Ναυπηγεία Ελευσίνας: Υπογράφτηκε το σχέδιο εξυγίανσης – Τι προβλέπει

Στόχος η λειτουργία των Ναυπηγείων μέσα στο 2023

Η επανεκκίνηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, μέσω της συμφωνίας που υπογράφηκε σήμερα στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εκτιμάται από την κυβέρνηση ότι ενισχύει σημαντικά τόσο την οικονομία, όσο και τη γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, καθώς τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα αποτελέσουν πυλώνα για την εθνική αμυντική βιομηχανία ενώ ταυτόχρονα θα δοθεί σημαντική ώθηση στην απασχόληση και την οικονομία της ευρύτερης περιοχής της Δυτικής Αττικής.

Στο αρμόδιο δικαστήριο για την τελική έγκριση

Οι υπογραφές για το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας έπεσαν σήμερα το μεσημέρι από τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, τον Πάνο Ξενοκώστα, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Onex Shipyards, και τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς. Το σχέδιο εξυγίανσης αναμένεται να κατατεθεί αύριο στο αρμόδιο δικαστήριο, με την τελική έγκριση να εκτιμάται ότι θα βγει μετά από 3-4 μήνες.

«Στόχος είναι μέσα στο 2023 τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας να λειτουργούν, να παράγουν νέες θέσεις εργασίας, να φτιάχνουν πλοία και να κάνουν αυτό που έχει ανάγκη ο τόπος, να πάει μπροστά» τόνισε ο κ.  Γεωργιάδης και αποκάλυψε ότι τις επόμενες ημέρες θα ταξιδέψουν στην Ελλάδα εκπρόσωποι της αμερικανικής τράπεζας DFC, που θα συμμετέχουν στο project και την προσεχή Δευτέρα θα επισκεφθούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Εθνικό στοίχημα

«Η σημερινή ημέρα είναι πολύ σημαντική. Η επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας και η επανέναρξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα αποτελεί ένα μεγάλο εθνικό στοίχημα. Ξεκίνησε το 2019 με τα ναυπηγεία Σύρου όπου και οι εργαζόμενοι της Ελευσίνας με  συνάντησαν και ζήτησαν την υλοποίηση  ενός ανάλογου σχεδίου εξυγίανσης με αυτό του Νεωρίου. Δεν ήταν εύκολο να φτάσουμε εδώ σήμερα, δεν ήταν αυτονόητο και δεν ήταν απλό», τόνισε, μεταξύ άλλων, κατά την υπογραφή του σχεδίου εξυγίανσης ο Άδωνις Γεωργιάδης και ευχαρίστησε όσους ενεπλάκησαν στη επίτευξη της συμφωνίας χωρίς να ξεχάσει και τον Σύριζα.

Ιστορική μέρα

Από την πλευρά του ο Πάνος Ξενοκώστας τόνισε μεταξύ άλλων ότι «η σημερινή είναι  μια ιστορική ημέρα για ολόκληρο τον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής. Αυτό που ξεκίνησε με το Νεώριο της Σύρου, και αποκαλείται από πολλούς ως θαύμα, με την υπογραφή και  του σχεδίου για την Ελευσίνα, σηματοδοτεί την αναγέννηση του κλάδου, όχι ενός ακόμη ναυπηγείου. Η Ελευσίνα είναι ένα πολύ μεγάλο Ναυπηγείο, με μεγάλο αποτύπωμα για την περιοχή. Με πολύ μεγάλο πείσμα και πίστη στον Έλληνα και στην τέχνη του προχωράμε απέναντι σε όλες τις κραυγές και δυνάμεις αδράνειας και παρακμής. Το πείσμα των εργαζομένων έγινε πείσμα μας και το όραμά μας, όραμά τους», είπε από την πλευρά του ο Πάνος Ξενοκώστας.

Ο αναπληρωτής Υπουργός Νίκος Παπαθανάσης τόνισε ότι η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία επανέρχεται δυναμικά και δημιουργεί θέσεις εργασίας και συμβάλλει στην ανάπτυξη της χώρας, ενώ ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος συμπλήρωσε από την πλευρά του ότι η συμφωνία αυτή ήταν η μόνη που μπορούσε να οδηγήσει σε κάποια λύση. Μάλιστα ο ίδιος συμπλήρωσε ότι έρχεται σε μια στιγμή που είμαστε στη τελική ευθεία για να αποφασίσουμε για κρίσιμης εθνικής σημασίας πρόγραμμα ναυπήγησης πολεμικών πλοίων.

