Κακοκαιρία «Μπάρμπαρα»: Για αυτό έμεινε «ανοιχτή» η Αττική – Ο ρόλος του «θηρίου» Jet Broom

Η κακοκαιρία «Μπάρμπαρα» μας άφησε, με τα προβλήματα να είναι σαφώς λιγότερα σε σχέση με τα περσινά φαινόμενα, οπότε και είχαμε αποκλεισμούς δρόμων, όπως και «εγκλωβισμούς» πολιτών μέσα στα σπίτια τους, σε πολλά σημεία της Αττικής

Τα φαινόμενα φέτος ήταν σαφώς πιο περιορισμένα, ωστόσο, όπως φαίνεται, είμασταν και και πιο έτοιμοι για την αντιμετώπισή τους.

Το Newsbomb.gr επικοινώνησε με τον Κίμωνα Λογοθέτη, σύμβουλο οδικής ασφάλειας και διαχείρισης κυκλοφορίας στην Περιφέρεια Αττικής, ο οποίος μας έδωσε το στίγμα των φετινών προσπαθειών προκειμένου να μείνει η πόλη «ανοιχτή».

Όπως περιγράφει ο Κίμων Λογοθέτης, «η διαχείριση και η συντήρηση ενός οδικού δικτύου 1.200 χιλιομέτρων μόνο εύκολη δουλειά δεν είναι. Δρόμοι εντελώς διαφορετικοί από τη μία άκρη της Αττικής μέχρι την άλλη, από τη λεωφόρο Σουνίου, τη Λαυρίου, τη Μαραθώνος μέχρι την παλιά εθνική οδό Θήβας-Ελευσίνας και τις μεγάλες Λεωφόρους, όπως η Κηφισού, η Ποσειδώνος, η Βουλιαγμένης, η Αθηνών Καβάλας, η Κηφισίας, καθώς και οι εμβληματικές λεωφόροι στο κέντρο, όπως η Βασιλίσσης Αμαλίας, η Συγγρού η Βασιλίσσης Σοφίας, η Σταδίου, και γενικότερα όλοι οι μεγάλοι κεντρικοί δρόμοι.

 

Η αντιμετώπιση του χιονιά απαιτεί προετοιμασία που αρχίζει από το καλοκαίρι και αφορά την συντήρηση του εξοπλισμού, των εγκαταστάσεων, την προμήθεια άλατος και τις ασκήσεις ετοιμότητας. Η Πολιτική προστασία της Περιφέρειας Αττικής σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Διαχείρισης Μητροπολιτικών Υποδομών λειτουργούν σαν ένα καλοκουρδισμένο ρολόι που εργάζεται σκληρά όλο το χρόνο για να βρίσκεται πάντοτε σε κατάσταση επιχειρησιακής ετοιμότητας».

Τι όμως έκανε τη διαφορά στην διαχείριση της κακοκαιρίας Μπάρμπαρα;

Ο Κίμων Λογοθέτης εκτιμά : «Η Περιφέρεια είχε στη φαρέτρα της δυο ακόμη ισχυρά όπλα. Το Κέντρο Διαχείρισης κυκλοφορίας και το ειδικό μηχάνημα JET BROOM.

Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας δημιουργήθηκε για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, αλλά στη συνέχεια απαξιώθηκε και τέθηκε εκτός λειτουργίας. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική υποδομή με ένα ολοκληρωμένο δίκτυο καμερών και ηλεκτρονικών πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων για τη διαχείριση της κυκλοφορίας και των έκτακτων καταστάσεων που λαμβάνουν χώρα στις κεντρικές οδικές αρτηρίες.

«Ο Περιφερειάρχης έχοντας υπόψη του την χρησιμότητα αυτής της νευραλγικής κρατικής υποδομής δημιούργησε υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις και παρέδωσε στους πολίτες της Αττικής ένα υπερσύγχρονο νέο κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας το 2019. Ο ρόλος του, καθοριστικός όχι μόνο στην διαχείριση της κακοκαιρίας, αλλά και στην καθημερινότητα των πολιτών καθώς οι χρήστες του οδικού δικτύου ενημερώνονται μέσω της κρατικής τηλεόρασης αλλά και αρκετών ραδιοφωνικών σταθμών σε πραγματικό χρόνο για την κίνηση και τα έκτακτα συμβάντα που επηρεάζουν την κυκλοφορία.

