Black Friday: Στο 80-85% του 2019 τα φετινά εβδομαδιαία επίπεδα τζίρου

Σύμφωνα με έρευνα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς

Ο εβδομαδιαίος εκπτωτικός τζίρος της Black Friday, για το 2021, αναμένεται να επανέλθει στα επίπεδα του 80-85% του 2019, σύμφωνα με τις φετινές εκτιμήσεις από την έρευνα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς για το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής (ΠΕΣΑ).

 

 

 

Υπενθυμίζεται ότι ενόψει της “Black Friday”, την Παρασκευή στις 26 Νοεμβρίου, και της “Cyber Monday” την Δευτέρα 29 Νοεμβρίου, ήδη έχουν ξεκινήσει οι προσφορές σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα.

Όπως αναφέρεται σε σημερινή ανακοίνωση του επιμελητηρίου, η προβολή των στοιχείων κατανάλωσης του 2021, στην αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο, δείχνει περίπου 3 εκατ. καταναλωτές, με τον μέσο όρο ατομικής δαπάνης αυξημένο στα 160 ευρώ και τον ίδιο αριθμό επιλογής αγοράς 4 ειδών κατά μέσο όρο.

Το Π.Ε.Σ. Αττικής, σύμφωνα με τις αυξήσεις του τζίρου το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο, εκτιμά πως ο εβδομαδιαίος εκπτωτικός τζίρος της Black Friday, για το 2021, αναμένεται να επανέλθει στα επίπεδα του 80-85% του 2019.

Πώς θα πωλούνται τα προϊόντα

Ο τρόπος πωλήσεων επανέρχεται και πάλι σε “Phygital“, δηλαδή υβριδικός με φυσικές και ηλεκτρονικές αγορές, ανάλογα με τις ηλικιακές αποκλίσεις, τις νέες γενιές καταναλωτών και την εξοικείωση με τις διαδικτυακές πληρωμές.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τηλεφωνική έρευνα στην Αττική, από το τμήμα Μελετών του ΕΒΕΠ για το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής, φαίνεται πως οι 8 στους 10 καταναλωτές στο Λεκανοπέδιο επιθυμούν να εκμεταλλευθούν τις ελκυστικές τιμές, στο μέτρο του δυνατού και όπου φανούν χρήσιμες και συμφέρουσες λίγο πριν τις οικογενειακές υποχρεώσεις των εορτών. Δυστυχώς, οι 2 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν αδυναμία κατανάλωσης και δεν εκδηλώνουν κανένα ενδιαφέρον για τον λόγο ότι δεν τους περισσεύει οικογενειακό εισόδημα για αγορές. Οι αυξήσεις στη λιανική δείχνουν συγκρατημένες, παρά το γεγονός πως οι ανατιμήσεις στις τιμές κυμαίνονται στο 16% για μεταλλικά προϊόντα, 14% για ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη, 10% για βιομηχανικά, 7% για κλωστοϋφαντουργικά, 6% για πλαστικά, 4% για προϊόντα ξύλου και 2% σε φαρμακευτικά είδη. Οι αυξήσεις που όμως «κακοφαίνονται» περισσότερο στα νοικοκυριά είναι στα τρόφιμα και τα καύσιμα.

Τι άλλο προκύπτει από την έρευνα

Επιπλέον, από την έρευνα προκύπτει ότι, οι 9 στους 10 καταναλωτές της Black Friday & Cyber Monday έχουν ήδη κάνει έρευνα στα προϊόντα που έχουν στοχεύσει για τις προσωπικές αγορές.

Οι 8 στους 10 θα ήθελαν “black friday τιμές” και εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.

Για τι ψάχνονται οι καταναλωτές

Οι 7 στους 10 καταναλωτές ενδιαφέρονται για ευκαιρίες σε ηλεκτρονικές συσκευές, παιχνίδια, smartphones, laptops, λευκές συσκευές, έπιπλα και είδη οικιακού εξοπλισμού. Οι 6 στους 10 καταναλωτές έχουν προ επιλέξει τα 4 είδη που, κατά μέσο όρο, ενδιαφέρονται να αγοράσουν. Οι 5 στους 10 προτιμούν να δαπανήσουν για αγορές οικογενειακών δώρων ενόψει εορτών σε συνδυασμό με προσωπικές αγορές. Οι 4 στους 10 κάνουν αγορές “Phygital” συνδυάζοντας την φυσική τους παρουσία με “digital” αγορές. Οι 3 στους 10 προτιμούν τις προσωπικές αγορές ρούχων, καλλυντικών, κοσμημάτων και τα ταξίδια. Οι 2 στους 10 προτίθενται να ξοδέψουν φέτος τουλάχιστον 50% περισσότερα, κυρίως σε φυσικά καταστήματα, αφού, πέρυσι, ήταν σε καραντίνα οι ίδιοι και η αγορά σε lockdown. Τέλος, 1 στους 10 ενοχλείται από τους ελέγχους στην είσοδο και τον αποτρέπει να επισκεφτεί εμπορικό κατάστημα.