Βιώσιμη λύση

Το υπουργείο Ανάπτυξης σημειώνει σε ότι αφορά τις πρόνοιες της συμφωνίας ότι συγκεντρώνει ομόφωνη υποστήριξη των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, καθώς και των σημαντικότερων ενδιαφερόμενων μερών και φορέων (Δήμος Ελευσίνας, ΕΒΕΠ), γεγονός που επιβεβαιώνει τον αμοιβαία επωφελή χαρακτήρα της.

Από την κυβέρνηση εκτιμάται ότι η συμφωνία θα δώσει βιώσιμη λύση στο τεράστιο πρόβλημα των συσσωρευμένων οφειλών των Ναυπηγείων Ελευσίνας ενώ ισχυρή ψήφος εμπιστοσύνης στη συμφωνία και τις προοπτικές των Ναυπηγείων Ελευσίνας αποτελεί η απόφαση να στηρίξει χρηματοδοτικά το έργο η Αμερικανική Αναπτυξιακή Τράπεζα (DFC).

Οι στρατηγικές συμφωνίες που έχει εξασφαλίσει ο όμιλος ONEX Shipyards & Technologies, αλλά και οι σημαντικές επενδύσεις που θα πραγματοποιήσει σε εξοπλισμό, έρευνα και ανάπτυξη, όπως υποστηρίζεται, θα φέρουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στην αιχμή του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα, παγκοσμίως.

Με μια ματιά

Η Συμφωνία Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας διαμορφώνει ένα βιώσιμο μοντέλο επανεκκίνησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

▪ ‘Αμεση επένδυση 100 εκατ. δολαρίων

▪ Διασφάλιση 600 θέσεων εργασίας

▪ Αποζημιώσεις ύψους 13,4 εκατ. ευρώ – αποπληρωμή του 100% των υπόλοιπων οφειλών προς τους εργαζόμενους

▪ Δημιουργία 1.400 νέων θέσεων εργασίας μέσα σε 3 χρόνια

▪ Επιπλέον έσοδα 1,1 δισ. ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο (άμεσοι και έμμεσοι φόροι, ασφαλιστικές εισφορές) κατά τα επόμενα 25 έτη

▪ Ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας με περισσότερα από 1,6 δισ. ευρώ που θα κατευθυνθούν σε εγχώριους προμηθευτές και την ελληνική βιομηχανία

Βασικά σημεία Συμφωνίας Εξυγίανσης

Δημιουργούνται δύο νέες εταιρείες («ΕΜΠΟΡΙΚΗ» και «ΑΜΥΝΤΙΚΗ» ή «ΝΕΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ») μετά και την επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης, οι οποίες θα αναλάβουν το μεταβιβαζόμενο ενεργητικό και παθητικό της ΝΒΕΕ.

Στην εμπορική εταιρεία (ONEX ELEFSIS Shipyards Industries) στην οποία θα μεταβιβαστεί και σημαντικό τμήμα του Ενεργητικού της NBEE, αναμένεται να επενδυθούν μετά τη μεταβίβαση κεφάλαια έως του συνολικού ποσού των 170.000.000 ευρώ. Στην εμπορική εταιρεία, η χρηματοδότηση της ONEX Elefsis βασίζεται στη DFC (102 εκατ. δολάρια) καθώς και σε ίδια κεφάλαια του ομίλου ONEX (20-80 εκατ. ευρώ), ενώ δύναται να αυξηθεί ανάλογα με τις ανάγκες, σε δεύτερη φάση.

Στην αμυντική εταιρεία (ONEX ELEFSIS Naval Maritime) η δραστηριότητα που θα αναπτυχθεί θα αφορά τον τομέα της ναυπήγησης πολεμικών πλοίων και λοιπών πλωτών ναυπηγημάτων, τόσο για λογαριασμό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, όσο και της αλλοδαπής. Η χρηματοδότηση θα γίνει από Fincantieri, Ιταλικούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς και ONEX με όσα κεφαλαία απαιτηθούν, ώστε να διασφαλίζουν την εύρυθμη εκτέλεση των προγραμμάτων της εταιρείας.

Οφειλές

Βάσει του ισοζυγίου της ΝΒΕΕ με ημερομηνία 30.09.2021, το σύνολο των πάσης φύσεως οφειλών της ανέρχεται σε 432.686.301,67 ευρώ (419.288.880,32 ευρώ γενικές οφειλές και 13.397.491,35 αποζημιώσεις προσωπικού), από τα οποία 211.899.550,24 ευρώ θα μεταφερθούν στις νέες εταιρείε. Στο ποσό του μεταβιβαζόμενου παθητικού περιλαμβάνεται ποσό 142.337.077 ευρώ προς το Πολεμικό Ναυτικό.

