Σύμφωνα με τον βρετανικό Independent η επιστροφή ενός μικρού θραύσματος της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα από το Μουσείο Antonino Salinas στην Ελλάδα δείχνει να εντείνονται οι πιέσεις προς το βρετανικό μουσείο ώστε να επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα.
Αρχικά, ο Independent τονίζει ότι η επιστροφή του θραύσματος στην Ελλάδα έχει στρέψει την προσοχή και σε άλλα έργα τέχνης που θα μπορούσαν -ή θα έπρεπε- να επιστραφούν στις χώρες προέλευσής τους.
Συμφωνία-ορόσημο
Την ίδια ώρα, χαρακτηρίζει ως «συμφωνία-ορόσημο» την απόφαση να επιστραφεί το θραύσμα στην Ελλάδα σε αντάλλαγμα με ένα αρχαίο άγαλμα και έναν αμφορέα.
Μάλιστα, επισημαίνει ότι η εξέλιξη αυτή αναζωπυρώνει μια από τις πιο έντονες και μακροχρόνιες διαμάχες στον κόσμο της τέχνης.
Η βρετανική εφημερίδα αναφέρεται στο ιστορικό της αντιπαράθεσης μεταξύ Ελλάδας – Βρετανικού Μουσείου, παραθέτοντας μάλιστα τα επιχειρήματα των δύο πλευρών αλλά και γνώμες ειδικών.
Εν συνεχεία, υπογραμμίζει ότι αν και τα αιτήματα για επαναπατρισμό έργων τέχνης δεν είναι καινούργια, τα τελευταία χρόνια ζητείται όλο και περισσότερο από τις χώρες να επιστρέψουν αντικείμενα που έχουν ληφθεί κατά την περίοδο της αποικιοκρατίας.
Σε ό,τι αφορά την περίπτωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, παρατίθενται οι απόψεις του Γενικού Διευθυντή του Μουσείου της Ακρόπολης Νίκου Σταμπολίδη, ο οποίος εξηγεί ότι πρόκειται για γλυπτά που αποτελούσαν αναπόσπαστο μέρος ενός συνόλου: «Είναι το ίδιο το σώμα του μνημείου που ζητά τα μέλη του πίσω», υποστηρίζει, επιχείρημα που σύμφωνα με την εφημερίδα συμμερίζεται σύσσωμη η κοινότητα των αρχαιολόγων.
Παράλληλα ο κ. Σταμπολίδης υπογραμμίζει ότι οι εκκλήσεις για επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα «δεν ταυτίζονται με τις εκκλήσεις για επαναπατρισμό άλλων αντικειμένων. Ο Παρθενώνας είναι μια sui generis περίπτωση, δηλαδή μια κατηγορία από μόνος του», υπογραμμίζει.