Quantcast

Τραγωδία στα Τέμπη: Ανοίγει η βεντάλια των διώξεων – «Ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα» λέει ο επιθεωρητής

«Καίει» τους υφισταμένους ο Επιθεωρητής

Το πέπλο του πένθους έχει πέσει πάνω από την Ελλάδα λόγω της σύγκρουσης των δύο τρένων που σημειώθηκε στα Τέμπη και είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 57 άνθρωποι. Παράλληλα νέες αποκαλύψεις έρχονται στο φως σχετικά με το τι συνέβη το μοιραίο βράδυ της τραγωδίας.

 

Μετά τον 59χρονο Σταθμάρχη, Βασίλη Σαμαρά, νέες διώξεις ασκήθηκαν χθες, Πέμπτη χθες κατά του Επιθεωρητή του ΟΣΕ, Δημήτρη Νικολάου, αλλά και των δύο Σταθμαρχών της απογευματινής βάρδιας. Τα αδικήματα, για τα οποία ασκήθηκαν οι διώξεις είναι διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, δηλαδή κακούργημα με ποινές από δέκα χρόνια ως ισόβια, όπως και τα αδικήματα των ανθρωποκτονιών και σωματικών βλαβών κατά συρροή, δηλαδή πλημμελήματα. Οι πληροφορίες, ωστόσο, θέλουν οι ευθύνες να τραβούν την ανιούσα στο οργανόγραμμα του ΟΣΕ, περιλαμβάνοντας και πρόσωπα με συνολική ευθύνη επί των βαρδιών.

Παράλληλα, σήμερα αναμένεται η σύγκλιση της Ολομέλειας των Εφετών Λάρισας, έτσι ώστε να επιλέξει τους δύο εφέτες ανακριτές, οι οποίοι με τη σειρά τους θα αναλάβουν στο εξής τις έρευνες για την τραγωδία στα Τέμπη. Υπενθυμίζεται ότι την έχει ζητήσει ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών της Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, προκειμένου η υπόθεση να ανατεθεί σε εφέτη ανακριτή. «Ενόψει των τεράστιων και πολυσύνθετων ευθυνών που ανακύπτουν από τα μέχρι αποδεικτικά στοιχεία επιβάλλεται να εξεταστούν σύντομα και ενδελεχώς τα πάντα είτε στο πλαίσιο της συμμετοχής άλλων προσώπων στο έγκλημα του άρθρου 291του Ποινικού Κώδικα (διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, είτε στο πλαίσιο διάπραξης άλλων συναφών εγκλημάτων)», όπως ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Δασκαλόπουλος, σε σχετικό έγγραφό του.

«Καίει» τους υφισταμένους ο Επιθεωρητής

Στο μεταξύ, ευθύνες στον μηχανοδηγό του μοιραίου Intercity62, αλλά και στον 59χρονο, Σταθμάρχη Λάρισας καταλογίζει ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ, ο οποίος περιέγραψε αναλυτικά στις δικαστικές Αρχές τα γεγονότα της μοιραίας νύχτας. Σύμφωνα με τον Επιθεωρητή του ΟΣΕ, «ο μηχανοδηγός, σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001».

«Ο συγκεκριμένος οδηγός Κουτσούμπας Γεώργιος, απ’ όσο γνωρίζω το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα», σημείωσε.

Σχετικά με το πρόγραμμα βαρδιών του Σταθμαρχείου Λάρισας, ο ίδιος είπε πως: «Όταν στη 01:15 συνάντησα τον Βασίλη Σαμαρά, τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του, ενώ υπήρχε σταθμάρχης μου απάντησε ότι ο Παυλόπουλος παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21:45 με 21:50. Τον Παυλόπουλο, τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε, κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο».

«Θεωρώ ότι αν Παυλόπουλος εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα…», τόνισε ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ.

Να σημειωθεί πως ο τελευταίος έλαβε αναρρωτική άδεια 30 ημερών την επομένη ημέρα της τραγωδίας, προσερχόμενος στο Νοσοκομείο Βόλου, αφού νωρίτερα είχε ζητήσει να εξυπηρετηθεί έχοντας σύσταση τον Νίκο Χαφτούρα, Διευθυντή Κλινικής του νοσοκομείου.

«Επιπόλαιος» ο Σταθμάρχης

Παράλληλα, τη δυσφορία του απέναντι στη λογική κάλυψης των βαρδιών με κάθε τρόπο εξέφρασε ο Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων, Γιώργος Ζήνδρος, ο οποίος ήταν ο πρώτος άνθρωπος που έσπευσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας, αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα. Ερωτηθείς για τον 59χρονο Σταθμάρχη, ο κ. Ζήνδρος εκτίμησε πως «επιπόλαιος ήταν. Άπειρος ήταν», ενώ σε άλλο σημείο των δηλώσεών του επισήμανε ότι ο «επιθεωρητής τον άφησε μόνο να δουλέψει στη νυχτερινή βάρδια». Λίγο αργότερα, «αφού τον ενημέρωσε η Πυροσβεστική τι ήταν. Ένα τρένο, τίποτα εκεί τα έχασε» δήλωσε ο κ. Ζήνδρος για τον προφυλακισμένο σταθμάρχη, παρατηρώντας ότι η κατάσταση ξέφυγε από τον έλεγχο του τελευταίου.

