Τη μελέτη ολοκλήρωσης της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το Ρίο με την Πάτρα παρουσιάστηκε από την ΕΡΓΟΣΕ.
Σύμφωνα με το σχέδιο, η γραμμή θα είναι υπόγεια σε μήκος 5,2 χιλιομέτρων, απόσταση μεγαλύτερη από τον αρχικό προγραμματισμό. Με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί σημαντικά, όπως αναφέρεται από την ΕΡΓΟΣΕ η όχληση από τυχόν θόρυβο, ενώ θα δημιουργηθούν χώροι πρασίνου κατά μήκος της γραμμής Ρίο – Πάτρα.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας σήμερα στο 8ο αναπτυξιακό συνέδριο, που συνδιοργανώνουν στην Πάτρα, η εφημερίδα «Πελοπόννησος» και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, τόνισε ότι «με τη μερική υπογειοποίηση, σε μήκος άνω των πέντε χιλιομέτρων, στον πυκνό αστικό ιστό και με τις αναπλάσεις που θα γίνουν, απελευθερώνονται χώροι και η Πάτρα αποδίδεται ξανά στους πολίτες».
Η πλήρης υπογειοποίηση δεν θα κατασκευαζόταν ποτέ
Μάλιστα, όπως επεσήμανε, «το υπουργείο έλαβε υπόψη, στον τελικό σχεδιασμό, τα αιτήματα και τις ανησυχίες των κατοίκων». «Η πλήρης υπογειοποίηση της γραμμής, με τους πανάκριβους σταθμούς μέσα στην πόλη, θα είχε τεράστιες τεχνικές δυσκολίες, υπερβολικά υψηλό κόστος, θα καταργούσε τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το κυριότερο, δεν θα μπορούσε ποτέ να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση».
«Άρα, πολύ απλά, δεν θα κατασκευαζόταν, ποτέ», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κώστας Καραμανλής. Σε αυτό το σημείο κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση, ότι «έταζε κάτι που δεν μπορούσε να κάνει και έλεγε ότι δήθεν το προχωρά, ενώ στην πραγματικότητα δεν είχε ούτε καν μελέτες».
5,16 έναντι 2 χιλιομέτρων η υπόγεια χάραξη στη γραμμή «Ρίο-Πάτρα»
Η αρχική εκτίμηση του υπουργείου προέβλεπε μερική υπογειοποίηση, συνολικά γύρω στα δύο χιλιόμετρα σημείωσε ο κ. Καραμανλής: «Μιλώ με ειλικρίνεια στους πολίτες, έτσι εκτιμώ και τους πολίτες που μιλούν με ειλικρίνεια και σοβαρότητα προς εμένα. Άκουσα σοβαρές απόψεις, λοιπόν. Και τα βάλαμε κάτω για να δούμε τι μπορεί πραγματικά να γίνει. Πώς μπορούμε να υπογειοποιήσουμε πολύ μεγαλύτερο μέρος της γραμμής, χωρίς να πάμε σε ανεφάρμοστες προτάσεις».
«Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε. Στην γραμμή που λειτουργεί σήμερα κι από μονή θα γίνει διπλή. Αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα το κάνουμε υπόγειο. Άρα κανείς να μην φοβάται ότι δήθεν ‘‘θα κοπεί στα δύο η πόλη με νέα σιδηροδρομική γραμμή”. Το αντίθετο. Θα απελευθερώσουμε πολύ μεγάλο μέρος της πόλης από τη σημερινή γραμμή. Και θα το αποκαταστήσουμε με αναπλάσεις σε έκταση περίπου 70 στρεμμάτων» πρόσθεσε ο υπουργός.
Υπογειοποίηση 5,16 χλμ σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο ως την Πάτρα
Από τη στάση «Καστελλόκαμπος», οι ηλεκτροκίνητοι συρμοί θα πραγματοποιούν 9 στάσεις ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, ενώ θα υπάρχει και μετεπιβίβαση για την σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει την Πάτρα με τον Πύργο.
Μιλώντας για το έργο ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, εξήγησε ότι η υπογειοποίηση θα γίνει στο εξής τμήμα: Η κάθοδος θα γίνει πριν την οδό Κανελλοπούλου και η άνοδος στην περιοχή της Ακτής Δυμαίων, δηλαδή 5,16 χιλιόμετρα.
«Μιλάμε, δηλαδή, πρακτικά για το σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας. Επιπλέον, άλλα περίπου 1,7 χιλιόμετρα είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου. Ενώ τα επιφανειακά τμήματα, συνολικά, θα αθροίζουν περίπου 3,8 χιλιόμετρα, εκτός πυκνής αστικής δόμησης».
Καταργούνται οι ισόπεδες διαβάσεις, παραμένει ο Προαστιακός
Επίσης, ο υπουργός τόνισε ότι «καταργούνται όλες οι επικίνδυνες υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις και αντικαθίστανται από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες, για απόλυτη ασφάλεια». «Και βέβαια», πρόσθεσε, «ένα τέτοιο σύγχρονο έργο, δεν θα μπορούσε παρά να έχει ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της διπλής γραμμής».
Όσον αφορά τον προαστιακό, είπε ότι «θα συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι οκτώ υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και έξι από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο λιμάνι, ενώ διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο».
Πότε θα ξεκινήσει το έργο της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου είναι περίπου 514 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, ενώ η εκκίνηση του διαγωνισμού προσδιορίζεται στο β’ εξάμηνο του 2021.
«Για να γίνει κατανοητό στην πράξη τι σημαίνει αυτό το έργο», είπε ο Κώστας Καραμανλής, «παρουσιάζω τα παρακάτω στοιχεία»:
- «Η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40’.
- Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκατ. επιβάτες.
- Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000.
- Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία, σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί τρεις εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα, ενώ το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε τέσσερις εμπορικές την ημέρα στο τμήμα Θριάσιο-Πάτρα».
- Εργο στρατηγικής σημασίας η γραμμή «Ρίο-Πάτρα»
Η σιδηροδρομική γραμμή «Ρίο –Πάτρα» αποτελεί ένα έργο στρατηγικής σημασίας, όχι μόνο για την Πάτρα, αλλά για ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα, όπως σημείωνε σε ανακοίνωσή της το Μάιο η ΕΡΓΟΣΕ.
Από τη διοίκηση σημειωνόταν πως πρόκειται για ένα έργο με σημαντικές τεχνικές απαιτήσεις, καθώς θα διέρχεται από πυκνοκατοικημένες οικιστικές περιοχές, αλλά και από μια ζώνη που συνδέει τον κεντρικό ιστό της πόλης των Πατρών με το θαλάσσιο μέτωπο και το λιμάνι της.
Το τρένο έφτασε ξανά στο Αίγιο
Πριν από δύο εβδομάδες, επανεκκίνησε ξανά έπειτα από διακοπή σχεδόν 10 χρόνων η σιδηροδρομική σύνδεση με το Αίγιο. Το πράσινο Rail Bus ξεκίνησε από την Αθήνα στις 4:38 το πρωί της 22ας Ιουνίου και έφτασε στο Αίγιο περίπου στις 07:00 το πρωί, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή. Πλέον, υπάρχει σύνδεση της δυτικής Ελλάδας με την Αθήνα, το λιμάνι του Πειραιά αλλά και το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
Δείτε το εντυπωσιακό βίντεο που παρουσιάζει το έργο: