Quantcast

Από το Άμυνας στο Ανάπτυξης η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Οι εξελίξεις δείχνουν ότι αλλάζει το σκηνικό σχετικά με την πορεία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Αλλαγή σκηνικού έχουμε στο σήριαλ της εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Όλα δείχνουν ότι η αρμοδιότητα φεύγει από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο και περιέρχεται στον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη. Παράλληλα, κατά πληροφορίες, αύριο Παρασκευή, επισκέπτεται τη Σύρο και τα ναυπηγεία του Νεώριου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Η επίσκεψη ωστόσο δεν μπορεί να θεωρείται βέβαιη, καθώς βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η ουκρανική κρίση.

 

Οι προαναφερόμενες εξελίξεις δείχνουν ότι αλλάζει το σκηνικό σχετικά με την πορεία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Η ρύθμιση που αναμένεται να έρθει στην Βουλή, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ορίζει τον υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων ως τον αρμόδιο για θέματα εξυγίανσης κρατικών επιχειρήσεων. Αν αυτό συμβεί, τότε συνιστά μια κίνηση παραγκωνισμού του υπουργού Εθνικής Άμυνας, ο οποίος τόσο με τις δηλώσεις του, όσο και κυρίως με τις πράξεις του, φάνηκε να θέτει εμπόδια στο σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Στο πλαίσιο αυτής της αλλαγής, σημασία έχει επίσης ότι ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Γεωργιάδης, έχει υποστηρίξει σθεναρά την εξυγίανση των ναυπηγείων και κυρίως τη λύση που προτείνουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, Onex Shipyards και Fincantieri. Ο κ. Γεωργιάδης ήταν ο μόνος υπουργός που συμμετείχε και μίλησε πρόσφατα σε ημερίδα των δύο επιχειρήσεων στην πόλη της Ελευσίνας, υπογραμμίζοντας ότι εφόσον η ελληνική πολιτεία θέλει να έχει ισχυρό ναυτικό, θα πρέπει να διαθέτει και ισχυρή ναυπηγική βάση.

Σημειώνεται ότι, τη λύση Onex-Fincantieri υποστηρίζει και ο υπερατλαντικός σύμμαχος της χώρας, οι ΗΠΑ, αφού (χρηματοδοτικά) πίσω από την Onex είναι ο κρατικός αμερικανικός οργανισμός προώθησης εξαγωγών U.S. International Development Finance Corporation (DFC). Ένθερμος δε υποστηρικτής της εισόδου των Onex-Fincantieri στα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι και ο απερχόμενος Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος πρόσφατα δήλωσε ότι μια τέτοια συμφωνία έχει τη πλήρη στήριξη της αμερικανικής κυβέρνησης.

Ωστόσο, φαίνεται ότι την λύση αυτή δεν επιθυμούσαν στο υπουργείο Άμυνας, οι οποίοι προέκριναν τη μεταφορά στην ΑΑΔΕ των χρεών που έχει δημιουργήσει το ναυπηγείο προς το υπουργείο και το Πολεμικό Ναυτικό. Μάλιστα η πρόθεση αυτή κοινοποιήθηκε, αφού ο υπουργός κ. Παναγιωτόπουλος είχε υποσχεθεί στους εργαζόμενους (Δεκέμβριος 2021) να δώσει τη συγκατάθεσή του στο σχέδιο εξυγίανσης.

Παράγοντες κοντά στη διαδικασία σημειώνουν ότι η αντίδραση αυτή δημιούργησε αρνητικές εντυπώσεις ειδικά για το λόγο ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατον να συμβεί, χωρίς να κηρυχθεί έκπτωτη η επιχείρηση από τη σύμβαση κατασκευής της 7ης κατά σειράς τορπιλακάτου. Όπως σημειώνουν καλά ενημερωμένες πηγές, είναι αδιανόητο να στέλνεις τις οφειλές στην ΑΑΔΕ, τη στιγμή που υπάρχει ενεργό συμβόλαιο προμήθειας υλικών/αγαθών κ.λπ.

Πάντως η αλλαγή κλίματος σχετικά με την πρόταση των ενδιαφερομένων επενδυτών Onex και Fincantieri, αναμένεται να σηματοδοτηθεί με την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη αύριο στην Σύρο. Ο πρωθυπουργός θα επισκεφθεί το Ναυπηγείο της Σύρου που λειτουργεί από το 2018 η Onex Shipyards και η οποία μέχρι σήμερα, φέρεται να έχει αποδείξει ότι είναι βιώσιμες οι ναυπηγοεπισκευαστικές υποδομές της χώρας. Η εταιρεία δεν προλαβαίνει τις επισκευές/μετατροπές πλοίων στο ναυπηγείο της Σύρου και σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, οι ντόκοι και οι δεξαμενές ναυπηγοεπισκευών είναι καπαρωμένοι σε δουλειές μέχρι και το τέλος του 2023.

 

Πηγή: powergame.gr