Επίσης, συνεχίζει ο σύμβουλος, «στην άστατη και απρόβλεπτη «Μπάρμπαρα» έπαιξε σημαντικό ρόλο καθώς η κακοκαιρία στροβιλιζότανε και χτυπούσε σε διαφορετικά σημεία, πότε στη λεωφόρο Αθηνών και στο Σχιστό και πότε στην Κηφισίας στη Μεσογείων, την Κατεχάκη και την Μαραθώνος. Ο άμεσος εντοπισμός των οδικών αρτηριών που αντιμετώπιζαν προβλήματα με την χιονόπτωση ή τον παγετό βοηθούσε σημαντικά την Πολιτική Προστασία στην διαχείριση του φαινομένου. Έτσι τα εκχιονιστικά μηχανήματα επιχειρούσαν χωρίς στο σημείο χωρίς να χαθεί ούτε λεπτό. Ταυτόχρονα τα χρηστικά μηνύματα που βγαίνουν στις 24 ηλεκτρονικές πινακίδες ενημέρωναν άμεσα τους οδηγούς.

Ο άσος όμως ήταν το ειδικό ελβετικό εκχιονιστικό μηχάνημα «Jet Broom» που ξεθάφτηκε κυριολεκτικά απο τις εγκαταστάσεις της διαχείρισης εκτάκτων αναγκών της Περιφέρειας Αττικής στο Καπανδρίτι. Πρόκειται για ένα μηχάνημα έργου που είχε αγοραστεί το 1997 έναντι του ποσού των 340 εκατομυρίων δραχμών και η τελευταία φορά που χρησιμοποιήθηκε ήταν το 2005. Από τότε λόγω μηχανικής βλάβης παρέμενε παροπλισμένο στο γκαράζ. Ο πολύτιμος θησαυρός ξεθάφτηκε με εντολή περιφερειάρχη και έπειτα από εκτεταμένες επισκευές και εργασίες συντήρησης και επανήλθε στην ενεργό δράση».

Το θηριώδες εκχιονιστικό της Περιφέρειας Αττικής είναι το μεγαλύτερο στην Ελλάδα με συνολικό μήκος 12,5 μέτρα. Το μεικτό του βάρος αγγίζει τους 25 τόνους και η λεπίδα του φτάνει τα 560 εκατοστά. Είναι εφοδιασμένο με δύο κινητήρες συνολικής ισχύος 500 HP και στο κέντρο του διαθέτει ένα θηριώδες τούρμπο τζετ που παράγει αέρα σε υψηλή πίεση για τον αποχιονισμό. Στο πίσω μέρος διαθέτει αλατιέρα που μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 9 τόνους αλάτι, ενώ η ποσότητα αλατιού που πέφτει στο δρόμο ρυθμίζεται ηλεκτρονικά.

Το JET BROOM έχει τη δυνατότητα να καθαρίζει δύο λωρίδες ταυτόχρονα, ακόμη και με χιόνι που ξεπερνά το ένα μετρό σε ύψος. Σε 1 ώρα μπορεί να καθαρίσει 50 χιλιόμετα δρόμο. Παράλληλα, μέσω του ειδικού συστήματος που διαθέτει (σάρωθρο με υψηλή πίεση αέρα) η μεταλλική λεπίδα δεν ακουμπάει το δρόμο και έτσι δεν φθείρει την άσφαλτο. Διαθέτει τετρακίνηση και τετραδιεύθυνση.

«Είναι ένα υπερόπλο τόσο χρήσιμο όσο ένας ελβετικός σουγιάς. Μπορεί να βγήκε από το χρονοντούλαπο όμως είναι εξίσου αποτελεσματικό με το σημερινό μοντέλο της εταιρίας που η τιμή του ξεπερνάει το 1.000.000 ευρώ», επισημαίνει.

Ποιος είναι ο χειριστής του

Ένα από τα δυσκολότερα επαγγέλματα είναι να χειριστείς το θηρίο που λέγεται JET BROOM. Εκτός από τις θηριώδεις διαστάσεις και την μακριά λεπίδα που μπορεί να παρασύρει οτιδήποτε στο πέρασμα της στην παραμικρή απροσεξία, ο κυβερνήτης καλείται να χειριστεί δύο κινητήρες, ένα jet, ένα σάρωθρο και αρκετά υποσυστήματα όπως τον κατανεμητή άλατος, τα συστήματα τηλεπικοινωνιών, τα συστήματα φωτεινής και ηχητικής προειδοποιήσεις, τα όργανα μέτρησης και τα δεκάδες χειριστήρια και κομβία.

