Η χρονική επέκταση της τουριστικής περιόδου στη χώρα μας καθώς και η χωρική επέκταση του τουριστικού μας προϊόντος αποτελούν βασικούς στόχους της εθνικής στρατηγικής για τον ελληνικό τουρισμό μέχρι το 2030.
Την εθνική στρατηγική παρουσίασε σήμερα ο ΣΕΤΕ σε ειδική εκδήλωση που συνδιοργάνωσε στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου στα Χανιά σε συνεργασία με την Ένωση Ξενοδόχων Νομού Χανίων.
Η εκδήλωση των Χανίων ήταν η πρώτη σε επίπεδο δημόσιου διαλόγου για την παρουσίαση της εθνικής στρατηγικής που εκπόνησε ο ΣΕΤΕ, ενώ ανάλογη εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί αύριο στο Ηράκλειο.
«Σημαντικές οι δυνατότητες της Κρήτης»
Ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, σε μαγνητοσκοπημένο μήνυμά του, το οποίο προβλήθηκε κατά την εκδήλωση, τόνισε ότι η Κρήτη αποτελεί έναν από τους κορυφαίους και πλέον αναγνωρίσιμους ελληνικούς προορισμούς. Ιδιαίτερα στο προϊόν «Sun and Beach» και στον πολιτιστικό τουρισμό.
«Στόχος τον οποίο αναδεικνύει και η νέα εθνική στρατηγική για τον τουρισμό του 2030 είναι να συζητηθούν οι σημαντικές δυνατότητες της Κρήτης, για περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη και επέκταση της περιόδου με στόχο την ανάπτυξη του city break και των εναλλακτικών και θεματικών προϊόντων», τόνισε χαρακτηριστικά.
Μετεξέλιξη του τουρισμού
Όπως είπε μιλώντας στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος, στόχος του ΣΕΤΕ είναι μέσα από συζητήσεις και διάλογο με τους τοπικούς φορείς, να εξελιχθεί ακόμα περισσότερο ο τουρισμός στη χώρα μας και να εμπλέξει περισσότερο και άλλους παραγωγικούς φορείς, επισημαίνοντας ότι η μετεξέλιξη του τουρισμού μετά την πανδημία ώστε να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες και τον ισχυρό ανταγωνισμό, είναι η βασική φιλοσοφία του σχεδίου που συνέταξε το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ με ορίζοντα το 2030.
Όπως τόνισε ο κ Ρέτσος, «οι βασικοί στόχοι του νέου σχεδίου είναι, μέχρι το 2030 να έχουμε καταφέρει να επεκτείνουμε την τουριστική δραστηριότητα και χωρικά, πέρα από τις πέντε περιφέρειες που σήμερα συγκεντρώνουν περίπου το 80% του τουριστικού εισοδήματος, αλλά και χρονικά, πέρα από τους 4 μήνες του καλοκαιριού».
Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο, χρειάζεται σύμπραξη της κεντρικής κυβέρνησης, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των φορέων και επιχειρηματιών του τουρισμού και των παραγωγικών φορέων.
Από τα Χανιά ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ τόνισε ακόμα την ανάγκη αναβάθμισης και του εμπλουτισμού του τουριστικού μας προϊόντος, μέσα από εναλλακτικές μορφές τουρισμού και βελτίωση των υποδομών.
Ελλείψεις προσωπικού
Αναφερόμενος στις ελλείψεις προσωπικού στον τουριστικό κλάδο, ο κ. Ρέτσος τόνισε ότι είναι ένα σημαντικό και πολυσύνθετο πρόβλημα που δεν αφορά μόνο τον ελληνικό τουρισμό, καθώς όπως είπε, σύμφωνα με τελευταία μελέτη στις χώρες του ευρωπαϊκού νότου λείπουν αυτή τη στιγμή 700 χιλιάδες εργαζόμενοι.
Προέβλεψε μάλιστα ότι και τα επόμενα χρόνια αν δεν υπάρξουν μέτρα για την εποχικότητα στην απασχόληση του τουρισμού, θα υπάρχει το ίδιο πρόβλημα καθώς σήμερα η ανάπτυξη περισσότερων δραστηριοτήτων «αφαιρεί», από τον τουρισμό πολλούς εργαζόμενους.
Ο κ. Ρέτσος απαντώντας σε ερώτηση για την εικόνα του τουρισμού στη χώρα μας το 2022, τόνισε ότι η Ελλάδα έχει μεγάλη δυναμική, επεσήμανε ωστόσο ότι είναι σε εξέλιξη ο πόλεμος στην Ουκρανία και η πανδημία, που αφήνουν, όπως είπε, όλα τα σενάρια ανοιχτά.
«Όσο δεν θα με εκπλήξει να δούμε το 2022 τα έσοδα του 2019, άλλο τόσο δεν θα με εκπλήξει να γίνει κάτι, κάποια ανατροπή που θα φέρει ένα δυσμενές σενάριο. Όμως θέλουμε να παραμένουμε θετικοί, βλέπουμε ότι υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση, διατηρούμε την αισιοδοξία μας, αλλά μια πιο καλή εκτίμηση για το τι θα γίνει φέτος θα μπορούμε να την κάνουμε στα τέλη Ιουνίου», είπε χαρακτηριστικά.
Ανάγκη για υψηλότερο ποιοτικό επίπεδο
Την στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό με ορίζοντα το 2030 παρουσίασε ο γενικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ Ηλίας Κικίλιας, τονίζοντας ότι περιλαμβάνει αναλυτικά σχέδια δράσης για 36 τουριστικούς προορισμούς της χώρας.
Όπως τόνισε, «το τουριστικό προϊόν στη χώρα μας πρέπει να γίνει πιο σύνθετο, περισσότερο οργανωμένο και επιμελημένο. Πρέπει να περάσουμε σε ένα υψηλότερο ποιοτικό επίπεδο».
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ Ευτύχης Βασιλάκης, αναφέρθηκε στη νέα κανονικότητα που δημιουργείται και στον τομέα του τουρισμού, επισημαίνοντας ότι «η κανονικότητα έχει αλλάξει και θα συνεχίσει να αλλάζει με ρυθμούς πολύ ταχύτερους συγκριτικά με το παρελθόν, για τον λόγο αυτό απαιτείται έγκαιρος σχεδιασμός και πλάνο».
Συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χανίων Μανώλης Γιαννούλης, επισήμανε ότι αναγκαία προϋπόθεση για την ανάπτυξη του τουρισμού είναι η συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, τονίζοντας ότι έμφαση θα πρέπει να δοθεί στη βελτίωση των δημόσιων υποδομών, των ψηφιακών υποδομών και του μάρκετινγκ προορισμών.
Τα σχέδια δράσης για τον τουρισμό στην Περιφέρεια Κρήτης παρουσίασε ο επιστημονικός διευθυντή του ΙΝΣΕΤΕ ‘Αρης Ίκκο, ενώ η διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece Ιωάννα Δρέττα, επισήμανε ότι το επόμενο αναγκαίο βήμα για ανάπτυξη του τουρισμού είναι η εκπόνηση μίας ολοκληρωμένης μελέτης στρατηγικής προβολής.
Τέλος, ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «ο τουρισμός είναι ο βατήρας για να κάνουμε το μεγάλο άλμα προς τα εμπρός», δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη των υποδομών, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, την ανάπτυξη νέων μορφών τουρισμού και την αναζήτηση νέων αγορών.