«Η κυβέρνηση προωθεί ένα από τα μεγαλύτερα και πιο φιλόδοξα σχέδια ανάπτυξης υποδομών, ειδικά στον τομέα των μεταφορών» υποστήριξε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής στο συνέδριο του Economist.
Όπως είπε, έχουν ήδη προκηρυχθεί διαγωνισμοί 8 δισ. ευρώ για έργα τα περισσότερα από τα οποία είναι «πράσινα» ενώ έχουν συμβασιοποιηθεί έργα 3,2 δισ. ευρώ. Ο κ. Καραμανλής τόνισε πως ο κλάδος των κατασκευών παίζει σημαντικό ρόλο στην επιστροφή Ελλήνων από το εξωτερικό, το λεγόμενο «brain gain».
«Τα τελευταία χρόνια επιστρέφουν ταλαντούχοι μηχανικοί λόγω των μεγάλων δημοσίων έργων που εξελίσσονται και του έργου του Ελληνικού που προχωράει πιο γρήγορα από το αναμενόμενο» είπε.
Στόχος της κυβέρνησης κατά τον υπουργό Υποδομών είναι η υλοποίηση έργων που «θα μετασχηματίσουν την Ελλάδα σε έναν κόμβο ενέργειας μεταφορών και υποδομών για την ευρύτερη Νοτιοανατολική Ευρώπη». Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται σιδηροδρομικά έργα, ύψους 4,5 δισ. ευρώ, που έχουν ήδη προκηρυχθεί για τη σύνδεση των λιμανιών με βιομηχανικές περιοχές και το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Ανέφερε τα παραδείγματα της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης, καθώς και το σχέδιο για σύνδεσή τους με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας που προωθεί η κυβέρνηση με την Βουλγαρία.
«Τα έργα σιδηροδρόμων είναι στην καρδιά της ευρωπαϊκής πολιτικής απανθρακοποίησης» είπε ο κ. Καραμανλής. Πρόσθεσε πως παράλληλα προωθούνται έργα στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) όπως στο Θριάσιο και υπενθύμισε μελέτες σύμφωνα με τις οποίες τα logistics μπορούν να συνεισφέρουν μέχρι και το 3% του ελληνικού ΑΕΠ με την ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών. Για να προχωρήσουν τα σιδηροδρομικά έργα και να μην υπάρξουν οι καθυστερήσεις του παρελθόντος, εξήγησε, το υπουργείο Υποδομών σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προχωρά σε αλλαγές στο μηχανισμό υλοποίησής τους.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών «η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια σε ότι αφορά την ηλεκτροκίνηση. Το 2019 μόνο 0,4% του στόλου αυτοκινήτων ήταν ηλεκτρικά και τώρα είμαστε στο 7%. Προσπαθούμε να κινηθούμε γρήγορα και να καλύψουμε τα χαμένα χρόνια λόγω της κρίσης διότι η Ελλάδα υπολείπεται. Θα έχουμε 300 ηλεκτρικά λεωφορεία και 300 υβριδικά λεωφορεία, τον πιο μεγάλος πράσινο στόλο λεωφορείων στην Ε.Ε. Κινούμαστε γρήγορα στην κατασκευή σταθμών φόρτισης ειδικά στους αυτοκινητοδρόμους».
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε πως θετικό σήμα για τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες δίνει και η συμμετοχή ισχυρών ξένων ομίλων σε διαγωνισμούς που συνδέονται με τις υποδομές.
Ο πρόεδρος του ομίλου Ελλάκτωρ Γιώργος Μυλωνογιάννης είπε πως «πραγματικά η κυβέρνηση έχει διαθέσει μεγάλα κονδύλια για την κατασκευή έργων υποδομών». Τόνισε, όμως, πως ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται στο επίκεντρο της διεθνούς κρίσης που οδηγεί σε αύξηση του ενεργειακού κόστους, αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες και σοβαρές αναταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ο ίδιος αναφέρθηκε σε πρόσφατη έκθεση της UBS σύμφωνα με την οποία εκτός από την απανθρακοποίηση, αυτή την περίοδο καταγράφονται και δύο άλλες τάσεις λόγω του ρωσοουκρανικού πολέμου. Η αποπαγκοσμιοποίηση, κάτι που σημαίνει πως λιγότερα ξένα κεφάλαια θα είναι διαθέσιμα για επενδύσεις και στην Ελλάδα, αλλά και η αύξηση των δαπανών για την άμυνα που επίσης μεταφράζεται σε λιγότερα διαθέσιμα κεφάλαια για τις υποδομές. «Είναι νωρίς να δούμε τις επιπτώσεις στα έργα υποδομών, αλλά θα λείψουν κεφάλαια» εκτίμησε ο πρόεδρος της Ελλάκτωρ.
Ο κ. Καραμανλής απάντησε πως αντίθετα τα τελευταία χρόνια αυξάνονται οι ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα και σε τομείς όπως οι υποδομές όπως δείχνει η συμμετοχή διεθνούς ομίλου στο μετοχικό κεφάλαιο της Ελλάκτωρ! Πρόσθεσε πως το Ταμείο Ανάκαμψης επιτρέπει στη χώρα να προχωρήσει έργα που δεν μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν μέχρι σήμερα από άλλους μηχανισμούς της Ε.Ε. Ανέφερε το παράδειγμα της Κέρκυρας όπου προωθούνται έργα 250 εκατ. ευρώ για να έχει πόσιμο νερό, με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.