Μητροπολίτης Κέρκυρας: Τι εξηγήσεις έδωσε για το «ελάτε να κοινωνήσετε»

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ

Εξηγήσεις για το γεγονός ότι κάλεσε τους πιστούς να αγνοήσουν τα μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό και να σπεύσουν στην εκκλησία για να κοινωνήσουν, επιχειρεί να δώσει με δήλωσή του ο Μητροπολίτης Κέρκυρας, Νεκτάριος

Ο Μητροπολίτης Κέρκυρας σημειώνει ότι ερωτήθηκε τι θα γίνει με το ζήτημα της θείας κοινωνίας και ειδικά τις μέρες του Πάσχα και αναρωτήθηκε γιατί ενώ εκκλησίες παραμένουν ανοιχτές για ατομική προσευχή, σύμφωνα με την κυβερνητική απόφαση, εντούτοις στην φόρμα για τις επιτρεπόμενες εξόδους των πολιτών αυτό δεν περιλαμβάνεται ως επιλογή .

Με αφορμή δημοσιεύματα τόσο στον τοπικό τύπο όσο και στο Διαδίκτυο ο Σεβασμιώτατος Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος δηλώνει τα εξής:

Μετ’ εκπλήξεως διάβασα σήμερα Παρασκευή 27 Μαρτίου 2020 δημοσιεύματα τα οποία περιλαμβάνουν και ανακρίβειες, αλλά και δεν ερμηνεύουν ορθώς τα όσα είπα κατά το κήρυγμα της θείας λειτουργίας της εορτής του Ευαγγελισμού την 25η Μαρτίου.

1. Ουδέποτε στον λόγο μου έκανα μνεία ούτε στην ελληνική κυβέρνηση, πόσο δε μάλλον στον πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη, τον οποίο και γνωρίζω προσωπικώς και υπολήπτομαι, κατανοώντας μάλιστα τον κόπο του να βγάλει με υπευθυνότητα την πατρίδα μας από την παγκόσμια κρίση. Παραπέμπω λοιπόν στο ακριβές περιεχόμενο της ομιλίας μου. Είναι απαράδεκτο να εξάγονται συμπεράσματα της φαντασίας.

2. Ως επίσκοπος και ποιμένας του λαού μου ερωτώμαι συνεχώς τι θα γίνει με το ζήτημα της θείας κοινωνίας, και μάλιστα κατά τις ημέρες του επερχόμενου Πάσχα. Είναι χρέος μου λοιπόν να πάρω θέση και να καταθέσω την άποψή μου. Και μιλώ με την ευθύνη του πνευματικού πατέρα και του δίδοντος λόγο ενώπιον του Θεού, σεβόμενος, εννοείται, οποιαδήποτε άλλη γνώμη.

3. Επεσήμανα στον λόγο μου ότι ενώ οι εκκλησίες παραμένουν ανοιχτές για ατομική προσευχή, σύμφωνα με την κυβερνητική απόφαση, εντούτοις στην φόρμα για τις επιτρεπόμενες εξόδους των πολιτών αυτό δεν περιλαμβάνεται ως επιλογή. Είναι δυνατόν, ζώντας σε μια δημοκρατική κοινωνία, να μην επιτρέπεται ο πολίτης να επισημάνει μία παράλειψη, η οποία μάλιστα έρχεται σε αντίφαση με εν ισχύει κρατική απόφαση; Και η πρότασή μου, εφόσον αυτό το ζήτημα δεν αντιμετωπιστεί, είναι να στηριχτούν οι πολίτες στην επιτρεπόμενη σωματική άσκηση και την βόλτα των κατοικιδίων τους, για να μπορέσουν περπατώντας να περάσουν από τις ανοιχτές εκκλησίες. Με ικανοποίηση διάβασα την επόμενη ημέρα, Πέμπτη 26 Μαρτίου 2020, ακριβώς το ίδιο αίτημα να διατυπώνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας προς το Υπουργείο Παιδείας, να συμπεριληφθεί δηλαδή η επιλογή της ατομικής προσευχής στην φόρμα εξόδου των πολιτών από τα σπίτια τους και ελπίζω το ζήτημα να ρυθμιστεί.

