Quantcast

Αγωγή κατά της Amazon από ενώσεις καταναλωτών για δραματικές αυξήσεις τιμών

«Εκμεταλλεύτηκε τους καταναλωτές στην πιο ευάλωτη στιγμή τους»

Nέα αγωγή κατατέθηκε κατά της Amazon από ενώσεις καταναλωτών, με τον ισχυρισμό ότι το διαδικτυακό παντοπωλείο-μεγαθήριο εκμεταλλεύτηκε τους καταναλωτές στην πιο ευάλωτη στιγμή τους, όταν η πανδημία τους έκλεισε στα σπίτια και τους ανάγκασε να κάνουν όλα τους τα ψώνια διαδικτυακά «αυξάνοντας τις τιμές σε ιατρικά είδη, προϊόντα καθαρισμού, κονσερβοποιημένα τρόφιμα και άλλες απαραίτητες προμήθειες».

 

 

Η συλλογική αγωγή που κατατέθηκε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο των ΗΠΑ εκπροσωπεί το σύνολο των αγοραστών της Amazon σε όλες τις πολιτείες των ΗΠΑ, δήλωσε η δικηγορική εταιρεία Hagens Berman την Παρασκευή.

«Εκμεταλλεύτηκε τους καταναλωτές στην πιο ευάλωτη στιγμή τους»
Σύμφωνα με τις καταγγελίες, οι Αμερικανοί καταναλωτές στράφηκαν στην Amazon και σε άλλους διαδικτυακούς εμπόρους λιανικής πώλησης στο αποκορύφωμα της πανδημίας του κοροναϊού την άνοιξη του 2020, καθώς οι παραγγελίες στο σπίτι αποτελούσαν μια σανίδα σωτηρίας και μια εύκολη λύση, εν μέσω των περιορισμών που επιβλήθηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας και έκλεισαν τον κόσμο στο σπίτι.

«Υπό αυτές τις ιδιάζουσες συνθήκες οι καταναλωτές έκαναν τις παραγγελίες τους ηλεκτρονικά, και έβαλαν την Amazon στη ζωή τους, δείχνοντας της εμπιστοσύνη για την εκπλήρωση των βασικών τους αναγκών», αναφέρεται στην αγωγή. «Οι καταναλωτές στηρίχθηκαν στην Amazon για να προμηθευτούν ό,τι χρειάζονται χωρίς να συνωστίζονται και να διακινδυνεύουν να εκθέσουν στον εαυτό τους σε κίνδυνο, με λίγα μόνο κλικ».

Αυτή την εμπιστοσύνη καταχράστηκε η πλατφόρμα αλλά και οι επιμέρους λιανοπωλητές που τη χρησιμοποιούσαν ως μεσάζοντα, σύμφωνα με την αγωγή, με σκοπό να αποκομίσουν εύκολο κέρδος.

Το βασικό επιχείρημα της αγωγής είναι ότι ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου αύξησε σημαντικά τις τιμές διαφόρων αγαθών, εκμεταλλευόμενος την ανάγκη των πολιτών και την έλλειψη εναλλακτικών με σκοπό να επωφεληθεί από τις έκτακτες συνθήκες τις πανδημίας.

Δραματική αύξηση τιμών
Το κόστος για μάσκες προσώπου, για παράδειγμα, αυξήθηκε κατά 500%, σύμφωνα με την αγωγή, από 20 δολάρια σε 120 δολάρια, ενώ η τιμή των απολυμαντικών αυξήθηκε κατά 100%. Στην άνοδο των τιμών συμπαρασύρθηκαν και βασικά τρόφιμα, όπως στην περίπτωση των μαύρων φασολιών, που σημείωσαν αύξηση κατά 672%. Μεταξύ των αντικειμένων των οποίων το κόστος απογειώθηκε στο διαδικτυακό παντοπωλείο της Amazon ήταν τα παυσίπονα, το αλεύρι και τα κρύα φάρμακα, σύμφωνα με την αγωγή.

