Χατζηθεοδοσίου στα Παραπολιτικά 90,1: Ο εμπορικός κόσμος ήταν πάντα αντίθετος στο άνοιγμα των καταστημάτων επιπλέον Κυριακές

Σχετικά με το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, τόνισε ότι «αυτήν τη στιγμή το μέτρο αυτό ευνοεί κοινωνίες, οι οποίες έχουν ανάπτυξη»

Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου
, μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Στον αέρα», με τη δημοσιογράφο Νίκη Λυμπεράκη.

 

Αναφορικά με το ενδεχόμενο που θέλει την κυβέρνηση να εξετάζει το ζήτημα του να ανοίγουν τα καταστήματα περισσότερες Κυριακές, ο κ. Χατζηθεοδοσίου είπε: «Το θέμα είναι τι λείπει από τους καταναλωτές χρόνος ή χρήμα. Αν λείπει χρήμα γιατί χρειάζεται να ανοίξουμε τις Κυριακές τα καταστήματα; Στη χώρα μας το 99,2% των επιχειρήσεων είναι μικρομεσαίες από αυτές το 95% έχουν μέχρι 9 υπαλλήλους, αν λοιπόν αυτή τη στιγμή έχουμε μειωμένους τζίρους και λείπει το χρήμα το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές σημαίνει ακόμα υψηλότερο κόστος.

Ένα άρθρο που δημοσίευσα χθες λέει ότι σήμερα στη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων το ρεύμα είναι ακριβότερο από το νοίκι, με αυτήν τη λογική το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές ευνοεί μόνο τις πολύ μεγάλες αλυσίδες, δεν ευνοεί τους μικρούς γιατί ο μικρός έχει αυξημένο κόστος.

Στην πράξη αυτοί που ευνοούνται πάντα από αυτό είναι οι πολύ μεγάλες αλυσίδες, τα Mall και βεβαίως στην προκειμένη περίπτωση επωφελούνται και τα super market».

Ερωτηθείς αν ο εμπορικός κόσμος είναι αντίθετος με το άνοιγμα των επιπλέον Κυριακών, τόνισε πως «ασφαλώς, πάντα ήταν αντίθετοι. Ο αντίλογος θα ήταν αν είχαμε μια εποχή που στην οικονομία έχουμε ανάπτυξη και οι επιχειρήσεις έχουν άνοδο, στην πραγματικότητα όταν ξέρεις ότι αυτές οι επιχειρήσεις έχουν 40% μείωση του τζίρου και όταν σήμερα το εισόδημα των εργαζομένων και των συνταξιούχων τελειώνει στο ρεύμα, στο πετρέλαιο και το super market ποια χρήματα θα πάει να δώσει την Κυριακή στο κατάστημα;».

Για το καλάθι του νοικοκυριού, ο κ. Χατζηθεοδοσίου επισήμανε: «Εγώ θέλω να πετύχει το καλάθι του νοικοκυριού οι επιπτώσεις όμως -για αυτό κάνω τη σύνδεση με την Κυριακή- είναι ότι σήμερα 50 χιλιάδες επιχειρήσεις όπως ο μανάβης, το mini market, ο φούρναρης, ο χασάπης από την ενέργεια του καλαθιού του νοικοκυριού χάνουν τζίρο. Αρα στα ίδια αυξημένα προβλήματά τους που είναι τα χρέη που έχουν από το παρελθόν, στην αυξημένη ενέργεια προστίθεται και άλλη μείωση του τζίρου μιας και σήμερα κατευθύνεται ο πελάτης στα super market που θα ανοίξουν τις Κυριακές με το μέτρο που λεει η κυβέρνηση».

