Η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια χτυπούν ξανά την πόρτα του ελληνικού τουρισμού, την ώρα, μάλιστα, που οι προβλέψεις προμήνυαν μία έντονη ανοδική χρονιά, αφού θα έκλειναν οι πληγές που άφησε πίσω της η πανδημία COVID-19.
Όμως οι μέρες που κυλούν, φέρνουν στην επιφάνεια την πιο παράλογη εποχή που έχει βιώσει ο τουριστικός κλάδος της χώρας, και το βασικό συμπέρασμα είναι ότι η φετινή τουριστική σεζόν θα διαμορφωθεί με ανισορροπίες: που έχουν να κάνουν με την περιοχή, την κατηγορία των ξενοδοχείων και τις αντοχές του κάθε επαγγελματία.
Βάσει των τελευταίων στοιχείων της ΤτΕ, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση τον Ιανουάριο του 2022 κατέγραψε αύξηση κατά 256,7% σε σύγκριση με το 2021. Όμως, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), έχει σημειώσει μονοψήφιες πληρότητες στα ξενοδοχεία πόλεων για τον Ιανουάριο, κυρίως λόγω της μετάλλαξης Όμικρον που ήταν και η βασική αιτία να αναβληθούν πολλές κλαδικές εκθέσεις και συνέδρια.
«Εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε την πρωτόγνωρη κρίση της πανδημίας που πλήττει από το 2020 τον παγκόσμιο τουρισμό», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΠΟΞ Γρηγόρης Τάσιος, μιλώντας στην τελευταία συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της Συμμαχίας «Στηρίζω HORECA», προειδοποιώντας ότι έρχονται ακόμη πιο δύσκολες προκλήσεις.
Την ίδια ώρα, μια μεγάλη μερίδα ξενοδόχων δηλώνει πως δεν υπάρχουν κρατήσεις για τους πρώτους μήνες της σεζόν, κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με άλλες χρονιές, προ πανδημίας αλλά και με το περσινό έτος, που η ζήτηση είχε αρχίσει ήδη να διαμορφώνεται με προκρατήσεις κατά τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο, για τον απλούστατο λόγο ότι τα κόστη είναι πολύ χαμηλότερα, από ότι είναι στη high season.
Αντιθέτως, μεγάλοι tour operators έκαναν λόγο για προκρατήσεις από την άνοιξη του 2022 – και μάλιστα με κατακόρυφη αύξηση – όχι μόνο για το καλοκαίρι, αλλά και μέχρι τα τέλη του φθινοπώρου, κάτι που είχε επικαλεστεί και ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας.
Ο CEO της TUI έχει προαναγγείλει διπλασιασμό στον αριθμό των ταξιδιωτών, εκτιμώντας χαρακτηριστικά ότι από το 1,5 εκατομμύριο επισκέπτες που είχε η Ελλάδα το 2021, ο αριθμός θα ανέβει, φέτος, στα 3 εκατομμύρια ταξιδιώτες.
Μήπως οι προβλέψεις αυτές δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα του συνόλου, καθώς, οι μεγάλοι tour operators είθισται να κινούνται με τους δικούς τους συνεργάτες και τους μεγάλους ξενοδοχειακούς ομίλους;
Ας δούμε όμως και κάτι άλλο: η ΤτΕ υπολογίζει ότι τον Ιανουάριο ήρθαν στην Ελλάδα 341,4 χιλ. ταξιδιώτες, με την ταξιδιωτική κίνηση μέσω αεροδρομίων να αυξάνεται κατά 352,3% σε σύγκριση με το Ιανουάριο του 2021. Όσο για την κίνηση μέσω οδικών συνοριακών σταθμών σημειώθηκε 182,9%.
Όμως, τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας ορεινού όγκου και πόλεων, έδωσαν διαφορετική εικόνα για τον πρώτο μήνα του έτους.