Η αγωγή, που κατατέθηκε για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 2020 στο δικαστήριο της Βόρειας Περιφέρειας της Καλιφόρνια, καταγγέλλει μάλιστα, ότι η τιμή ορισμένων προϊόντων αυξήθηκε κατά 1.000%.

«Μερικές από τις παράνομες αυξήσεις αφορούσαν τις πωλήσεις προϊόντων που προέρχονταν από τρίτα μέρη, πωλήσεις τις οποίες η Amazon ελέγχει και από τις οποίες αποκομίζει τεράστια κέρδη», αναφέρει η αγωγή.

Αν και δεν υπάρχει σήμερα στις ΗΠΑ ομοσπονδιακός νόμος που να καθιστά ρητά παράνομη την υπερτιμολόγηση των προϊόντων, πολλά κράτη έχουν προβεί στην απαγόρευση τέτοιων πρακτικών κατά τη διάρκεια έκτακτης ανάγκης, όπως μια φυσική καταστροφή ή πανδημία.

«Η Amazon είναι ο λειτουργικός πωλητής των προϊόντων τρίτων μερών και είναι υπεύθυνη όταν οι τιμές αυξάνονται αδικαιολόγητα κατά παράβαση του νόμου. Επιπλέον, ο τιτάνας ηλεκτρονικού εμπορίου κατηγορείται ότι έχει διογκώσει τις τιμές και στο δικό της απόθεμα προϊόντων, το οποίο πουλά απευθείας στους καταναλωτές», σύμφωνα με την καταγγελία.

Ζημία στον ανταγωνισμό
«Η Amazon εκμεταλλεύτηκε τη δεσπόζουσα θέση της στην διαδικτυακή αγορά λιανικής για να αποκομίσει κέρδος με κάθε κόστος», δήλωσε ο Καρλ Ρασίν, γενικός εισαγγελέας της Περιφέρειας της Κολούμπια. «Μεγιστοποιεί τα κέρδη της σε βάρος τρίτων πωλητών και καταναλωτών, ενώ βλάπτει τον ανταγωνισμό και καταστέλλει την καινοτομία», συνέχισε.

Τον Μάρτιο του περασμένου έτους, η Amazon δήλωσε ότι απέκλεισε από την πλατφόρμα σχεδόν 4.000 μεμονωμένους πωλητές που ‘πείραξαν’ τις τιμές κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Αυτό, ωστόσο, δεν φάνηκε να έχει αποτέλεσμα, καθώς ακόμα και σήμερα, μήνες μετά την καραντίνα, οι διαδικτυακοί πωλητές συνεχίζουν να χρεώνουν έως και 14 φορές περισσότερο στην Amazon από άλλους λιανοπωλητές για οικιακά προϊόντα, όπως σαπούνι και απολυμαντικά χεριών.

H νομική αυτή πρωτοβουλία «έρχεται σε μια στιγμή όπου έχει γεννηθεί ένα κίνημα με σκοπό να βάλει ένα χαλινάρι στην εξαιρετική και επικίνδυνη δύναμη των Big Tech εταιρειών που φαίνεται να μην μπορεί να περιοριστεί», δήλωσε η Σάρα Μίλερ, εκτελεστική διευθύντρια του προγράμματος Economic Liberties, μιας προοδευτικής οργάνωσης αντιμονοπωλιακής στρατηγικής.

Η αγωγή αυτή δεν είναι η πρώτη στη νομική φαρέτρα κατά της Amazon, καθώς εδώ και καιρό εισαγγελείς ζητούν από το δικαστήριο να αναγκάσει την Amazon να απέχει από πρακτικές που έχουν ως αποτέλεσμα την κάθετη και αδικαιολόγητη αύξηση τιμών. Έχουν ζητήσει, επίσης, από το δικαστήριο «να αφαιρέσει οποιαδήποτε ικανότητα της Amazon να βλάψει τον ανταγωνισμό», αλλάζοντας την οργανωτική της δομή και το επιχειρηματικό της μοντέλο.