Την άμεση εφαρμογή μέτρων ουσιαστικού ελέγχου της φαρμακευτικής δαπάνης σε συνδυασμό με την αύξηση της χρηματοδότησης του ετήσιου κλειστού προϋπολογισμού των 2 δισ. ευρώ ζητά από τον υπουργό Υγείας, Θάνο Πλεύρη, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Εταιριών Ελλάδας (ΣΦΕΕ), κ. Μιχάλης Χειμώνας.
Με αφορμή την τροπολογία για τη φαρμακευτική πολιτική που εντάχθηκε στο νόμο «Γιατρός για όλους» την περασμένη εβδομάδα ο εκπρόσωπος του ΔΣ του ΣΦΕΕ διατυπώνει σε επιστολή προς τον υπουργό Υγείας τον προβληματισμό του κλάδου σχετικά με την αντιμετώπιση που έχει από την κυβέρνηση «δεδομένου ότι οι ψηφισθείσες ρυθμίσεις δεν δίνουν λύση σε κανένα από τα διαχρονικά, μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε».
Σκληρή κριτική στην τροπολογία
Πιο συγκεκριμένα, ο ΣΦΕΕ καταγράφει πέντε αδύναμα σημεία της τροπολογίας που επιχειρεί να διευθετήσει μείζονα ζητήματα της φαρμακευτικής πολιτικής. Όπως αναφέρεται στην επιστολή:
α) Απουσιάζει κάθε αιτιολόγηση των μέτρων που ψηφίστηκαν ως προς το μέγεθος και ως προς τη χρησιμότητά τους ενώ υπάρχει και ασάφεια στην περιγραφή τους.
β) Γίνεται ανακατανομή των επιστροφών (clawback) από ορισμένες κατηγορίες φαρμάκων σε άλλες, και φυσικά μεταξύ εταιριών.
γ) Δεν λαμβάνονται μέτρα που θα βοηθήσουν στη συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης και που θα έπρεπε να είχαν προηγηθεί του νόμου. Αναφέρεται ενδεικτικά, κατάργηση εξίσωσης Λιανικής και Ασφαλιστικής Τιμής για τα γενόσημα, συνταγογράφηση για ανασφάλιστους πολίτες, εφαρμογή περιοριστικών θεραπευτικών πρωτοκόλλων, κλπ.
δ) Η κατάργηση του αναπτυξιακού clawback αποτυγχάνει πλήρως τον στόχο της ανακούφισης των εταιριών αφού μετατρέπεται σε επιστροφή μέσω του rebate με «επιλεκτικό» καταλογισμό, χωρίς διασφάλιση για μείωση ή έστω συγκράτηση του συνόλου των επιστροφών. «Η πολυαναμενόμενη δέσμευση της κυβέρνησης για μείωση του clawback σε σχέση με τα επίπεδα του 2020, υλοποιείται με την μετατροπή του σε rebate και όχι με μέτρα ελέγχου και συγκράτησης της δαπάνης, όπως υπαγορεύει η λογική της βιωσιμότητας του συστήματος. Πολιτικές μετατροπής του clawback σε rebate έχουν εφαρμοστεί ξανά στο παρελθόν. Το 2017 μια τέτοιου είδους πολιτική εισήγαγε το περίφημο «πολυώνυμο» των rebates αλλά εκ του αποτελέσματος είναι εμφανές ότι απέτυχε παταγωδώς. Δυστυχώς, η πάροδος του χρόνου δεν συνέβαλε στην εισαγωγή νέων βελτιωμένων πρακτικών» παρατηρεί ο κ. Χειμώνας.
ε) Δημιουργείται νομοθετική βάση για επιμέρους κλειστούς προϋπολογισμούς φαρμάκων αντί για έναν ενιαίο «που τελικά θα οδηγήσουν και αυτοί σε απλή μεταφορά βαρών μεταξύ κατηγοριών φαρμάκων και εταιριών ενώ δεν υφίσταται τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα τους και δημιουργείται μείζων προβληματισμός για τον ορθολογικό καθορισμό του μεγέθους τους. Πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι η φαρμακευτική δαπάνη είναι στάσιμη από το 2014 και μετά -για 9 χρόνια τώρα- με εξαίρεση το κονδύλι των εμβολίων».
Στόχος ο έλεγχος της ζήτησης φαρμάκων
«Κατανοούμε πλήρως τη δυσχερή οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, αλλά η κατάσταση αυτή, απαιτεί αγαστή συνεργασία και όχι λήψη βιαστικών και μη αιτιολογημένων αποφάσεων που η εφαρμογή τους θα επιφέρει δυνητικά αρνητικές επιπτώσεις στους ασθενείς. Και αν ακόμη η απόφαση της κυβέρνησης είναι να μην διαθέσει επιπλέον πόρους για τη φαρμακευτική δαπάνη, που με αφορμή την πανδημία οι περισσότερες χώρες της ΕΕ κάνουν ακριβώς το αντίθετο, θα έπρεπε να είναι ουσιαστικά προσανατολισμένη στα μέτρα ελέγχου της δαπάνης και όχι να επαφίεται για πολλοστή φορά στην περαιτέρω επιβάρυνση των εταιρειών» επισημαίνει ο γενικός διευθυντής του ΣΦΕΕ.
Ο Σύνδεσμος ζητά:
• Την άμεση εφαρμογή μέτρων περιορισμού δαπάνης
• Την επαρκή χρηματοδότηση του προϋπολογισμού ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των ασθενών
• Την απόσυρση των ρυθμίσεων του νόμου
• Την ουσιαστική εφαρμογή των όρων του πλάνου ανασυγκρότησης για μείωση του συνόλου των επιστροφών ώστε να υπάρξει πραγματική βελτίωση της κατάστασης για τις επιχειρήσεις του κλάδου και όχι απλά «λογιστική τακτοποίηση» των αριθμών.
• Τη διασφάλιση της διαφάνειας και της προβλεψιμότητας στην επιβολή των μέτρων που θεσπίζονται.