«Τι είναι αυτό;» αναρωτήθηκαν όσοι δεν ήξεραν κάτι για το θέμα, μετά από την περιπέτεια των 192 επιβαινόντων στο αεροσκάφος της Ryanair.
Το πρωτόκολλο «Renegade» είναι μια διαδικασία που ακολουθείται σε ολόκληρο τον κόσμο μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2000 και τα γεγονότα στους Δίδυμους Πύργους. Προβλέπει την πτήση του αεροσκάφους στο οποίο υπάρχει απειλή με συνοδεία πολεμικών αεροσκαφών αποκλειστικά πάνω από θάλασσα ή πάνω από μη κατοικημένη περιοχή.
Τίθεται σε εφαρμογή όταν υπάρχει πληροφορία για αεροπειρατεία ή για κάποια άλλη σοβαρή αιτία.
Στην περίπτωση του αεροσκάφους της Ryanair που προσγειώθηκε στο Ελευθέριος Βενιζέλος υπήρχε η απειλή για ύπαρξη βόμβας. Τελικά το θρίλερ αυτό είχε αίσιο τέλος, καθώς οι έλεγχοι έδειξαν ότι δεν υπήρχε βόμβα στο αεροπλάνο που πετούσε από την Πολωνία προς την Αθήνα.
Στην Ελλάδα όταν ενεργοποιείται το πρωτόκολλο «Renegade» αμέσως σημαίνει συναγερμός στα στρατιωτικά αεροδρόμια Λήμνου, Σκύρου, Αγχιάλου, Τανάγρας ή Σούδας, ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται το αεροσκάφος που έχει θεωρηθεί ως απειλή.
Τα μαχητικά που πετάνε πάντα σε ζεύγος, απογειώνονται αμέσως από το πιο κοντινό αεροδρόμιο, πλησιάζουν το αεροπλάνο στο οποίο υπάρχει απειλή και το συνοδεύουν με τα… όπλα ανοιχτά, μπροστά στον κίνδυνο να συμβεί κάτι απρόβλεπτο, όπως έγινε στους Δίδυμους Πύργους.
Τα δυο μαχητικά, όπως και στη σημερινή περίπτωση, πλησιάζουν το πολιτικό αεροσκάφος έχοντας οπλισμένους τους πυραύλους αέρος – αέρος. Το ένα μένει πίσω για να έχει συνολική εικόνα της κατάστασης. Το δεύτερο πλησιάζει και κάνει από κοντά οπτικό έλεγχο για το εσωτερικό του αεροσκάφους.
Τα μαχητικά επικοινωνούν με τους κυβερνήτες του πολιτικού αεροσκάφους και τους ζητάνε να ακολουθήσουν τις οδηγίες τους. Αν δεν ανταποκριθούν ή εάν υπάρχουν τρομοκράτες που αρνούνται να συμμορφωθούν, τότε λαμβάνουν θέσεις κατάρριψης.
Η τραγωδία της Helios
Το πρωτόκολλο είχε τεθεί σε εφαρμογή και στις 14 Αυγούστου του 2005 στην τραγωδία του κυπριακού αεροσκάφους της εταιρείας Helios, που συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην Αττική.
Το Boeing 737-300 της κυπριακής εταιρείας Helios Airways, που είχε αναχωρήσει από τη Λάρνακα είχε προορισμό την Πράγα με ενδιάμεση στάση στην Αθήνα. Λίγη ώρα μετά την απογείωση, συνέβη ταχεία αποσυμπίεση της καμπίνας, η οποία προκάλεσε τη λιποθυμία επιβατών και πληρώματος. Το αεροσκάφος πετούσε με αυτόματο πιλότο.
Όταν μπήκε στον ελληνικό εναέριο χώρο οι ελληνικές αρχές έθεσαν σε εφαρμογή το πρωτόκολλο «Renegade» και μαχητικά αεροσκάφη το πλησίασαν και είδαν ότι στο πιλοτήριο όλοι ήταν αναίσθητοι.
Το αεροσκάφος συνετρίβη τελικά λίγο μετά όταν έμεινε από καύσιμα και οι 115 επιβάτες και τα 6 μέλη του πληρώματος βρήκαν τραγικό θάνατο.