Έξι στους δέκα καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερα σε σχέση με το 2020 για τα χριστουγεννιάτικα ψώνια.
Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την έρευνα που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ), σχετικά με τις καταναλωτικές τάσεις στο λιανεμπόριο για την περίοδο των Χριστουγέννων του 2021.
Αναλυτικότερα:
-20% στις Χριστουγεννιάτικες αγορές το 2021 σε σχέση με το 2020 η εκτίμηση των καταναλωτών.
6 στους 10 καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερο σε σχέση με το 2020.
Το 52% των καταναλωτών θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα.
Το 16% θα κάνει ηλεκτρονικά τις αγορές των Χριστουγέννων.
6 στους 10 καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο τη χρηματική δαπάνη.
Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και διεξήχθη την περίοδο 9-11 Δεκεμβρίου 2021 πανελλαδικά σε δείγμα 859 καταναλωτών.
Στην έρευνα καταγράφονται ιδιαίτερα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού για την αγορά των Χριστουγέννων, την επίδραση των αυξήσεων του κόστους ενέργειας και της πανδημίας.
Καταρχήν, καταγράφονται οι εκτιμήσεις των καταναλωτών σε σχέση με τις αγορές των Χριστουγέννων.
Όπως φαίνεται, η πλειοψηφία του κοινού, ποσοστό 58%, θεωρεί ότι η αξία των αγορών της τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, μόλις ένα 7% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη, ενώ 35% θεωρούν ότι θα μείνει αμετάβήτη.
Το μεγαλύτερο ποσοστό (31%) θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισό της δαπάνης του προηγούμενου έτους, άνω του 50%. Μεσοσταθμικά, η εκτίμηση των καταναλωτών μεταφράζεται σε μία εκτιμώμενη μείωση της τάξης του -20%, δηλαδή ότι φέτος θα χαθεί περίπου το 1/5 του περσινού τζίρου.
Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 146 ευρώ κατά κεφαλήν.
Το 15% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 14% μέχρι 50 ευρώ, το 23% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 17% από 200 έως 500 ευρώ και το 7% πάνω από 500 ευρώ. Πρακτικά το μισό κοινό, ποσοστό 52%, θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 20% – ένας στους 5 καταναλωτές – έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, το 7% την περίοδο του black Friday και το υπόλοιπο 13% νωρίτερα.
Το 37% αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα των Χριστουγέννων, ενώ η πλειοψηφία (43%) την εβδομάδα που τελείωσε χθες, δηλαδή μία εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα.
Σε σχέση με τις διαδικτυακές αγορές, το 16% δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του ηλεκτρονικά, ποσοστό που δείχνει τη δυναμική των ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Το 68% δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος σε φυσικά καταστήματα, ενώ ένα 17% δηλώνει ότι δεν θα αγοράσει.
Τα ευρήματα αυτά σχετίζονται και με τις εξελίξεις σε σχέση τόσο με την πανδημία, όσο και με την επίδραση που έχει η αύξηση του κόστους ενέργειας και των ανατιμήσεων στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.
Όπως φαίνεται στο σχήμα που ακολουθεί, το οποίο καταγράφει τους παράγοντες με τους οποίους επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν με βασικό κριτήριο τη χρηματική δαπάνη αυξήθηκε από 43% πέρυσι την ίδια εποχή, σε 59% το 2021 και είναι το πρωταρχικό σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα κριτήρια.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι και η ανησυχία του κοινού σε σχέση με τις ανατιμήσεις έχει αυξηθεί σημαντικά.
Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό τον τελευταίο χρόνο και τη μεγάλη επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στο διαθέσιμο εισόδημα και κατ’ επέκταση στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.
Η ακρίβεια στερεί 150 ευρώ το μήνα από τη μέση οικογένεια
Ποσό που αντιστοιχεί σε ενάμιση μέσο μισθό χάνουν τα νοικοκυριά από την ακρίβεια σε αγαθά και υπηρεσίες, καθώς η μηνιαία επιβάρυνση για μια τετραμελή οικογένεια υπολογίζεται ότι φτάνει – με συντηρητικές εκτιμήσεις – τα 151 ευρώ μηνιαίως ή 1.812 ευρώ ετησίως.
Μάλιστα, η επιβάρυνση αυτή υπολογίζεται με βάση τις τρέχουσες αυξήσεις που καταγράφονται και όχι αυτές που αναμένονται το επόμενο διάστημα και οι οποίες, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα είναι ακόμη μεγαλύτερες.
Μόνο στην κατηγορία των ειδών σούπερ μάρκετ αναμένονται νέες ανατιμήσεις σε 24 βασικές κατηγορίες προϊόντων, οι οποίες θα περάσουν σταδιακά στις τιμές καταναλωτή έως τα μέσα Ιανουαρίου.
Παράλληλα, από το Νοέμβριο καταγράφεται υποχώρηση της ζήτησης, από τα σούπερ μάρκετ έως τον κλάδο ηλεκτρικών συσκευών και αυτοκινήτων, ενώ όλες οι προβλέψεις κάνουν λόγο για μείωση του τζίρου των Χριστουγέννων κατά περίπου 20% σε σύγκριση μάλιστα με την περσινή χρονιά, όταν τα καταστήματα ήταν κλειστά.
Ηλεκτρικό ρεύμα, θέρμανση και καύσιμα είναι οι τρεις παράγοντες που επιφέρουν το ισχυρότερο πλήγμα στο εισόδημα, ενώ ακόμη μεγαλύτερη είναι η επιβάρυνση για νοικοκυριά που δεν κατοικούν σε δικό τους σπίτι, καθώς καταγράφεται και σημαντική αύξηση των ενοικίων.