Quantcast

ΕΕΤΤ: Κυρώσεις και πρόστιμα στις 4 μεγάλες εταιρείες courier

Οι συστάσεις της ΕΕΤΤ

Σήμερα, Δευτέρα αναμένεται να συνεδριάσει η ολομέλεια της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), προκειμένου να επιβάλει τις πρώτες κυρώσεις στις εταιρείες ταχυμεταφορών που τα έκαναν… μούσκεμα κατά την περίοδο των lockdown, που έφερε η πανδημία. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιβολή κυρώσεων θα αφορά στις δύο από τις τρεις μεγάλες επιχειρήσεις ταχυμεταφορών.

 

 

 

Ποιες εταιρείες αφορά

Όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, η επιβολή κυρώσεων αφορά στο πρώτο lockdown, που έγινε μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου 2020. Αφορά στις τρεις από τις τέσσερις μεγάλες επιχειρήσεις ταχυμεταφορών, που είναι η ACS, Γενική Ταχυδρομική, ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές και Speedex.

Όλα δείχνουν ότι η ΕΕΤΤ, στην πρώτη αυτή εξέταση παραβάσεων της ταχυδρομικής νομοθεσίας, θα είναι επιεικής. Οι κυρώσεις θα περιοριστούν σε συστάσεις ή και μικρά πρόστιμα.

Ωστόσο, η ΕΕΤΤ δεν θα είναι τόσο επιεικής για τις παραβάσεις που έγιναν στο δεύτερο και τρίτο lockdown που ακολούθησαν τον Νοέμβριο του 2020.

Και αυτό συμβαίνει επειδή, αφενός μεν το δεύτερο lockdown δεν ήταν το ίδιο «κεραυνός εν αιθρία», όπως συνέβη με το πρώτο κι αφετέρου οι εταιρείες «υποτροπίασαν» σε παραβάσεις.

Πιο επικριτικές οι εισηγήσεις των επιτροπών ακροάσεων

Οι εισηγήσεις των επιτροπών ακροάσεων της ΕΕΤΤ για το δεύτερο και τρίτο lockdown θα είναι πιο επικριτικές για τις τέσσερις επιχειρήσεις ταχυμεταφορών και θα εισηγούνται βαρύτερες κυρώσεις απ’ ό,τι οι εισηγήσεις που αφορούν στο πρώτο lockdown. Σημειώνεται ότι σε αντίθεση με το πρώτο lockdown, που οι κυρώσεις αφορούν τρεις εταιρείες ταχυμεταφορών, στο δεύτερο και το τρίτο lockdown, οι κυρώσεις αφορούν και στις τέσσερις επιχειρήσεις.

Τι επισημαίνει ο θεσμός του Συνηγόρου του Καταναλωτή

Πάντως φέτος, όπως αναφέρουν στελέχη της ΕΕΤΤ, αλλά και του Συνηγόρου του Καταναλωτή (ΣτΚ), οι εταιρείες συμμορφώθηκαν. Όπως αναφέρει ο Συνήγορος του Καταναλωτή Λευτέρης Ζαγορίτης, «το δεκάμηνο του 2021 υπήρξε μείωση των υποθέσεων σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο κατά 28,60% σε σχέση με το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2020». Και είναι η πρώτη φορά που αριθμός των καταγγελιών για υποθέσεις ηλεκτρονικού εμπορίου υποχωρούν από το 2012.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή ωστόσο, επισημαίνει και μια άλλη διάσταση του ζητήματος. Σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε πέρυσι, που πολλές καταγγελίες αφορούσαν κατά κανόνα σε εξαπατήσεις καταναλωτών, δηλαδή καταβολές χρημάτων χωρίς παραδόσεις των προϊόντων, φέτος η κατηγορία αυτή των καταγγελιών υποχωρεί ουσιαστικά. Όπως αναφέρει ο κ. Ζαγορίτης, αν και δεν έχουν εξαλειφθεί τέτοιου είδους καταγγελίες, εντούτοις υποχώρησαν σημαντικά.