 

«Είχε καταλάβει πολύ καλά»

Καθώς, λοιπόν, ο κ. Ζήνδρος ήταν ο πρώτος άνθρωπος που έσπευσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας αμέσως μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο ίδιος έδωσε τηλεφωνικά, συμπληρωματική κατάθεση στην ανακρίτρια, η οποία ζήτησε να μάθε περισσότερα για την ευθύνη των μηχανοδηγών.

Απαντώντας σχετικά με τα αίτια της τραγωδίας, είπε: «Επιπόλαιος ήταν. Άπειρος ήταν. Σαν άνθρωπος ήταν καλός. Και όρεξη είχε στη δουλειά, δεν μπορείς να τον κατηγορήσεις ότι ήταν πέρα βρέχει. Ένα μήνα σταθμάρχης είχε. Έχει καμία σχέση με μένα που είμαι 30 χρόνια;» διερωτήθηκε ο κ. Ζήνδρος, προσθέτοντας πως: «Μεγάλο λάθος που τον άφησε και ο άλλος. Και ο επιθεωρητής άφησε μόνο τον Σ. να δουλέψει στη νυχτερινή βάρδια, νέος εδώ. Εγώ ήρθα 23:30. Εγώ το ανακάλυψα. Τι να καταλάβει;», συμπλήρωσε. Στον αντίποδα, κατά τον κ. Ζήνδρο, «δεν μπορούσε να καταλάβει το μέγεθος της καταστροφής, όχι δεν είχε καταλάβει. Είχε καταλάβει πολύ καλά. Αφού τον ενημέρωσε η Πυροσβεστική τι ήταν. Ένα τρένο, τίποτα εκεί τα έχασε. Από εκεί. Εκεί που πήγε να κάνει λάθος με τα κλειδιά εκεί. Κάνανε λίγο πίσω (και του λένε) ”γιατί κάναμε πίσω;” και δεν απαντάει. Από εκεί τα έχασε και από εκεί ξέχασε τη διαγώνιο», είπε.

Αποκαλυπτική είναι και η συνομιλία που φέρεται να είχε ο Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων με τον απογευματινό Σταθμάρχη της Λάρισας.

«Εγώ τον πήρα μετά, 22:45. Τα κατέθεσα στην ανακρίτρια αυτά. Μου είπε πόσο να καθίσω αυτόν να φυλάω; Είχε δίκαιο το παιδί. Να καθίσει για να βάλει μέσα τον προαστιακό; Άμα δεν μπορεί να βάλει έναν προαστιακό μέσα…» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων. Και συνέχισε, λέγοντας πως «ο Π. πέρασε τριάντα τρένα ρε παιδιά. Τι κάνετε έτσι; Ο Π. του πέρασε τριάντα τρένα. Άφησε ένα τρένο στον Σ.. Ένα τρένο τον προαστιακό, το Intercity δεν το κάλυπτε ο Π. Το Intercity το κάλυπτε ο Σ. ήταν 23:05 εδώ». Ωστόσο, «εγώ στο Παλαιοφάρσαλο είχα, 22:00 με 23:00 είχα πέντε τρένα. Μέσα στο σταθμό μου. Αλλά δεν σηκώθηκα να φύγω να αφήσω τον πιτσιρικά εκεί να τον κάψω. Είχα έναν πιτσιρικά εγώ, με μπλοκάκι. Συμβασιούχοι και αυτοί. Αλλά εντάξει είχα 5 τρένα. Δεν είχα ένα ή δύο», κατέληξε ο κ. Ζήνδρος.

Η μεγαλύτερη ευθύνη

Σχετικά με τον καταμερισμό ευθυνών, «την μεγαλύτερη ευθύνη τη φέρνει ο μηχανοδηγός. Ο μηχανοδηγός εγώ το μόνο που ξέρω, μπορούσε να σταματήσει το τρένο πάνω στα κλειδιά ακριβώς, ούτε καν να περάσει απέναντι. Μπορούσε να κάνει εκφώνηση ότι φεύγει αντίθετα. Δεν έκανε… Έπρεπε να σταματήσει πάνω στη διαγώνιο όχι να περάσει απέναντι. Αυστηρώς να σταματήσει στη διαγώνιο, αυστηρώς. Το τρένο διέσχισε απέναντι σαν φίδι. Δεν κατάλαβε ότι πήγε απέναντι;» περιέγραψε ο κ. Ζήνδρος.

 

Το «τέλειο σκηνικό»

Ευθύνες στον μηχανοδηγό επέρριψε, από πλευράς του και ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ, κάνοντας λόγο για «πολλαπλά λάθη» και «εγκατάλειψη εν ώρα υπηρεσίας». Σε δήλωσή του δια του συνηγόρου του, εξήγησε ότι: «Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος».

 

«Άπαντες είχαν γνώση»

Στην ίδια δήλωση, ωστόσο, ο κ. Νικολάου «δείχνει» προς τους ανωτέρους του ως προς την απόδοση των ευθυνών, καθώς «άλλωστε το φύλλο παρουσίας των εργαζομένων κοινοποιείται στην αρμόδια Διεύθυνση Κυκλοφορίας καθώς και στην αρμόδια Διεύθυνση Προσωπικού, προ μηνός, συντασσόμενο από την εκάστοτε Επιθεώρηση».

«Άπαντες συνεπώς, είχαν γνώση περί των εργαζομένων που πρόκειται να τοποθετηθούν την οιαδήποτε βάρδια στο οιοδήποτε σημείο!», τόνισε.