«Φρέναραν» διελεύσεις και έσοδα στους οδικούς άξονες το 2020

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ASECAP, της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας των εταιρειών διαχείρισης οδικών αξόνων με διόδια, η πανδημία άφησε βαθύ αποτύπωμα στις εταιρείες του κλάδου και στη χώρα μας

Μείωση εσόδων από διόδια κατά σχεδόν 19% παρουσίασαν το 2020 οι εταιρείες διαχείρισης των εθνικών οδικών αξόνων στην Ελλάδα, ενώ για την ίδια περίοδο οι ημερήσιες διελεύσεις στο εθνικό οδικό δίκτυο υποχώρησαν κατά 25%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ASECAP, της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας των εταιρειών διαχείρισης οδικών αξόνων με διόδια, η πανδημία άφησε βαθύ αποτύπωμα στις εταιρείες του κλάδου και στη χώρα μας.

Τα συνολικά έσοδα από διόδια των 11 ελληνικών εταιρειών παραχώρησης (συμπεριλαμβανομένης της Εγνατίας Οδού) υποχώρησαν πέρυσι στα 557,93 εκατ. από 687,34 εκατ. το 2019 εξαιτίας της πανδημίας.

Στα συγκεκριμένα ποσά δεν περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ και άλλοι φόροι. Τα μειωμένα έσοδα συνδέονται με τη σημαντική υποχώρηση των διελεύσεων από το εθνικό δίκτυο με διόδια, συνολικού μήκους 2.145 χιλιομέτρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ASECAP οι μέσες ημερήσιες διελεύσεις από το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων υποχώρησαν το 2020 σε 10.046 από 13.366 το 2019.

Όπως είναι φυσικό, τη μεγαλύτερη πίεση δέχθηκαν οι διελεύσεις επιβατικών αυτοκινήτων που περιορίστηκαν στις 8.234 ημερησίως από 11.402.

Αντίθετα σχετικά σταθερές παρέμειναν οι διελεύσεις φορτηγών κυρίως λόγω της ανάγκης τροφοδοσίας της αγοράς. Στη διάρκεια του 2020 περνούσαν από τους σταθμούς διοδίων της Ελλάδας 1.811 φορτηγά την ημέρα, ενώ το 2019 ο αριθμός τους έφτανε τα 1.964.

Στο τέλος του 2020 λειτουργούσαν στην Ελλάδα 161 σταθμοί διοδίων έναντι 149 το 2019 κυρίως λόγω της προσθήκης νέων σταθμών στην Εγνατία Οδό ενόψει της παραχώρησης σε ιδιώτη.

Οι λωρίδες διέλευσης στους σταθμούς διοδίων αυξήθηκαν πέρυσι σε 834 από 808. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η συνεχής αύξηση των οδηγών που χρησιμοποιούν πομποδέκτες για την πληρωμή διοδίων και τη διέλευση από σταθμούς.

Στο τέλος της περυσινής χρονιάς ο αριθμός των πομποδεκτών άγγιζε το ένα εκατομμύριο.

Συγκεκριμένα είχε αυξηθεί σε 983.693 από 896.388 στο τέλος του 2019. Η ενίσχυση της χρήσης συνδέεται και με τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των διαφορετικών πομποδεκτών που χρησιμοποιούν οι εταιρείες παραχώρησης. Πλέον οι χρήστες μπορούν με την ίδια συσκευή να διασχίσουν ολόκληρο το εθνικό δίκτυο της χώρας.

Ο μεγαλύτερος οδικός άξονας της χώρας με διόδια είναι η Εγνατία Οδός ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της οποίας στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Egis Projects βρίσκεται από το ΤΑΙΠΕΔ σε προχωρημένο στάδιο.

Το συνολικό μήκος της Εγνατίας Οδού μαζί με τους κάθετους οδικούς άξονες φτάνει τα 887 χιλιόμετρα.

Η Νέα Οδός ΑΕ, θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, διαχειρίζεται 377,1 χιλιόμετρα (Αντίρριο – Ιωάννινα και Μεταμόρφωση – Σκάρφεια).

Η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» διαχειρίζεται τον τρίτο σε μήκος οδικό άξονα, το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί που φτάνει τα 263,7 χιλιόμετρα και ακολουθεί η Μορέας που διαχειρίζεται τα 205 χιλιόμετρα του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και της σύνδεσης με Σπάρτη.

Η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα) έχει 202,3 χιλιόμετρα υπό διαχείριση. Περίπου 137 χιλιόμετρα διαχειρίζεται σήμερα η Κεντρική Οδός, επίσης θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς το νότιο και το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65 είναι υπό κατασκευή. Τέλος η Γέφυρα ΑΕ διαχειρίζεται την μήκους 3,5 χιλιομέτρων ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου.

 

Πηγή: Powergame.gr