Σημαντική η στιγμή για τον ΑΔΜΗΕ.
Υπεγράφη η δανειακή σύμβαση ύψους, έως 400 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής με συνολικό προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ.
Η υπογραφή της συμφωνίας Eurobank με την Αριάδνη Interconnection, 100% θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, έχει- πέραν όλων των άλλων- και ιδιαίτερη συμβολική σημασία επισημαίνει ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και επικεφαλής Group Corporate & Investment Banking της Eurobank, Κώστας Βασιλείου.
Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο κ. Βασιλείου αναφέρει ότι η συμφωνία αυτή αποτελεί ένα ισχυρό σήμα προς τους διεθνείς επενδυτές ότι το εγχώριο τραπεζικό σύστημα είναι σε θέση να χρηματοδοτεί με ανταγωνιστικούς όρους μεγάλα επενδυτικά έργα υποδομών που συμβάλουν στην ανάπτυξη της χώρα μας, προς όφελος όλων: της κοινωνίας, των επιχειρήσεων, των τραπεζών, των μετόχων τους και της οικονομίας γενικότερα.
Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Ιωάννης Μάργαρης δήλωσε ότι η σημερινή συμφωνία δανειακής σύμβασης είναι πολύ σημαντική στιγμή για τον ΑΔΜΗΕ και την Αριάδνη. Το έργο πέρασε από πολλά κύματα για να φτάσει στη σημερινή ημέρα. Η χρηματοδότηση είναι πάντα ένα σημείο που δίνει φως και ορίζοντα στα μεγάλα έργα όπως αυτό, πρόσθεσε. Όπως ανέφερε επίσης το έργο έχει ήδη ξεκινήσει με κάποιες περιφερειακές εργασίες και εντός τετραμήνου που θα ολοκληρωθούν και οι τελευταίες αναλυτικές μελέτες κατασκευής το έργο θα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Το έργο είναι προγραμματισμένο να παραδοθεί μέσα στο 2023.
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική βγάζει το νησί από την ενεργειακή απομόνωση και εγγυάται την ασφάλεια του ενεργειακού του εφοδιασμού, δίνοντας τέλος στην εξάρτησή του από τους Αυτόνομους Σταθμούς Ηλεκτροπαραγωγής. Η απελευθέρωση αυτή αποτελεί ταυτόχρονα και βασικό κίνητρο προσέλκυσης επενδύσεων, καθώς το όποιο αναπτυξιακό και στρατηγικό πλάνο θα διαθέτει πλέον όλες τις προοπτικές υλοποίησης και δεν θα «σκοντάφτει» στο ζήτημα της ηλεκτρικής αυτονομίας. Παράλληλα, το έργο φέρνει στο κέντρο του ενεργειακού χάρτη τόσο της Ευρώπης, όσο και της ευρύτερης νοτιοανατολικής Μεσογείου την Κρήτη, δημιουργώντας σημαντικά πλεονεκτήματα για την τοπική οικονομία. Επί της ουσίας, απελευθερώνει όλες εκείνες τις δυναμικές συνθήκες, που θα αποτελέσουν τη βάση ανάπτυξης της πρωτογενούς, δευτερογενούς αλλά και τριτογενούς οικονομίας του νησιού.
Την ίδια στιγμή, άμεσα ωφελούμενο από το έργο είναι και το σύνολο καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας, οι οποίοι καταβάλουν ετησίως 400 εκατ. ευρώ για υπηρεσίες κοινής ωφέλειας (ΥΚΩ), ποσό που αντιστοιχεί στο κόστος ηλεκτροδότησης της Κρήτης από τους τρεις ατμοηλεκτρικούς σταθμούς της ΔΕΗ στα Χανιά, τα Λινοπεράματα και τον Αθερινόλακκο.
Η ηλεκτρική σύνδεση της Κρήτης με την Αττική, εκτός των άλλων, φέρει και θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Το έργο της «Μεγάλης Διασύνδεσης» συντελεί καθοριστικά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα τρία εργοστάσια ΑΗΣ στην Κρήτη. Σύμφωνα με μελέτη της Περιφέρειας Κρήτης, μάλιστα, οι διαδικασίες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο νησί είναι υπεύθυνες για το 60 % των εκπομπών CO2, καθώς αυτή πραγματοποιείται ως επί τω πλείστων από μαζούτ ή diesel.
Σε σχέση με τις εκπομπές CO2, με την ολοκλήρωση της «Μεγάλης Διασύνδεσης» επιτυγχάνεται μείωση των εκπομπών CO2 το 2023 (πρώτος χρόνος λειτουργίας της διασύνδεσης) περίπου κατά 485.000 τόνους. Επίσης, οι εκπομπές SO2 αναμένεται να μειωθούν προσεγγιστικά κατά 785 τόνους, ενώ οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου NOx κατά 2.000 τόνους Επιπροσθέτως, η περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ στο νησί, λόγω της διασύνδεσης, θα επιτρέψει μελλοντικά ακόμα μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών.
Το έργο εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023. Αποτελεί σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά έργα, όχι μόνο στη χώρα, αλλά συνολικά στην Ευρώπη και αναμένεται να αναβαθμίσει την θέση της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη. Η υποβρύχια διασύνδεση συναγωνίζεται σε καινοτομία κορυφαία διεθνή έργα, χρησιμοποιώντας υπόγειες γραμμές μεταφοράς με σκοπό τη μηδενική οπτική όχληση και κατασκευάζοντας έναν υπερσύγχρονο Σταθμό Μετατροπής.
Όσο αφορά δε το βάθος πόντισης των καλωδίων, αποτελεί το μεγαλύτερο στην Ευρώπη με το μέγιστο βάθος πόντισης να ανέρχεται στα 1.300 μέτρα. Οι ιδιαιτερότητες του Αιγαίου Πελάγους, τα αβαθή σημεία του και το υποθαλάσσιο ανάγλυφο του οδήγησαν στο σχεδιασμό του έργου στη βάση προδιαγραφών που βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογικής εξέλιξης.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής περιλαμβάνεται στο «top 5» των πιο καινοτόμων έργων διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος (DC) πανευρωπαϊκά, με το μεγαλύτερο βάθος πόντισης στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας τάση 500 Kv DC και την πλέον σύγχρονη τεχνολογία. Η καινοτομία κατασκευής του έργου αποτελεί, εξάλλου, ακόμη μία απόδειξη τόσο της προσεκτικής του σχεδίασης, όσο και των συνακόλουθων πολλαπλασιαστικών οφελών του.