Quantcast

Στηθαία ασφαλείας που «θερίζουν» ζωές και εναλλακτικές λύσεις (Φωτό – Βίντεο)

Είναι ασφαλή τα στηθαία ασφαλείας;

Νίκος Μιχαλόπουλος

Με αφορμή το σοκαριστικό τροχαίο που συνέβη χτες στο 13ο χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού Αμφιλοχίας – Βόνιτσας, κοντά στο Σπάρτο Αμφιλοχίας, στο  οποίο το μεταλλικό κιγκλίδωμα διαπέρασε το όχημα σκοτώνοντας ακαριαία τον 80χρονο οδηγό και τραυματίζοντας τις δυο γυναίκες που επέβαιναν στο όχημα. Κατά το παρελθόν έχουν συμβεί αντίστοιχα ατύχημα και το ερώτημα που προκύπτει είναι αν τα στηθαία ασφαλείας είναι πραγματικά ασφαλή και αν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις.

Το ατύχημα αυτό φέρνει στην επιφάνεια για ακόμα μια φορά το ερώτημα κατά ποσό τα κιγκλιδώματα λειτουργούν υπέρ της οδικής ασφαλείας ή αποτελούν έναν επιπλέον κίνδυνο του οδικού δικτύου.

Τα «στηθαία ασφαλείας» όπως συνηθίζεται να τα λέμε, μόνο ασφαλείας δεν είναι τελικά.

Ο ρόλος τους είναι προφανώς πολύ σημαντικός, για την συγκράτηση ή την αναχαίτιση του οχήματος, επομένως δεν είναι δυνατή η κατάργηση τους, ωστόσο την εποχή της εξέλιξης μήπως θα πρέπει να σκεφτούμε άλλους τρόπους ή υλικά για τα στηθαία ασφαλείας;

Την απάντηση μας την δίνει η φοιτήτρια της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, Ιωάννα Χρήστου μέσω της μελέτης της για στηθαία ασφαλείας από καουτσούκ και ανακυκλώσιμο ελαστικό με σκοπό την μείωση των θανάτων και των τραυματισμών κατά την σύγκρουση, λόγω της ιδιότητας των ελαστικών να απορροφούν ενέργεια.

Μια άλλη λύση έρχεται από την Νότια Κορέα, μια εταιρεία ανέπτυξε και κατοχύρωσε μια καινοτόμο ιδέα, με σκοπό να σωθούν ζωές από τις σκληρές επιπτώσεις των ατυχημάτων πάνω στα μεταλλικά κιγκλιδώματα.

 

Οι τυπικές προστατευτικές πλάκες που αποτελούνται από χαλύβδινα πλακίδια εγγυώνται την ασφάλεια του οδηγού. Οι πιο μαλακές προστατευτικές επιφάνειες προστατεύουν τους οδηγούς από το χτύπημα και παρέχουν ευκαιρίες για να σώσουν περισσότερες ζωές των οδηγών.

 

Για να ελαχιστοποιηθεί ο αριθμός των δυστυχημάτων, μια εταιρεία έχει σχεδιάσει το «Rolling Barrier System»

 

Πώς λειτουργεί αυτό;

Τα κυλιόμενα φράγματα κάνουν κάτι περισσότερο από την απορρόφηση της ενέργειας κρούσης. Μετατρέπουν αυτή την ενέργεια κρούσης σε περιστροφική ενέργεια για να προωθήσουν το όχημα μπροστά και όχι πιθανώς να σπάσουν διαπερνώντας το αυτοκίνητο.

Το προϊόν ETI έχει περιστρεφόμενο βαρέλι κατασκευασμένο από EVA με εξαιρετική ισχύ απορρόφησης κραδασμών, τρισδιάστατα πλαίσια ρύθμισης και πυκνά στηρίγματα που υποστηρίζουν τα πλαίσια. Τα περιστρεφόμενα βαρέλια έρχονται με ένα προσαρτημένο ανακλαστικό φύλλο για καλή ορατότητα.

Το EVA έχει καλύτερη ελαστικότητα σε σύγκριση με άλλες ρητίνες πολυαιθυλενίου και έχει τα περισσότερα παρόμοια χαρακτηριστικά με το καουτσούκ. Στην πραγματικότητα, είναι ελαφρύτερο από το καουτσούκ και πιο ελαστικό από την ουρεθάνη. Εν ολίγοις, δεν καταστρέφεται εύκολα.

Όταν ένα αυτοκίνητο χτυπά το προστατευτικό περίβλημα, το περιστρεφόμενο βαρέλι μετατρέπει το χτύπημα από το όχημα σε περιστροφική ενέργεια. Τα επάνω και κάτω πλαίσια προσαρμόζουν τα ελαστικά των μεγάλων και των μικρών οχημάτων για να αποτρέψουν το σύστημα διεύθυνσης από μια λειτουργική απώλεια.

Οι σιδηροτροχιές και τα στηρίγματα απορροφούν το χτύπημα και τα πλαίσια με την ομαλή επιφάνεια ρυθμίζουν τα ελαστικά των οχημάτων και τα καθοδηγούν προς την κατεύθυνση κίνησης για να αποτρέψουν τις δευτερεύουσες συγκρούσεις στο πίσω μέρος. Η τρισδιάστατη δομή του πλαισίου σχήματος D και του βραχίονα παρεμβολής κατανέμουν και απορροφούν το δεύτερο κλονισμό.

Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι υπάρχουν λύσεις, αυτό που χρειάζεται είναι πολιτική βούληση και ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων άρχων, ώστε να αναζητήσουν όλες τις εναλλακτικές για το οδικό δίκτυο, κάνοντας το πιο ασφαλές σώζοντας εκατοντάδες ζωές.