Quantcast

Διπλές τιμές σε καφέ κι έτοιμα φαγητά σούπερ μάρκετ από 1η Ιανουαρίου

Ποια είναι η διαφορά με τις πλαστικές σακούλες

Ένα νέο τέλος, αντίστοιχο με αυτό της πλαστικής σακούλας στα σούπερ μάρκετ μπαίνει στην ζωή των Ελλήνων από την 1η Ιανουαρίου του 2022.

 

 

Πρόκειται για την εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος από τα πλαστικά προϊόντα και αφορά κυρίως στα μίας χρήσης πλαστικά ποτήρια και καπάκια του καφέ και τα φαγητοδοχεία (τάπερ) έτοιμων φαγητών στα σούπερ μάρκετ.

Συγκεκριμένα, σε σχεδόν δύο μήνες από τώρα, οι καφετέριες και τα σούπερ μάρκετ θα χρεώνουν ξεχωριστά τα ποτήρια, καπάκια και τα φαγητοδοχεία από το περιεχόμενο με το ποσό που αφορά τα πρώτα να πηγαίνει στο Πράσινο Ταμείο. Όπως και με τις σακούλες στα σούπερ μάρκετ, ο καταναλωτής μπορεί να κάνει χρήση των δικών του συσκευασιών και έτσι δεν θα επιβαρύνεται με το τέλος

Σε αντίθεση με τις σακούλες στην προκειμένη περίπτωση, η διαδικασία αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα, καθώς έχουμε να κάνουμε τόσο με διαφορετικά μεγέθη ή επί ζυγίω προϊόντα. Δεν είναι τυχαίο ότι όταν ο σχετικός νόμος ήταν σε δημόσια διαβούλευση, οι εκπρόσωποι της μαζικής εστίασης είχαν εκφράσει τους φόβους τους ότι η συγκεκριμένη πρακτική δεν αποκλείεται να προκαλέσει παρεξηγήσεις μεταξύ των πελατών και των καταστημάτων.

Από την 1η Ιανουαρίου, τα καταστήματα θα πρέπει να είναι έτοιμα τόσο σε λογιστικό επίπεδο (να έχουν προσαρμόσει τις ταμειακές μηχανές τους για το σχετικό τέλος) όσο και να έχουν προμηθευτεί με εναλλακτικές συσκευασίες πολλαπλών χρήσεων, τις οποίες θα καλούνται να προτείνουν αντί των πλαστικών μίας χρήσης στους καταναλωτές. Σύμφωνα με τον νόμο, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να διαθέτουν ανά πάσα στιγμή τουλάχιστον 30 τεμάχια επαναχρησιμοποιούμενων εναλλακτικών προϊόντων.

Το ύψος της χρέωσης

Η εισφορά ορίζεται σε 0,04 ευρώ πλέον ΦΠΑ για κάθε σκέλος πλαστικού μίας χρήσης. Δηλαδή ξεχωριστή εισφορά για το κύπελλο του καφέ και ξεχωριστή για πλαστικό καπάκι και το ίδιο ισχύει και στα φαγητοδοχεία.

Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται από τον νόμο να αναγράφουν στα σημεία πώλησης των προϊόντων σε εμφανές σημείο για τον καταναλωτή, ότι τα προϊόντα αυτά υπόκεινται σε εισφορά, με αναγραφή του ποσού της εισφοράς.

Από την πλευρά τους οι επιχειρήσεις, όπως είχε γίνει παλαιότερα και με τις σακούλες στα σούπερ μάρκετ, επισημαίνουν ότι η μη άρτια τιμή που διαμορφώνεται μετά την επιβολή του ΦΠΑ αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα τόσο σε λογιστικό επίπεδο όσο και με πελάτες.

Όπως προαναφέρθηκε, καφετέριες, σούπερ μάρκετ και παρεμφερείς επιχειρήσεις υποχρεούνται κατά την πώληση μη συσκευασμένων τροφίμων και ποτών να εξυπηρετούν τον καταναλωτή με τη χρήση δικών τους επαναχρησιμοποιούμενων προϊόντων αντί πλαστικών μιας χρήσης εφόσον το ζητήσει. Οι εταιρείες θα πρέπει να διαθέτουν σε χαμηλότερη τιμή τα μη συσκευασμένα τρόφιμα και ποτά όταν πωλούνται σε επαναχρησιμοποιούμενο προϊόν του καταναλωτή και να αναγράφουν στις πινακίδες ή να ενημερώνουν με οποιοδήποτε τρόπο για την τιμή πώλησης των τροφίμων και των ποτών που διατίθενται χωρίς συσκευασία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιχείρηση μπορεί να αρνηθεί να εξυπηρετήσει τον καταναλωτή στην περίπτωση που το επαναχρησιμοποιούμενο προϊόν του είναι προδήλως ακατάλληλο προς τη συγκεκριμένη χρήση.

Πηγή: powergame.gr