Είναι έτοιμη η αγορά;

Σχετικά με την ετοιμότητα της αγοράς, σημειώνονται τα εξής στην ανακοίνωση: «μετράει ανάποδα ο χρόνος για την φετινή Black Friday” και για την “Cyber Monday”, συνεχίζοντας και φέτος το «δημοφιλές εκπτωτικό τριήμερο» για τους καταναλωτές. Με την βραδυφλεγή βόμβα του πληθωρισμού να βρίσκεται σε εξέλιξη, πάνω από τα μισά ελληνικά νοικοκυριά, θα προσπαθήσουν να προλάβουν τις συγκρατημένες, αλλά αναπόφευκτες αυξήσεις τιμών λιανικής στην αγορά, μέσω του διπλού εκπτωτικού “market event” της τελευταίας εβδομάδας του Νοεμβρίου. Σε μία αγορά με «ανοιχτά μαγαζιά», ο ανταγωνισμός αναμένεται να είναι ιδιαίτερα έντονος για το ηλεκτρονικό εμπόριο, που πέρυσι είχε την τιμητική του, με τις μεγάλες αλυσίδες να κάνουν από τώρα προκρατήσεις αγοράς αγαθών και υπηρεσιών για τον Δεκέμβριο, ώστε να προωθήσουν τα προϊόντα τους ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων. Έτσι, φέτος, πολλά καταστήματα έχουν ήδη ετοιμάσει ειδικές φόρμες “online”, όπου οι καταναλωτές συμπληρώνουν στοιχεία για να ενημερωθούν, μέσω sms, για τις εορταστικές προσφορές. Με αυτόν τον τρόπο, η κάθε εμπορική επιχείρηση ευελπιστεί ότι θα πάρει καλύτερη θέση εκκίνησης, κερδίζοντας ένα προβάδισμα στο τέλος του έτους. Η αγορά της Αττικής φαίνεται πάντως να ολοκληρώνει την φετινή δύσκολη χρονιά, λειτουργώντας πολύ κοντά στην κανονικότητα».

Τι δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και Π.Ε.Σ.Α

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και Π.Ε.Σ.Α., Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει σε δηλώσεις του τον έντονο προβληματισμό που δημιουργεί εφέτος στους εμπόρους, περισσότερο η αγωνία για επάρκεια και ανατιμήσεις προϊόντων στα ράφια, λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, παρά τα νέα μέτρα λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων για τον κορωνοϊό. Επίσης, τονίζει πως, παρά τις μεγάλες ανατιμήσεις στις διεθνείς αγορές και τις δυσκολίες έγκαιρης προμήθειας εμπορευμάτων, οι προετοιμασίες για την κατανάλωση των τελευταίων ημερών του έτους στην ελληνική αγορά έχουν ολοκληρωθεί, χωρίς να επισημαίνονται εμφανείς ελλείψεις. Οι φόβοι για «μισογεμάτα ράφια» φαίνεται να απομακρύνονται, αλλά η αγωνία παραμένει για να διαπιστωθεί στην πράξη, εάν τελικά τα αποθέματα θα αποδειχθούν επαρκή στη φετινή ζήτηση από τώρα μέχρι και τις γιορτές.

Επίσης, προβληματισμό δημιουργεί η πληθωριστική έκρηξη στο 4%, καθώς προκαλεί ανατιμήσεις και δημιουργεί αβεβαιότητα στο «κόστος αντικατάστασης», κυρίως των εισαγόμενων εμπορευμάτων. O πρόεδρος του Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Β. Κορκίδης, επαναλαμβάνει πως, στο λιανικό εμπόριο υπάρχουν φορές που δεν κερδίζουν όλοι, αλλά συμμετέχουν όλοι, γιατί οι ΜμΕ δεν θέλουν να αφήσουν τους μεγάλους της αγοράς και τις πολυεθνικές να μονοπωλήσουν το καταναλωτικό κοινό, ενώ παροτρύνει να προτιμηθούν και πάλι τα εγχώρια e-shops και τα τοπικά καταστήματα που παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια. Τονίζει πως, είναι προτιμότερο να διαχειριστούμε μια ανοιχτή πόρτα καταστήματος με διαδικασία ελέγχου, παρά να δούμε μια κλειστή πόρτα. Τέλος, θυμίζει πως, πέρυσι τον Νοέμβριο, τα φυσικά εμπορικά καταστήματα ήταν κλειστά για όλους, λόγω του γενικευμένου lockdown και των οριζόντιων περιοριστικών μέτρων ενώ, φέτος, είναι ανοιχτά σε όλους όσοι τηρούν τα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από το 4ο κύμα της πανδημίας.