκίες του Fit-for-55, θέτοντας την ΕΕ σε πορεία για τουλάχιστον 45% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2030. Καθώς το 40% των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας δεν αντικατοπτρίζει πλέον το πού οδεύουμε, η εμμονή στον χαμηλότερο στόχο σημαίνει ότι στοχεύουμε στην αποτυχία”, πρόσθεσε η ίδια.
Τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και το Κοινοβούλιο έχουν δηλώσει ότι τάσσονται υπέρ της ενίσχυσης των στόχων ενόψει των τελικών διαπραγματεύσεων για τον στόχο της ΕΕ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για το 2030, οι οποίες έχουν προγραμματιστεί να διεξαχθούν τον Μάρτιο. Ωστόσο, ορισμένα κράτη μέλη θα προτιμούσαν ο στόχος να παραμείνει αμετάβλητος στο “τουλάχιστον 40%”.
Πηγή: Euronews.com