«Δωρεάν SMS – Βάλε το PIN 1278 στη σελίδα και επιβεβαίωσε τη συνδρομή σου – 22,80 ευρώ τον μήνα». «Διαγραφή – στείλε stop στο 54123».
Τα παραπάνω αντιστοιχούν στα μηνύματα υψηλής χρέωσης που έχει λάβει στο κινητό του ένα μεγάλος αριθμός συνδρομητών, με αποτέλεσμα να πληρώνει για υπηρεσίες που ποτέ δεν επέλεξε, τουλάχιστον συνειδητά.
Πρόκειται για την πιο διαδεδομένη μορφή απάτης, μέσω πενταψήφιων αριθμών με SMS. Τις περισσότερες φορές οι ανυποψίαστοι πολίτες απαντούν με SMS και ζητούν τη διαγραφή τους από την υπηρεσία. Αυτό που δεν γνωρίζουν όμως είναι πως με αυτόν τον τρόπο ανοίγουν τον ασκό του Αιόλου.
Αυτό γιατί χρεώνεται τόσο για την αποστολή του μηνύματος που στέλνει, όσο και για νέα μηνύματα που ενδεχομένως θα λάβει, παρότι έχει ζητήσει το αντίθετο.
Αν και τα τελευταία χρόνια αυτού του είδους οι απάτες έχουν υποχωρήσει, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) είχε προτείνει κατά την αναδιαμόρφωση του κώδικα δεοντολογίας για τις υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης την εκ των προτέρων φραγή των πενταψήφιων.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή», σήμερα οι συνδρομητές έχουν την διακριτική ευχέρεια να προχωρήσουν σε φραγή αριθμών από 19 ή 54, που ανήκουν δηλαδή στις αριθμοσειρές υψηλής χρέωσης. Εάν υιοθετείτο η πρόταση της ΕΕΤΤ, με την οποία, για λόγους δυσανάλογου παρεμβατισμού και περιορισμού της επιχειρηματικής ελευθερίας όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ήταν αντίθετοι οι «παίκτες» της αγοράς τηλεπικοινωνιών και πολυμεσικών υπηρεσιών, ο καταναλωτής θα έπρεπε να ζητήσει την άρση της εκ των προτέρων φραγής.
Ποια είναι όμως η γραμμή άμυνας έναντι ανεπιθύμητων χρεώσεων από πενταψήφια;
Όπως συνιστούν οι ειδικοί, οι χρήστες, κατ’ αρχάς, δεν θα πρέπει να ανταποκρίνονται σε μηνύματα που τους καλούν να καταχωρήσουν ένα PIN σε μια μια υποδεικνυόμενη σελίδα ή να διαγραφούν από μια υπηρεσίας. Ειδάλλως θα ανοίξουν την κερκόπορτα λαμβάνοντας μηνύματα από πενταψήφιους αριθμούς υψηλής χρέωσης.
Έτσι συνιστάται να διακόπτουν την πρόσβαση στα πενταψήφια μέσω των εφαρμογών των παρόχων, με τους οποίους οι καταναλωτές μπορούν να επικοινωνούν και απευθείας. Την ίδια πρακτική θα πρέπει να υιοθετούν και όσοι βρίσκονται αντιμέτωποι με μια εξίσου… αποτελεσματική -με αποστολή SMS «στα τυφλά»- μέθοδο χρέωσης.
Κατά την περιήγησή του στο διαδίκτυο μέσω αναδυόμενου παραθύρου, ο χρήστης καλείται να συμμετάσχει σε κάποιο διαγωνισμό ή κλήρωση με αντάλλαγμα δωροεπιταγές, εκπτωτικά κουπόνια κλπ. Συνήθως του ζητούν να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις, στη συνέχεια να επιλέξει το επιθυμητό δώρο και τέλος να καταχωρήσει τον αριθμό του και να αποδεχτεί τους όρους χρήσης.
Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, η εγγραφή του χρήστη και κατά συνέπεια η αποστολή SMS πραγματοποιείται ακόμα κι αν δεν έχουν γίνει δεκτοί οι όροι.