Συνολικές οφειλές ύψους 220.786.751,43 ευρώ παραμένουν στην εταιρεία, ως μη μεταβιβαζόμενο παθητικό και ικανοποιούνται από το προϊόν ρευστοποίησης του μη μεταβιβαζόμενου ενεργητικού.

Το σύνολο του μεταβιβαζόμενου ενεργητικού της NBEE σε περίπτωση πτώχευσης, η αξία του ανέρχεται μόλις στο ποσό των 28.278.157,94 ευρώ, με ελάχιστη ανάκτηση για τους πιστωτές (βλέπε υποχρεώσεις προς το Δημόσιο).

Τα λοιπά στοιχεία του μη μεταβιβαζόμενου ενεργητικού και του μη μεταβιβαζόμενου παθητικού της NBEE θα παραμείνουν στην ΝΒΕΕ και το μη μεταβιβαζόμενο ενεργητικό θα ρευστοποιηθεί από τον διορισμένο από το δικαστήριο Ειδικό Εντολοδόχο. Το προϊόν που θα προκύψει από την ρευστοποίηση του μη μεταβιβαζόμενου ενεργητικού θα ικανοποιήσει περαιτέρω τους πιστωτές της εταιρείας για τις απαιτήσεις αυτών που περιλαμβάνονται στο μη μεταβιβαζόμενο παθητικό, ενώ σε περίπτωση μη ικανοποίησης αυτών, οι εν λόγω απαιτήσεις θα διαγραφούν ολοσχερώς.

Πολεμικό Ναυτικό

Έγινε μεταφορά/μεταβίβαση στην αμυντική του συνόλου των υποχρεώσεων της ΝΒΕΕ με ημερομηνία 30.09.2021 προς το Πολεμικό Ναυτικό ή 142.337.077 ευρώ. Το ποσό αυτό θα αποπληρωθεί μετά την ημερομηνία ολοκλήρωσης των μεταβιβάσεων σε χρονικό διάστημα 30 ετών με παρακράτηση ροών.

Το πολεμικό ναυτικό δεσμεύεται όπως αμελλητί μετά τη επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης και μέχρι την ημερομηνία ολοκλήρωσης της συναλλαγής θα επιστρέψει στην Αλφα Τράπεζα το σύνολο των εγγυητικών επιστολών που τηρεί εις χείρας του, απαλλασσόμενης της ΝΒΕΕ από κάθε ευθύνη εξ αυτών καθ’ όσον αυτές αφορούν σε έργα που αφ’ ενός δεν μεταβιβάζονται στις νέες εταιρείες και αφ΄ετέρου οι απαιτήσεις που διατηρεί ένεκα αυτών ρυθμίζονται στη συμφωνία εξυγίανσης. Σημειώνεται ότι η ΤΠΚ Νο.6 έχει παραδοθεί από τον 6/2020, ενώ η ΤΠΚ Νο.7 έχει ολοκληρωθεί πλέον του 90% του έργου.

Εργαζόμενοι

Έγινε μεταφορά/μεταβίβαση στην αμυντική του συνόλου των υποχρεώσεων της ΝΒΕΕ με ημερομηνία 30.09.2021 προς τους εργαζομένους ή 27.041.925,10 ευρώ, καθώς και οι αποζημιώσεις απόλυσής τους ποσού 13.397.491,35 ευρώ, η οποία αναλαμβάνει να τα αποπληρώσει μέσω ιδίων κεφαλαίων ή ενδοομιλικών διευκολύνσεων και ομολογιών.

Ειδικότερα, αναφορικά με την καταβολή της αποζημίωσης απόλυσης, αυτή θα καταβληθεί σε κάθε έναν από τους εργαζόμενους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην οικεία νομοθεσία.

Σημειώνεται ότι στα πλαίσια διμερούς συμφωνίας μεταξύ εργαζομένων και ONEX, προβλέπεται ως ασφαλιστική δικλείδα προς τους εργαζόμενους, και στη περίπτωση τυχόν καθυστερήσεων στην σύναψη αμυντικών προγραμμάτων, η καταβολή του 30% των δεδουλευμένων με την απόφαση του δικαστηρίου και το υπολειπόμενο 70% με την ολοκλήρωση των μεταβιβάσεων και την μετεγγραφή του ναυπηγείου στην ΟΝΕΧ.