«Στην προηγούμενη φάση (του lockdown) είχαμε τουλάχιστον 2.000 καταγγελίες όπου οι καταναλωτές δεν έλαβαν καν προϊόν», λέει χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι φέτος οι καταγγελίες προσιδιάζουν σε εκείνες προ του 2020, όπου ο καταναλωτής δεν ήταν ικανοποιημένος με το προϊόν. «Το σημαντικό είναι ότι υπάρχει προϊόν, ασχέτως αν ικανοποιεί ή όχι» λέει ο Συνήγορος του Καταναλωτή. Με άλλα λόγια, υποχωρούν οι περιπτώσεις εξαπάτησης καταναλωτών μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά παραμένουν ή και διευρύνονται οι κλασσικές καταγγελίες που έχουν να κάνουν με την ικανοποίηση του καταναλωτή από το προϊόν που παρήγγειλαν και αυτό που τους παραδόθηκε.

Υποθέσεις που απασχόλησαν το Συνήγορο του Καταναλωτή
Έτος Σύνολο υποθέσεων Σχετικές με το ηλεκτρ. εμπόριο % επι του συνόλου
2012            3.553                 195 5,5%
2013            4.125                 209 5,1%
2014            5.383                 417 7,8%
2015            5.387                 441 8,2%
2016            7.067                 586 8,3%
2017            8.980                 823 9,2%
2018         10.017                 814 8,1%
2019         11.343              1.396 12,3%
2020         12.943              3.833 29,6%
Σύνολο         68.798              8.714 12,7%
Πηγή: Συνήγορος του Καταναλωτή

 

Τα SOS για τους καταναλωτές ενόψει GivingTuesday, Black Friday

Συστάσεις ΕΕΤΤ

Πάντως, καθώς τώρα ξεκίνησε η πιο σημαντική μεγάλη περίοδος καταναλωτικών αγορών -περίπου το 25% του εμπορίου διεξάγεται στο δ’ τρίμηνο του έτους- τόσο ο Συνήγορος του Καταναλωτή, όσο και η ΕΕΤΤ απηυθύναν συστάσεις σε καταναλωτές, προμηθευτές (e-shops) και εταιρείες ταχυμεταφορών. Στη σχετική ανακοίνωσή της, η ΕΕΤΤ καλεί καταναλωτές και εταιρείες ταχυμεταφορών να είναι πιο προσεκτικοί και περισσότεροι συνεπείς, ενόψει των «καταναλωτικών» ημερών που ακολουθούν (blackFriday, cyberMonday, Χριστουγέννων κ.λπ.).

  • Καταναλωτές: Προς τους καταναλωτές η ΕΕΤΤ συστήνει πριν από την επιβεβαίωση της παραγγελίας από ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop), τη ενημέρωση του καταναλωτή για τη διαθεσιμότητα του προϊόντος, τη συνεργαζόμενη επιχείρηση ταχυμεταφορών, τον εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης, τη δυνατότητα ειδοποίησής σας αναφορικά με την ακριβή μέρα που θα παραληφθεί, καθώς και τον αριθμό αποστολής της (tracking number).Επιπλέον, καλεί τους καταναλωτές να αξιοποιήσουν το χώρο «σχολίων» στη φόρμα παραγγελίας του προϊόντος, αναγράφοντας επιπρόσθετες πληροφορίες προς την εταιρία ταχυμεταφορών που θα διευκολύνουν τη διαχείριση της αποστολής της παραγγελίας, ιδιαίτερα αν υφίσταται πολύωρη απουσία από την οικία σας σε καθημερινή βάση.

Η ΕΕΤΤ σημειώνει ότι οι εταιρίες ταχυμεταφορών υποχρεούνται σε δεύτερη προσπάθεια επίδοσης του αντικειμένου. Ακόμη συστήνει την παραλαβή με επιφύλαξη μίας ημέρας από την παραλαβή της αποστολής εάν το αντικείμενο που παραδίδεται έχει υποστεί φθορά ή είναι κατεστραμμένο. Τέλος αναφέρει ότι η καταναλωτής έχει δικαίωμα, υπό όρους, να αιτηθεί αποζημίωση, εντός 6 μηνών από την ημερομηνία αποστολής, για την πλημμελή παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών (απώλεια/ καταστροφή/εκπρόθεσμη επίδοση). Οι αποζημιώσεις των ανωτέρω περιπτώσεων καταβάλλονται στον αποστολέα ή, αν αυτός παραιτηθεί των δικαιωμάτων του, στον παραλήπτη του ταχυδρομικού αντικειμένου.