Ο κυβερνήτης του «Θωρηκτού» είναι ο Γιάννης Αποστόλου, ένας έμπειρος υπάλληλος της Περιφέρειας Αττικής με ειδικές γνώσεις και 27 χρόνια εμπειρίας στον αποχιονισμό.

Το χρονικό της κακοκαιρίας «Μπάρμπαρα» όπως το έζησε ο Κίμων Λογοθέτης

Το JET BROOM ήταν στο σωστό σημείο την κατάλληλη ώρα. Το πρωί της Δευτέρας στις 7:22 το «Θηρίο» βρίσκεται στον κόμβο της Μεταμόρφωσης και παίρνει εντολή να κατευθυνθεί προς λ. Κατεχάκη λόγο σφοδρής χιονόπτωση. Μπαίνει Αττική Οδό από τον Κηφισό και βγαίνει Κατεχάκη μέσω της Περιφερειακής Υμηττού και ανοίγει το δρόμο σε λιγότερο από 15 λεπτά.Η δεύτερη καθοριστική παρέμβαση ήταν η επιχείρηση του Jet Broom στη Μεσογείων, στον Σταυρό της Αγίας Παρασκευής.

Αξίζει να αναφερθεί το προσωπικό ενδιαφέρον του Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλη που ενημερωνόταν όλο το 24ωρο έδινε καθοριστικές οδηγίες στα δύσκολα και έπαιρνε σημαντικές αποφάσεις για τη διακοπή της λειτουργίας των σχολείων που αποδείχτηκαν όχι μόνο σωστές αλλά και καθοριστικές για την διαχείριση της κακοκαιρίας.

Η εμπειρία του Αντιπεριφερειάρχη πολιτικής προστασίας Βασίλη Κόκκαλς στον αποχιονισμό και ειδικότερα σε σημεία που υπήρχε πολύ σφοδρή χιονόπτωση όπως, στα Βίλια, στη Μαλακάσα, στην Κάζα και στον Ωρωπό.

Η οργάνωση, η υπευθυνότητα και η αποτελεσματικότητα του Διευθυντή των υποδομών της Περιφέρειας Αττικής Παναγιώτη Καρυώτη

Η παρέμβαση της Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Σταυρούλας Αντωνάκου στο Σχιστό.

Και ο Αντιπεριφερειάρχης δυτικού τομέα Αθηνών Ανδρέας Λεωτσάκος που τον πέτυχα να μαζεύει με τα χέρια του και σε συνεργασία με το προσωπικό της περιφέρειας τα δέντρα που είχαν πέσει στη λεωφόρο Αθηνών.

Πολύτιμη συνδρομή των οχημάτων οδικής ασφάλειας της περιφέρειας Αττικής (βαν) που συνόδευαν το JET BROOM σε όλες τις αποστολές του. Ιδιαίτερα χρήσιμος φάνηκε και ο τηλεφωνικός αριθμός 1544.

Η σχετική ανακοίνωση:

Από το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου ήταν σε πλήρη κινητοποίηση ο μηχανισμός της Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας για την αντιμετώπιση της κακοκαιρίας με τον Περιφερειάρχη να εκφράζει τις ευχαριστίες του προς το προσωπικό της Περιφέρειας, τους Αντιπεριφερειάρχες και το σύνολο των στελεχών της Διοίκησης που εργάζονται νυχθημερόν για τη διευκόλυνση των πολιτών

Σε πλήρη κινητοποίηση βρίσκεται όλος ο μηχανισμός και το προσωπικό της Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κακοκαιρίας με στόχο την εξυπηρέτηση των πολιτών.

Ο Περιφερειάρχης επισημαίνει σχετικά:

«Θέλω να ευχαριστήσω θερμά όλο το προσωπικό της πολιτικής προστασίας της Περιφέρειας, τον αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη Πολιτικής Προστασίας Β. Κόκκαλη και όλους τους Αντιπεριφερειάρχες που νυχθημερόν, με αυταπάρνηση και αφοσίωση στο καθήκον, εργάζονται για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Τους τιμούμε και αναγνωρίζουμε πόσο πολύτιμες είναι οι υπηρεσίες που προσφέρουν. Παράλληλα θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον αρμόδιο Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χ. Στυλιανίδη, την πολιτική ηγεσία των εμπλεκόμενων Υπουργείων, τους δημάρχους και τα αρμόδια στελέχη των δήμων. Ιδιαίτερες ευχαριστίες και προς τη διοίκηση του ΕΚΑΒ για την άριστη συνεργασία που είχε ως αποτέλεσμα την εξυπηρέτηση νεφροπαθών συμπολιτών μας, με τα οχήματα της Περιφέρειας. Προτεραιότητά μας είναι η ασφάλεια των πολιτών και προς αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας»