4. Αναφορικά τώρα με την θεία κοινωνία ουδέποτε αναφέρθηκα σε θεία λειτουργία με ανοιχτές τις εκκλησίες, αλλά στην δυνατότητα των πιστών να κοινωνήσουν, αφού η θεία λειτουργία, η οποία είναι και το κατεξοχήν λειτούργημα, αλλά και αν θέλουμε να μιλήσουμε με την εκκοσμικευμένη γλώσσα, η εργασία, το επάγγελμα των κληρικών, τελεσθεί κεκλεισμένων των θυρών. Οι πιστοί πρέπει να έχουν το δικαίωμα τουλάχιστον να κοινωνήσουν κατόπιν, την ώρα της ατομικής προσευχής τους, τηρώντας όλα τα μέτρα τα οποία η πολιτεία έχει ορίσει για τους κλειστούς χώρους. Ακόμη όμως κι αν δεν τελεστεί θεία λειτουργία, υπάρχει η εναλλακτική λύση της θείας κοινωνίας από το αρτοφόριο το οποίο φυλάσσεται στην αγία τράπεζα για έκτακτες καταστάσεις, όπως και αυτή που βιώνουμε. Αυτή είναι η άποψή μου κατά την κρίση και την ευθύνη που έχω ως επίσκοπος της Εκκλησίας και αυτό συνέστησα στους πιστούς της Μητροπόλεως.

5. Θέλω να υπενθυμίσω ότι ήμουν από τους πρώτους εκ των Μητροπολιτών που συνέστησα στον λαό μας να μείνει σπίτι, ιδιαιτέρως στις ευπαθείς ομάδες και σε όποιον έχει κάποιο κρυολόγημα, ενώ με απόφασή μου ανεστάλησαν όλες οι δραστηριότητες της Ιεράς Μητροπόλεως που θα μπορούσαν να φέρουν συνάθροιση και συνωστισμό. Είναι τουλάχιστον αστείο να διατυπώνονται κρίσεις ότι προτρέπω αντίσταση στα μέτρα της πολιτείας.

6. Τέλος, αναφορικά με τα της παγκόσμιας διακυβέρνησης παραπέμπτω σε πλήθος δημοσιευμάτων, με έμφαση στην πρόταση του τέως Βρετανού πρωθυπουργού κ. Γκόρντον Μπράουν  (https://economytoday.sigmalive.com/oikonomia/kosmos/19800_pagkosmia-kyvernisi-eisigeitai-o-gkornton-mpraoyn ), αλλά και στα δημοσιευθέντα τρία κείμενα του επίκουρου καθηγητή της Νομικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Κυριάκου Κυριαζόπουλου, στα οποία δεν έχει δοθεί μέχρι τώρα κάποια σοβαρή απάντηση (πρώτο άρθρο 18-3-2020, δεύτερο άρθρο 20-3-2020 και τρίτο άρθρο 26-3-2020https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/36115-koronaϊos-fusiki-epidimia-i-egklima-genoktonias ). Με χαρά θα περιμένω λοιπόν να διαψευσθούν όλα όσα έχουν γραφεί από άλλους αρμοδιότερους εμού και ευχαρίστως θα αποδεχθώ την διάψευση και θα το εκφράσω δημοσίως.

7. Όπως και ο λαός μου, έτσι κι εγώ, ανησυχώ ιδιαίτερα για το άγιον Πάσχα, για το αν μας επιτραπεί να το εορτάσουμε ή αν θα βρεθεί κάποια άλλη λύση. Γι’ αυτό και εξέφρασα την ευχή με την βοήθεια του Θεού να αντιμετωπιστεί η ασθένεια και να αξιωθούμε του εορτασμού. Ελπίζω τα μέτρα της πολιτείας να συμβάλουν προς την κατεύθυνση αυτή και να μην υποχρεωθούμε να αναζητήσουμε άλλες λύσεις που και το δημόσιο συμφέρον να διαφυλάξουν, αλλά το δικαίωμα του θρησκεύειν να μην απαγορεύουν.