Σχετικά με το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, τόνισε ότι «αυτήν τη στιγμή το μέτρο αυτό ευνοεί κοινωνίες, οι οποίες έχουν ανάπτυξη. Ακόμα και στην Ευρώπη ένα μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων των μικρών δεν ανοίγουν και μάλιστα έχουν ακριβώς τα ίδια προβλήματα που έχουν την ελευθερία του ανοίγματος άρα το μέτρο αυτό θα ευνοούσε με μια εποχή ανάπτυξης, σε μια εποχή που είναι παραδεκτό από όλους ότι υπάρχουν τεράστιες μειώσεις του τζίρου λόγω του ενεργειακού, των προβλημάτων που υπάρχουν στην οικονομία κάτι τέτοιο δεν ευνοεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις δηλαδή το 99,2 % των επιχειρήσεων.

«Συνήθως το άνοιγμα των Κυριακών συνοδεύεται από μια συνάντηση–διαβούλευση μεταξύ του αρμόδιου υπουργού και των κοινωνικών και θεσμικών φορέων, αυτή τη φορά δεν έγινε και έγινε και κάτι που είναι κατά τη γνώμη μου πολιτικά τερατώδες. Ήταν να ανοίξουν την προηγούμενη Κυριακή, δεν άνοιξαν γιατί είχε κακοκαιρία, ήταν να ανοίξουν αυτή την Κυριακή δεν ανοίγει γιατί έχουμε τον Μαραθώνιο. Αυτό είναι αδιανόητο δηλαδή να προσδιορίζεις την Κυριακή ανάλογα με το πότε συμφέρει τις επιχειρήσεις τις μεγάλες», πρόσθεσε.

«Η επιτροπή ανταγωνισμού επισημαίνει, και θεωρείστε ότι τα ίδια λέω και εγώ. Πρώτον ότι υπάρχει κίνδυνος καρτέλ γιατί 5 αλυσίδες έχουν το 86% του τζίρου. Δεύτερον, τα 50 προϊόντα πολλές φορές οι αλυσίδες τα βγάζουν ως προσφορές εννοώντας ότι είναι πολύ λίγα, ένα νοικοκυριό χρειάζεται τουλάχιστον 150 προϊόντα για το σπίτι του. Και όταν διαφημιστικά κατευθύνεις τον κόσμο και του λες το καλάθι του νοικοκυριού που αυτή τη στιγμή το έχουν μόνο αυτές οι 5 αλυσίδες» παίρνεις τζίρο από τις μικρές επιχειρήσεις χωρίς ο καταναλωτής να καταλάβει γιατί πιέζεται ότι άλλο είναι το ψωμί του super market όπου είναι κατεψυγμένο, άλλο ψωμί του φούρναρη.

Όλα αυτά δημιουργούν μια στρεβλή εικόνα και επαναλαμβάνω όλα αυτά τα λεει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Εμείς θα θεωρούσαμε πιο θετικό το μέτρο αν έμπαινε ο όρος τα προϊόντα αυτά να είναι ελληνικά προϊόντα και έτσι θα στηρίζαμε και την ελληνική παραγωγή και τις επιχειρήσεις που ασχολούνται με τα ελληνικά προϊόντα αλλά δεν μπαίνει τέτοιο θέμα», πρόσθεσε για το καλάθι του νοικοκυριού.

Όσον αφορά στην κίνηση στην αγορά, ο κ. Χατζηθεοδοσίου είπε ότι «η κίνηση στην αγορά ακόμα και αν τη βάλουμε θεωρητικά ότι θα ήταν ίδια με του 2021 αυτό που έχει αλλάξει ριζικά είναι ότι σήμερα το ρεύμα είναι ακριβότερο από το νοίκι. Το ενεργειακό είναι πάρα πολύ σοβαρό θέμα και για να μην γίνει παρεξήγηση το θέμα αυτό αφορά όλη την Ευρώπη, αφορά όλες τις επιχειρήσεις της Ευρώπης και της Ελλάδας η διαφορά είναι τα μέτρα που παίρνει κάθε κυβέρνηση και κρατήστε εδώ ότι στην Ευρώπη σε 14 χώρες έχει γίνει μείωση του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης από το 13 στο 6 και στο 4%».