Η Περιφέρεια επιχειρεί από τις πρώτες πρωινές ώρες με 126 μηχανήματα και προσωπικό-Μεταφορά νεφροπαθών σε συνεννόηση με το ΕΚΑΒ

Υπό τις οδηγίες του Περιφερειάρχη Αττικής Γ. Πατούλη και το συντονισμό του Αντιπεριφερειάρχη Πολιτικής Προστασίας Β. Κόκκαλη, από τις πρώτες πρωινές ώρες στο οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Αττικής επιχειρούν 126 μηχανήματα έργου ως ακολούθως :

· 61 μεγάλα εκχιονιστικά

· 27 μικρά εκχιονιστικά 4Χ4 για δημοτικούς δρόμους και καθαρισμό δρόμων που υπάρχει ανάγκη όπως είναι οι δρόμοι που οδηγούν σε νοσοκομεία όπως το Νοσοκομείο Παίδων και το Σισμανόγλειο

·35 φορτωτές JCB για μεταφορά άλατος και αποχιονισμό

· 3 πλατφόρμες απομάκρυνσης εγκλωβισμένων οχημάτων

Παράλληλα με 4 οχήματα 4Χ4 η Περιφέρεια σε άριστη συνεννόηση με το ΕΚΑΒ εξυπηρετεί από το πρωί περιστατικά μεταφοράς νεφροπαθών, ενώ τα οχήματα είναι διαθέσιμα και για κάθε συμπολίτη μας που έχει άμεση ανάγκη διακομιδής σε δομή Υγείας ή έχει εγκλωβιστεί στην οικία του.

Συνεχώς ανοικτές παρέμειναν οι κεντρικές οδικές αρτηρίες

Σε ό,τι αφορά τον εκχιονισμό των δρόμων, προτεραιότητα δόθηκε και δίνεται στους μεγαλύτερους οδικούς άξονες όπως είναι η λ.Κηφισού, η λ. Αθηνών – ΝΕΟΑΚ-παράπλευρο Ε.Ο. Αθηνών – Λαμίας, με το τελευταίο να χρήζει ιδιαίτερα μεγάλης σημασίας, αφού η Ν.Ε.Ο. Αθηνών Λαμίας περιοδικά διέκοπτε την λειτουργία της, Λ. Μεσογείων, Λ. Κηφισίας, Λ. Λαυρίου κ.ο.κ. οι οποίες παρά τις εξαιρετικά αντίξοες καιρικές συνθήκες, παρέμειναν συνεχώς ανοιχτές.

Μόνο η Λ. Κατεχάκη τα ξημερώματα της Δευτέρας έκλεισε προληπτικά για 45 λεπτά, σε συνεννόηση με την οικεία Τροχαία προκειμένου να πραγματοποιηθεί άμεσα αποχιονισμός, ενώ ανάλογη ήταν η αντιμετώπιση και στη Λεωφόρο Σχιστού, η οποία έκλεισε για περίπου 1 ώρα, τις βραδινές ώρες.

Να σημειωθεί ότι η αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής στη Λ. Κηφισού φτάνει μέχρι τον κόμβο της Αττικής Οδού και πέραν αυτού του σημείου, την αρμοδιότητα συντήρησης έχει η Νέα Οδός, ενώ ο αποκλεισμός ή μη της οδού, εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Τροχαίας.

Επισημαίνεται πως καταλυτική είναι η συνδρομή του βαρέος οχήματος – Jet Broom – με ειδική λεπίδα 5,5 μέτρων μήκους, ικανού για αποχιονισμό 2 λωρίδων ταυτόχρονα με εξαιρετικά υψηλή ταχύτητα (50-60km/hr), ψεκασμό θερμού αέρα και χωρητικότητα αλατιού 9 τόνους, χάρη στο οποίο παρέμειναν ανοιχτοί οι μεγάλοι οδικοί άξονες: Λ. Κηφισού, Λ. Κατεχάκη, Λ. Μεσογείων και Λ. Κηφισίας. Το εν λόγω μηχάνημα, ανήκει στην κατοχή της Περιφέρειας Αττικής και ο χειρισμός του γίνεται από υπαλλήλους της. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του φαινομένου δόθηκε συνδρομή στην Αττική οδό από το εν λόγω μηχάνημα, στην έξοδο της Περιφερειακής Υμηττού.