Τονίζεται ιδιαιτέρως, ότι για δεύτερη φορά η ΟΝΕΧ (αρχικά στο Νεώριο) θα πληρώσει δεδουλευμένα προηγούμενης ιδιοκτησίας πριν την τυπική ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης. Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι θα λάβουν 1,2 εκατ. ευρώ εκ των δεδουλευμένων τους τα φετινά Χριστούγεννα έναντι του αχεδίου εξυγίανσης.

Ελληνικό Δημόσιο

Ο ΕΦΚΑ σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβει 4.039.604 ευρώ, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει 5.760.938 ευρώ. • Το Ελληνικό Δημόσιο σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβει ευρώ 1.367.883, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει ευρώ 1.894.773. • Οι εργαζόμενοι (συνολικά και με αποζημιώσεις) από ευρώ 40.439.346 σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβουν ευρώ 2.015.531, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβουν 40.439.346. • Το ΠΝ από ευρώ 142.337.077 σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβει ευρώ 1.579.517, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβει ευρώ 142.337.077. • Τα λοιπά ασφαλιστικά ιδρύματα σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης θα λάβουν ευρώ 218.048, ενώ με το σχέδιο εξυγίανσης θα λάβουν 327.024 ευρώ

Κόστος μη έγκρισης της Συμφωνίας

Η μη έγκριση της συμφωνίας εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, σε συνδυασμό με την ιδιαιτέρως αρνητική χρηματοπιστωτική τους θέση και τη σωρεία προβλημάτων που αντιμετωπίζουν αναμένεται να αποτελέσουν άμεσο κίνδυνο για τη συνέχιση της λειτουργίας τους, με ιδιαιτέρως αρνητικές επιπτώσεις για την εθνική οικονομία (λόγω του μεγέθους του κλάδου), την  εθνική ασφάλεια (λόγω της εμπλοκής τους με τα αμυντικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού), αλλά και την τοπική κοινωνία (καθώς έχει καθορίσει το οικονομικό μοντέλο της περιοχής, και συνδέεται άμεσα με την οικονομική επιβίωση της ευρύτερης περιοχής).  Παράλληλα, η απώλεια των οφειλών για το ελληνικό δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, τους εργαζόμενους, και τους υπολοίπους εμπλεκόμενους φορείς θα είναι σχεδόν ολοκληρωτική εάν η επιχείρηση εισέλθει σε καθεστώς βίαιης εκκαθάρισης.

Οφέλη για Ελληνική Οικονομία

Εκτός από τις υφιστάμενες υποχρεώσεις της ΝΒΕΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, για τις οποίες το σχέδιο εξυγίανσης προβλέπει να αποπληρωθούν, σύμφωνα με την ERNST & YOUNG εκτιμάται ότι η επανεκκίνηση της δραστηριότητας θα αποφέρει στο Ελληνικό Δημόσιο επιπλέον έσοδα από άμεσους και έμμεσους φόρους καθώς και από ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων, συνολικού ύψους άνω του 1,1 δισ. ευρώ κατά τα επόμενα 25 έτη.

Στα Ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να απασχοληθούν 600 εργαζόμενοι κατά τους πρώτους 6 μήνες λειτουργίας τους υπό το νέο καθεστώς (ήτοι κατόπιν επικύρωσης της συμφωνίας εξυγίανσης από το αρμόδιο δικαστήριο), ενώ μέχρι και το τέλος του 3ου έτους λειτουργίας, ο συνολικός αριθμός εργαζομένων εκτιμάται να ανέλθει άνω των 2.000 (1.000 στην εμπορική και 1.000 στην αμυντική εταιρεία). Συνολικά κατά τα επόμενα 25 έτη, η εν λόγω απασχόληση εκτιμάται να αποφέρει απολαβές άνω των 800 εκατ. ευρώ στους εργαζομένους.

Πέρα από τις άμεσες θέσεις εργασίας και το δημοσιονομικό θετικό πρόσημο, η επανεκκίνηση της λειτουργίας των Ναυπηγείων Ελευσίνας εκτιμάται ότι κατά τα επόμενα 25 έτη θα ενισχύσει περαιτέρω την ελληνική οικονομία, διοχετεύοντας σε εγχώριους προμηθευτές και στην ευρύτερη ελληνική βιομηχανία κεφάλαια ύψους 1,6 – 1,8 δισ. ευρώ.

Μέσω της συναλλαγής επιτυγχάνεται η επανεκκίνηση της λειτουργίας μιας σημαντικής βιομηχανίας, η οποία πέρα από τη δημιουργία υψηλής εταιρικής αξίας, επαναπροσδιορίζει την παραγωγική δυναμική της Ελλάδος σε σημαντικούς τομείς όπως η άμυνα και η ναυπηγική βιομηχανία.