Στο «σπίτι» τους, το νέο αλιευτικό καταφύγιο Νέας Κρήνης, του Δήμου Καλαμαριάς αναμένεται να μπουν το 2024 οι ψαράδες της περιοχής που τα τελευταία σαράντα χρόνια φιλοξενούνται στη «Μαρίνα» της Καλαμαριάς. Οι εργασίες κατασκευής αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2023 ενώ με την παράδοση του έργου οι αλιείς του τόπου φιλοδοξούν, εκτός από την επίλυση του προβλήματος της στέγασής τους, να γίνουν περισσότερο γνωστοί στον κόσμο της περιοχής που σήμερα πηγαίνει στη Ν.Μηχανιώνα ή τη Χαλάστρα για να αγοράσει φρέσκο και φθηνό ψάρι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τη Χαλάστρα, όπου βρίσκεται ένα φυσικό αλιευτικό καταφύγιο, μέχρι και τη Ν.Μηχανιώνα, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή η δυνατότητα φιλοξενίας αλιευτικών σκαφών. Συνεπώς προέκυψε η ανάγκη δημιουργίας του αλιευτικού καταφυγίου στη Νέα Κρήνη για να βρουν το σπίτι τους όλα τα αλιευτικά σκάφη που έχουν έδρα στην περιοχή της μείζονος Θεσσαλονίκης.
Πού θα γίνει το έργο
Το έργο θα γίνει από το ύψος της οδού Βρυούλων μέχρι την οδό Αιολίας, σε συνέχεια της επιχωμάτωσης που έγινε για τον σκοπό αυτό το 1996, κατά την κατασκευή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Περιλαμβάνει έναν κυματοθραύστη, δύο μώλους, ένα εσωτερικό κρηπίδωμα και μια χερσαία ζώνη επιφάνειας 15 στρεμμάτων περίπου για την εξυπηρέτηση των αναγκών του καταφυγίου.
Μόλις ολοκληρωθεί το σύγχρονο και πλήρως εξοπλισμένο αλιευτικό καταφύγιο, θα έχει χωρητικότητα 83 επαγγελματικών σκαφών (25 μεγάλων γρι-γρι και μηχανότρατων και 55 σκαφών παράκτιας αλιείας).
Ο Πρόεδρος του τοπικού Συλλόγου Παράκτιων Αλιέων Νέας Κρήνης Δημήτρης Τσιπούρας, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, χαρακτήρισε τεράστια τη σημασία του έργου. «Είναι κάτι που το περιμέναμε σαράντα ολόκληρα χρόνια. Έχουμε κάνει τεράστιες προσπάθειες μαζί με τον δήμαρχο Καλαμαριάς, τον κ. Δαρδαμανέλη για να υλοποιηθεί το έργο. Ευτυχώς, μετά από τόσο αγώνα, πήραμε την έγκριση. Με τον τρόπο αυτό, δεν θα είμαστε πια φιλοξενούμενοι στη μαρίνα που ήταν του ΕΟΤ και μετά πήγε στο ΤΑΙΠΕΔ και το ΕΤΑΔ. Από εδώ και στο εξής θα είναι το δικό μας σπίτι, που θα γίνει και σαν ιχθυαγορά ώστε να μπορεί ο κόσμος να έρχεται να αγοράζει φτηνό ψάρι» σημείωσε.
Αναμένεται αναβάθμιση της περιοχής
Αναβάθμιση της περιοχής γενικότερα περιμένει, λόγω της κατασκευής του αλιευτικού καταφυγίου, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Παράκτιας Αλιείας Ελλάδας, Ματθαίος Παγώνης. «Όπου γίνεται ένα λιμάνι αναβαθμίζεται η περιοχή. Ο κόσμος κατεβαίνει κάνει τη βόλτα του. Είναι έργο πνοής για την Καλαμαριά» σχολιάζει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ. Ο ίδιος επισημαίνει ότι τις πρώτες προσπάθειες για τη δημιουργία του καταφυγίου ξεκίνησαν οι πατεράδες των σημερινών ψαράδων το 1974 και αναφέρει ότι στη Μαρίνα Αρετσούς, όπου βρίσκονται σήμερα οι ψαράδες, ο περισσότερος κόσμος ξέρει ότι εκεί βρίσκονται κότερα και ιστιοπλοϊκά σκάφη.
700 σκάφη συνολικά σε όλη την περιοχή – 14.000 παράκτιοι αλιείς σε όλη την Ελλάδα
Αναφερόμενος στο σύνολο των ψαράδων της περιοχής διευκρινίζει ότι 700 σκάφη δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στην Επανομή, τη Μηχανιώνα, το Αγγελοχώρι, την Περαία, την Αγία Τριάδα, τη Θεσσαλονίκη, το Καλοχώρι, τη Χαλάστρα, τη Μεθώνη και το Κίτρος Πιερίας. Από την Επανομή ως το Αγγελοχώρι υπάρχου τρία λιμάνια, ένα υπάρχει στην Περαία και μετά στη Χαλάστρα και το Καλοχώρι υπάρχουν φυσικά λιμάνια. Τέλος και η Μεθώνη και το Κίτρος έχουν λιμάνια. Σε πανελλαδικό, άλλωστε, επίπεδο, δραστηριοποιούνται 14.000 παράκτιοι αλιείς. Σχετικά με τα αιτήματα του κλάδου γενικότερα, σημειώνει ότι σε αυτά περιλαμβάνονται η καταβολή αποζημιώσεων ανά σκάφος στους αλιείς για την καταστροφή των διχτυών από θηλαστικά όπως τα δελφίνια και οι φώκιες, η δυνατότητα των ψαράδων να αλιεύουν τα λαγόψαρα ώστε να οδηγούνται στη συνέχεια για καταστροφή, η επιδότηση του ναυτιλιακού πετρελαίου και η αντιμετώπιση, μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων, του προβλήματος του φυτοπλαγκτόν στην βόρεια Ελλάδα το οποίο καλύπτει τα δίχτυα και καθιστά αδύνατη την αλίευση.
Σημειώνεται ότι πριν λίγες μέρες η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης ενέκρινε τον τρόπο δημοπράτησης του αλιευτικού καταφυγίου Νέας Κρήνης, για το οποίο η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου επισήμανε ότι θα είναι και το μοναδικό στη βόρεια Ελλάδα με τις συγκεκριμένες προδιαγραφές.