Χορήγηση αλατιού στους Δήμους

Για την ταχύτερη τροφοδοσία των μηχανημάτων αποχιονισμού, συνεχίζουν να είναι σε συνεχή λειτουργία 9 υπαίθριοι χώροι εναπόθεσης αντιπαγετικού άλατος. Στους συγκεκριμένους χώρους υπήρχε πρόσβαση από τους όμορους Δήμους (στους οποίους σχεδόν καθολικά χορηγήθηκε επιπρόσθετη ποσότητα αντιπαγετικού άλατος για τις ανάγκες τους, περίπου 250 τόνους.

Οι εργασίες θα συνεχιστούν αδιάλειπτα με προληπτική ρίψη αντιπαγετικού άλατος καθολικά στο οδικό μας δίκτυο τις πρώτες βραδινές ώρες.

Η ανακοίνωση της 7ης Φεβρουαρίου

Δεδομένης της συνέχισης των φαινομένων για 3ησυνεχή ημέρα στο βορειοανατολικό-βόρειο και βορειοδυτικό τμήμα της Αττικής, 123 μηχανήματα έργου επιχειρούν αδιάλειπτα , μέρα και νύχτα, ως ακολούθως :

– 57 μεγάλα εκχιονιστικά – 22 μικρά εκχιονιστικά (4Χ4 με λεπίδα και τύπου Bob cat) για δημοτικούς δρόμους και για σημεία υψηλής σημαντικότητας (Νοσοκομεία, ΕΚΑΒ, Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως, κοκ.)- 4 οχήματα 4Χ4 για απεγκλωβισμούς (& παράλληλη χρήση τόσο για μεταφορά νεφροπαθών και λοιπών ομάδων όσο και για άτομα με άμεση ανάγκη διακομιδής π.χ. εγκυμονούσες)- 34 φορτωτές JCB για μεταφορά άλατος και αποχιονισμό – 3 πλατφόρμες απομάκρυνσης εγκλωβισμένων οχημάτων – βαρέων οχημάτων- 3 φορτηγά μεταφοράς άλατος από και προς τους κατά τόπους σταθμούς αποθήκευσης

Ειδικότερα από το βράδυ της 06/02 μέχρι και το μεσημέρι της 07/02 οι επιχειρήσεις λαμβάνουν χώρα – κατά κύριο λόγο- στο Β/Δ & Β/Α Τομέα της Αττικής ( Π.Ε.Ο. Ελευσίνας –Θήβας , Παράπλευροι Οδοί Π.Α.Θ.Ε, Πεντέλη, Διόνυσος-Ωρωπός, Κάζα, Βίλια κλπ), λόγω της συνεχιζόμενης χιονόπτωσηςκαι του παγετού. Παράλληλα παρέχεται συνδρομή στους πληγέντες από την κακοκαιρία Δήμους με προτεραιότητα στην Ιπποκράτειο πολιτεία οπου επιχειρούν 6 μηχανήματα με εντολή του Περιφερειάρχη Αττικής κ Γιώργου Πατούλη/.

​Παράλληλα, τις βραδινές-πρώτες πρωινές ώρες έγινε εκτεταμένη προληπτική ρίψη αντιπαγετικού άλατος στην Λ. Λαυρίου, στην Λ. Μαραθώνος, στην Λ. Μεσογείων, στην Λ. Κατεχάκη, στην Λ. Κηφισίας, στην Λ. Αθηνών και στην Λ. Σχιστού.

Για την ταχύτερη τροφοδοσία των μηχανημάτων αποχιονισμού, συνεχίζουν να υπάρχουν σελειτουργία 9 υπαίθριοι χώροι εναπόθεσης αντιπαγετικού άλατος. Στους συγκεκριμένους χώρους υπάρχει πρόσβαση από τους όμορους Δήμους.

Οι εργασίες θα συνεχιστούν αδιάλειπτα τόσο μενέα προληπτική ρίψη αντιπαγετικού άλατος σε όλο το οδικό δίκτυο τις πρώτες βραδινές ώρες, όσο και με την συνέχιση του αποχιονισμού ώστε να παραμείνει ασφαλές το οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς μας.