Μάλιστα, μέσω της τελευταίας έρευνας του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) διαπιστώθηκε ότι στην υψηλότερη περίοδο από πλευράς κίνησης για τα ξενοδοχεία του ορεινού όγκου – δηλαδή από το Δεκέμβριο του 2021 έως και τις 28 Φεβρουαρίου 2022 – λειτούργησε το 79,3% των επιχειρήσεων, που σημαίνει ότι ένα στα πέντε ξενοδοχεία αναγκάστηκε να παραμείνει κλειστό.
Όσο για τη μέση πληρότητα στα ανοιχτά ξενοδοχεία ήταν μόλις στο 28,2%, που με αναγωγή στο σύνολο των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας, γίνεται 21,3%.
Θολό τοπίο σε τιμές και πτήσεις
Ο υπουργός Τουρισμού δεσμεύτηκε πως στο τέλος της άνοιξης θα ζητήσει από τους ξενοδόχους να δώσουν ειδικές τιμές στους Έλληνες και μάλιστα το αίτημά του έχει ήδη φτάσει στον πρόεδρο της ΠΟΞ.
Οι ξενοδόχοι όμως από την πλευρά τους, ισχυρίζονται πως δεν έχουν περιθώριο να αλλάξουν τις τιμές καθώς πιέζονται από το ενεργειακό κόστος, τις υποχρεώσεις των προηγούμενων ετών αλλά και τα προσυμφωνημένα συμβόλαια που ήδη τρέχουν.
Ένα άλλο θολό τοπίο έχει να κάνει με τις αεροπορικές αφίξεις. Διότι, από τις 7 Μαρτίου, που προσγειώθηκε το πρώτο αεροσκάφος από τις ΗΠΑ, ανακοινώνονται καινούργιες αφίξεις αλλά και αυξημένος αριθμός πτήσεων.
«Η αλήθεια είναι ότι δεν γνωρίζουμε με τι πληρότητα πετάνε τα αεροπλάνα που έρχονται στην Ελλάδα», λένε οι επικεφαλής των ξενοδοχειακών ενώσεων, αδυνατώντας να εκτιμήσουν αν η εικόνα είναι καλή ή κακή. Πόσο μάλλον όταν δεν βλέπουν τον ρυθμό των κρατήσεων να κυλά, αλλά να μένει στάσιμος, εξαιτίας του πολέμου και της ακρίβειας.
Ο γρίφος της πολωνικής αγοράς
Πριν από λίγες ημέρες, ο ΕΟΤ, σε ανακοίνωσή του ανέφερε το μεγάλο ενδιαφέρον που εκδηλώνουν Τσέχοι και Πολωνοί να επισκεφτούν το 2022 την Ελλάδα, με την εικόνα να διαμορφώνεται μέσα από τις δύο διεθνείς τουριστικές εκθέσεις που συμμετείχε στα δύο κράτη.
Οι επικεφαλής των ξενοδοχειακών ενώσεων από την άλλη, εκτιμούν ότι φέτος, δεν θα σημειωθεί η «έκρηξη» Πολωνών τουριστών που είδε το 2021 η χώρα, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Αναφέρουν μάλιστα, πως έχει ήδη έχει καταγραφεί μια αισθητή πτώση στις κρατήσεις συμπεριλαμβανομένων και των tour operators.
Σημείο των καιρών είναι ότι η Ελλάδα ναι μεν φιγουράρει με νέες καμπάνιες προβολής στο εξωτερικό αναφερόμενη στα ΜΜΕ ως κορυφαίος προορισμός διακοπών όλο το χρόνο, αλλά από την άλλη, οι επιχειρηματίες ανησυχούν για κρατήσεις και πληρότητες έχοντας να λύσουν την έλλειψη των ξενοδοχοϋπαλλήλων.
Όχι μόνο αναζητούν εργαζόμενους για μπαρ, υποδοχή, λάντζα, καθαριότητα, κ.ο.κ., αλλά βρίσκονται αντιμέτωποι και με ένα παζάρεμα μισθών άνευ προηγουμένου.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία, η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους και οι ανατιμήσεις σε πρώτες ύλες και βασικά προϊόντα είναι απρόβλεπτοι παράγοντες στην ουρά των οποίων έρχεται να προστεθεί μια νέα προσφυγική κρίση που απειλεί τη φήμη των νησιωτικών προορισμών.
Πηγή: powergame.gr