Γιατί τον τελευταίο καιρό είναι τόσο δύσκολο να βρει κανείς ταξί στην Αθήνα

Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι ταξί αποτελεί ένα ακριβές «βαρόμετρο» για την οικονομία

Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι ταξί αποτελεί ένα ακριβές «βαρόμετρο» για την οικονομία.

 

 

Όταν οι πιάτσες νεκρώνουν και η κίνηση πέφτει, τότε σημαίνει ότι έχει «κάτσει» εν γένει η αγορά -κάτι που αποδείχθηκε περίτρανα στην περίοδο των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας.

Η εστίαση, ο τουρισμός, η ψυχαγωγία αλλά και οι καθημερινές μετακινήσεις από και προς την εργασία είναι δραστηριότητες που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το ταξί. Τους τελευταίους μήνες, ωστόσο, και ειδικότερα από τον Ιούνιο και πέρα, ολοένα και περισσότεροι Αθηναίοι -κυρίως- διαμαρτύρονται για ένα, όπως λένε, νέο φαινόμενο: «Δεν βρίσκουμε ταξί ούτε με… σφαίρες».

Το θέμα άρχισε να κυκλοφορεί ευρέως στα σόσιαλ μίντια και οι πρώτοι που βρέθηκαν στο «στόχαστρο» ήταν οι γνωστές εφαρμογές ταξί (taxi apps), όπως το BEAT, με χρήστες να κάνουν λόγο για μεγάλες αναμονές -πολλές φορές δίχως αποτέλεσμα.

Τα παράπονα, ωστόσο, έφτασαν και στις εταιρείες ραδιοταξί, ενώ πολλοί υποστηρίζουν ότι είναι πιο δύσκολο να βρεθεί ταξί και στον δρόμο το τελευταίο διάστημα.

Τι συμβαίνει τελικά με τα ταξί στην Αθήνα;

Το iefimerida.gr μίλησε με εκπρόσωπο της BEAT αλλά και με το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) για το θέμα και… ιδού.

Πόσα ταξί υπάρχουν στην Αθήνα – Η «ακτινογραφία»

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΑΤΑ, που επιβεβαιώνει και η BEAT, στην Αθήνα κυκλοφορούν περίπου 13.500 με 14.000 ταξί. Οι οδηγοί, ωστόσο, δηλαδή οι ιδιοκτήτες και εργαζόμενοι, κατά τα στοιχεία του ΣΑΤΑ, είναι πολύ περισσότεροι.

«Αυτό συμβαίνει επειδή κάποιοι ιδιοκτήτες επιθυμούν να δουλεύουν μόνοι τους το ταξί, για 12 ή και 15 ώρες και μετά να το κλείνουν. Πιστεύουμε ότι οι οδηγοί, ιδιοκτήτες και εργαζόμενοι, είναι γύρω στους 25.000» λέει στο iefimerida.gr ο Βασίλης Σιάσιος, υπεύθυνος Τύπου και Επικοινωνίας του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής.

Πάγια θέση του ΣΑΤΑ είναι πως «υπάρχει υπερπληθώρα ταξί στην πρωτεύουσα. Από τα 14.000 που λειτουργούν σήμερα, θα έπρεπε κανονικά να είναι 8.500» προσθέτει.

Κοντά σε αυτό το νούμερο είναι μόνο οι οδηγοί που έχουν ανήκουν στην ομάδα του BEAT. «Εχουμε περίπου 8.000 εγγεγραμμένους οδηγούς. Το 90% εξ αυτών είναι στη Αθήνα και το 10% στη Θεσσαλονίκη. Οι ενεργοί οδηγοί κάθε μήνα είναι γύρω στους 6.000» λέει από την πλευρά της στο iefimerida.gr εκπρόσωπος της BEAT.

Ένας άλλος εντυπωσιακός αριθμός είναι ότι την εφαρμογή BEAT έχουν στα κινητά τους πάνω από 1,5 εκατ. πολίτες -και επισκέπτες- κυρίως από Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με τον ΣΑΤΑ, οι μεγάλες εταιρείες ραδιοταξί έχουν περίπου 700-800 ταξί στο δυναμικό τους, ενώ υπάρχουν και άλλες με αρκετά μικρότερο στόλο.

Γιατί είναι δύσκολο να βρεις ταξί στην πρωτεύουσα

Για το επίμαχο ζήτημα, αυτό της διαθεσιμότητας των ταξί, ο Βασίλης Σιάσιος του ΣΑΤΑ εκτιμά ότι είναι «ένα φαινόμενο περιστασιακό. Αν ήταν έτσι διαρκώς, οι περισσότεροι θα ήταν ευχαριστημένοι. Μετά την άρση των απαγορεύσεων ο κόσμος άρχισε να κυκλοφορεί περισσότερο, ενώ από τον Ιούνιο ανέβηκε πάρα πολύ και η τουριστική κίνηση».

Ο ΣΑΤΑ υποστηρίζει πάντως ότι υπάρχει «έλλειψη οδηγών, παρά τον μεγάλο στόλο των 14.000 ταξί στην Αθήνα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουμε ταξί παροπλισμένα επειδή δεν υπάρχουν οδηγοί. Τον Αύγουστο κυρίως έχουμε μεγάλο πρόβλημα. Γιατί, συν τοις άλλοις, αρκετοί οδηγοί ταξί παίρνουν ένα διάστημα εκτός για να ξεκουραστούν».

Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΑΤΑ λέει ότι τα παράπονα δεν γίνονται μόνο προς τις εφαρμογές ταξί (taxi apps) αλλά και προς τα ραδιοταξί. «Επίσης, να μη ξεχνάμε ότι πολλοί οδηγοί είναι γραμμένοι και σε εφαρμογές και σε ραδιοταξί ταυτόχρονα. Εμείς δεν έχουμε θέμα με καμία εφαρμογή ή τεχνολογία. Ο κάθε οδηγός είναι ελεύθερος να χρησιμοποιήσει όποια εφαρμογή ή δυνατότητα για να κάνει καλύτερη τη δουλειά του. Αυτό που μας πειράζει είναι η παραβατικότητα. Δηλαδή, οι παράνομες εκπτώσεις και προσφορές κάποιων εφαρμογών. Είναι αθέμιτος ανταγωνισμός, γιατί ο απλός ταξιτζής δεν μπορεί να το κάνει αυτό. Δεν επιτρέπεται» τονίζει ο Βασίλης Σιάσιος.

Να σημειωθεί ότι οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα να ενεργοποιούν και να απενεργοποιούν το app όποτε θέλουν. Σε περιόδους με πολλή δουλειά, δεν είναι λίγοι εκείνου που επιλέγουν να κλείνουν την εφαρμογή και να παίρνουν κούρσες από τον δρόμο -δίχως την προμήθεια των taxi apps.

Τι απαντά το BEAT: Αύξηση 30% στη ζήτηση ταξί τον Ιούνιο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της BEAT, μέχρι και τον Μάιο δεν είχε παρατηρηθεί κανένα πρόβλημα, κυρίως λόγω των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας.

Η κίνηση ήταν μειωμένη, μαγαζιά και εστίαση κλειστά, ενώ υπήρχε και η απαγόρευση κυκλοφορίας τη νύχτα. «Πατούσες το κουμπί και σε ένα – δυο λεπτά είχες ταξί από κάτω» λέει χαρακτηριστικά εκπρόσωπος της BEAT.

Από τις αρχές Ιουνίου, όμως, το «τοπίο» άλλαξε, δραματικά. Η πρώτη βασική αλλαγή ήταν η απελευθέρωση δραστηριοτήτων και η δεύτερη η εκκίνηση της τουριστικής σεζόν, με τις αφίξεις σταδιακά να πολλαπλασιάζονται μέρα με τη μέρα. «Από τα μέσα Ιουνίου η ζήτηση για ταξί στην πλατφόρμα μας, δηλαδή τα requests, αυξήθηκε πάνω από 30%. Τον Ιούνιο κάναμε ιστορικό ρεκόρ διαδρομών, δηλαδή τις περισσότερες ολοκληρωμένες διαδρομές στα 10 χρόνια λειτουργία μας» τονίζει το στέλεχος της BEAT.

Ταυτόχρονα, άρχισαν να πληθαίνουν οι εγγραφές ξένων τηλεφωνικών αριθμών, δηλαδή τουριστών από το εξωτερικό, στην εφαρμογή, ενώ πολλοί Αθηναίοι εξακολουθούσαν να αποφεύγουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, λόγω της πανδημίας. Από έρευνα που πραγματοποίησε η BEAT διαπίστωσε ότι 7 στους 10 δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν πλέον λιγότερο τη δημόσια συγκοινωνία, και στρέφονται στο ταξί αλλά και στο ΙΧ τους.

«Επομένως, είναι σαφές ότι δεν μιλάμε για κάποια κατάρρευση. Κάθε άλλο. Κάνουμε περισσότερες διαδρομές από ποτέ. Όμως υπάρχουν διαδρομές που θα μπορούσαν να γίνουν και δεν εξυπηρετούνται. Δηλαδή μια έξτρα ζήτηση της τάξης του 30%» σημειώνει η εκπρόσωπος της BEAT.

Η πανδημία και -στο βάθος- ο Σεπτέμβρης

Δεν είναι λίγοι πάντως που αποδίδουν το φαινόμενο της έλλειψης ταξί και στην επιλογή κάποιων οδηγών να στήνονται επί ώρες στο αεροδρόμιο, προσπαθώντας να αποφύγουν τις γύρες και την κατανάλωση καυσίμου.

«Ναι, για 15 – 20 μέρες κάθε χρόνο έχουμε πολλή δουλειά, πάρα πολλή δουλειά. Όμως τι γίνεται τις υπόλοιπες 330 του χρόνου που δεν υπάρχει πιάτσα για να σταθεί ταξί» διερωτάται ο κ. Σιάσιος του ΣΑΤΑ, επαναλαμβάνοντας ότι δεν… χωρούν περισσότερα ταξί στην Ελλάδα.

«Είδαμε την κίνηση να πέφτει σε κάποιες περιοχές έως και κατά 90% την περίοδο των lockdown. Είχαμε το 50% του στόλου ακινητοποιημένο και μεταφέραμε ένα μόνο άτομο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Πήραμε 800 ευρώ τον Μάιο του 2020, ως επιδότηση ειδικού σκοπού και… τέλος. Αυτό το πήραν όλοι, μια φορά. Από κει και πέρα δεν είδαμε κάποια συγκεκριμένη πρόνοια για τον κλάδο των ταξί» προσθέτει.

Σήμερα, δηλαδή από τον Ιούλιο έως τις αρχές Αυγούστου, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του ΣΑΤΑ, «η κίνηση στο ταξί έχει επιστρέψει περίπου στα επίπεδα του 2019. Ερχόμαστε όμως με χασούρα 16 μηνών. Συσσωρεύαμε χρέη. Από τον Σεπτέμβριο θα πάμε σε πιο κανονική λειτουργία. Ας ευχηθούμε εν γένει να είναι όλα καλύτερα στην κοινωνία και την οικονομία», λέει κλείνοντας.

Πηγή: iefimerida.gr