  • Ταχυμεταφορείς: Αναφορικά με τις συστάσεις προς τουw ταχυμεταφορείς (courier), η ΕΕΤΤ συνιστά στις εταιρίες ταχυμεταφορών να προετοιμαστούν σε επιχειρησιακό επίπεδο για την προσεχή περίοδο έντονης ζήτησης, αξιοποιώντας την εμπειρία του τελευταίου 1,5 χρόνου, αποφεύγοντας πρακτικές που δύνανται να υποβαθμίσουν την ποιότητα των υπηρεσιών τους και να προκαλέσουν ταλαιπωρία στους καταναλωτές. Επίσης τους καλεί να επανεξετάσουν προσεκτικά τους προσδοκώμενους χρόνους παράδοσης, να ενημερώσουν έγκαιρα τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις/e-shops και κατ’ επέκταση τους χρήστες για τις όποιες μεταβολές, και να προσφέρουν αξιόπιστη ενημέρωση για την πορεία της αποστολής, ιδιαίτερα κατά την παραλαβή της παραγγελίας από την επιχείρηση/e-shop και πριν την τελική παράδοσή της στον παραλήπτη. Αν ο μεγάλος όγκος αποστολών προκαλεί δυσκολία ανταπόκρισής τους, να μην αναλαμβάνουν επιπλέον αποστολές, εφόσον δεν μπορούν να εγγυηθούν την έγκαιρη επίδοσή τους.
  • e-ShopsΣτις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου (e-shops), η ΕΕΤΤ συνιστά να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τη διαθεσιμότητα του προϊόντος, τη συνεργαζόμενη εταιρία ταχυμεταφορών, την ημέρα παραλαβής του προϊόντος από την εταιρία ταχυμεταφορών, τον αριθμό αποστολής και τον προσδοκώμενο χρόνο παράδοσης βάσει της σύμβασης ταχυμεταφοράς. Επίσης συστήνει α προχωρούν σε προσεκτική έρευνα της ταχυδρομικής αγοράς και να επιλέγουν εταιρία ταχυμεταφορών, βάσει συνδυασμού ποιοτικών κριτηρίων και κόστους. Τέλος, να αξιοποιούν τη δυνατότητα εκχώρησης στους παραλήπτες των προϊόντων τους, του δικαιώματος αποζημίωσης από τις εταιρίες ταχυμεταφορών για πλημμελείς ταχυδρομικές υπηρεσίες, ιδιαίτερα για προπληρωμένες/εξοφλημένες ηλεκτρονικές παραγγελίες.

Συστάσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή

Με στόχο τη καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει αυτή η «γιορτή του εμπορίου και της αγοράς», αλλά και για να αποφύγουν τυχόν «παγίδες», ο Συνήγορος του Καταναλωτή, σε ανακοίνωσή του παρέχει και αυτός σχετικές συμβουλές στους καταναλωτές.Ειδικότερα σε ανακοίνωση του αναφέρει ότι οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν κατά την ηλεκτρονική εγγραφή τους σε ενημερωτικά δελτία (newsletters), με τα οποία καλούνται να δηλώσουν έγκαιρα τις προτιμήσεις τους σε συγκεκριμένα προϊόντα και να ενημερωθούν, έτσι, νωρίτερα για τις εκπτώσεις που θα γίνουν σε αυτά.

Επίσης ο ΣτΚ καλεί τους καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς πριν προχωρήσουν σε αγορές. Να διαχωρίζουν τις αληθινές από τις εικονικές προσφορές, κάνοντας δική τους έρευνα αγοράς αρκετό διάστημα πριν για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, σε συνδυασμό και με τη χρήση ειδικών εργαλείων που διατίθενται από ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγκρισης προϊόντων και πραγματοποίησης αγορών, τα οποία αναπαριστούν τη διαχρονική διακύμανση των τιμών.

Κατά την τοποθέτηση των παραγγελιών τους, να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση και σημασία, εκτός από την τιμή, και σε άλλες κρίσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων τους και συγκεκριμένα στη διαθεσιμότητα, καθώς και στον αναμενόμενο χρόνο αποστολής των προϊόντων μέσω των ταχυδρομικών παρόχων.

Τέλος, ο ΣτΚ καλεί τους καταναλωτές να αποφεύγουν την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες (π.χ. δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία έδρας και επικοινωνίας, περιέχουν «νεκρές» συνδέσεις (links) ή συνδέσεις σε όρους χρήσης ή πολιτικής προστασίας απορρήτου με ασυνάρτητο παρεχόμενο, διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω socialmedia εφαρμογών, όπως viber, messenger, κ.λπ.).

Πηγή: powergame.gr