Quantcast

Έρχεται Ν/Σ που θα «ρυθμίζει» τις δημόσιες συναθροίσεις και τις πορείες

ΤΕΛΟΣ ΠΛΕΟΝ ΣΤΗΝ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

Το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συναθροίσεις και τις πορείες έρχεται στη Βουλή.

Το νομοσχέδιο, που πυροδότησε πολιτικές αντιπαραθέσεις στις αρχές του χρόνου, όταν είχαν δει το φως της δημοσιότητας οι βασικοί του άξονες, μπήκε στο συρτάρι λόγω κορωνοϊού, αλλά τώρα εκτιμάται ότι η αύξηση του αριθμού των βουλευτών στην Ολομέλεια, επιτρέπει την κατάθεση του.

 

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδεχομένως και σήμερα να γίνει διάσκεψη των προέδρων της Βουλής και μετά από θετική εισήγηση της υγειονομικής επιτροπής, ο αριθμός των βουλευτών μπορεί να ανέβει στους 120. Ο αριθμός αυτός χαρακτηρίζεται επαρκής για ένα τέτοιο νομοσχέδιο κι εκτός απροόπτου, οι διατάξεις θα φτάσουν την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή.

Η παρέμβαση του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας για τις συγκεντρώσεις

Η χθεσινοβραδινή ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας επί της ουσίας αποτελεί την «καρδιά» του νομοσχεδίου, δηλαδή τη θεσμοθέτηση κανόνων στις δημόσιες συναθροίσεις, έτσι ώστε να προστατεύεται, μεν, το σχετικό συνταγματικό δικαίωμα, χωρίς όμως, να παραλύει η οικονομική ζωή.

«Με αφορμή την σημερινή εικόνα της πόλης, που παρέλυσε με τρεις συγκεντρώσεις, ζητούμε από την Κυβέρνησή την επίσπευση της θεσμοθέτησης κανόνων που θα επιτρέπουν σε κάθε ομάδα τη δημοκρατική διεκδίκηση των αιτημάτων της, καταλαμβάνοντας όμως αναλογικά με τον όγκο της δημόσιο χώρο, δηλαδή το πεζοδρόμιο για μικρές ομάδες, μία λωρίδα του δρόμου για μεγαλύτερες και όλο τον δρόμο μόνο για μαζικές διεκδικήσεις», ανέφερε μεταξύ άλλων η ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου, που μέτρησε 80 πορείες και συγκεντρώσεις τον Μάιο που επαναλειτούργησε η αγορά και 53 από την αρχή του Ιουνίου έως σήμερα, με μέσο όρο κλειστό το κέντρο της Αθήνας περίπου 3 φορές ανά εργάσιμη ημέρα.

 

2.700 συγκεντρώσεις ανά έτος- Μόλις 100 μεγάλες σε όγκο

Κυβερνητικές πηγές σημειώνουν ότι επί συνόλου 2.700 συγκεντρώσεων ανά έτος, είναι ζήτημα εάν οι 100 είναι μεγάλες σε όγκο, συνεπώς το να μπουν κανόνες σε πορείες μερικών δεκάδων ατόμων είναι θεμιτό. Είναι, προφανές, βέβαια, ότι ένα τέτοιο νομοσχέδιο, ένα τέτοιο πλαίσιο κανόνων, πέρα από τις πολιτικές εντάσεις που αναμφίβολα θα προκαλέσει, απαιτεί ασφαλιστικές δικλείδες, έτσι ώστε οι επίμαχες διατάξεις να μην μετατρέπονται σε «γκρίζες» ζώνες που μπορούν να οδηγούν σε αυθαιρεσίες και τελικά στο αντίθετο από το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.

 

«Είναι βέβαιο ότι ο αλληλοσεβασμός και η κατανόηση των προβλημάτων ενός εκάστου θα βοηθήσουν στη δημιουργία κλίματος συνεργασίας, υποστήριξης και αλληλοβοήθειας και πιστεύουμε ότι οι πολίτες είναι έτοιμοι να δεχθούν μια τέτοια πρωτοβουλία, ενώ η επιχειρηματική κοινότητα την απαιτεί, γιατί πλέον αφορά άμεσα την επιβίωση της», κατέληγε η ανακοίνωσε του Εμπορικού Συλλόγου και μένει να διαπιστωθεί εάν αυτό είναι εφικτό.

 

Θα ορίζεται οργανωτής και θα απαιτείται έγκαιρη γνωστοποίηση με δύο εξαιρέσεις – Πότε θα μπορούν οι αρχές να διαλύουν μία συγκέντρωση

 

Νομοσχέδιο για διαδηλώσεις και πορείες με ειδικές ρυθμίσεις και κανονισμούς αναμένεται να κατατεθεί τις επόμενες ημέρες.

 

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Έθνους της Κυριακής», το νομοσχέδιο θα κατατεθεί άμεσα με στόχο να προλάβει σκηνές κυκλοφοριακού χάους εν μέσω θέρους και τουριστικής περιόδου και αναμένεται να προκαλέσει πολιτικούς διαξιφισμούς.

 

Το δημοσίευμα αποκαλύπτει την τελική μορφή του, η οποία προβλέπει περιορισμούς των δημόσιων υπαίθριων συναθροίσεων «εάν πιθανολογείται ότι η διεξαγωγή τους θα διαταράξει δυσανάλογα την κοινωνικοοικονομική ζωή της συγκεκριμένης περιοχής» και την υποχρεωτική γνωστοποίηση της συγκέντρωσης από τον οργανωτή στην Αστυνομία μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας.Το σχέδιο νόμου προβλέπει, ωστόσο, δύο εξαιρέσεις: «Δεν απαιτείται γνωστοποίηση για τις δημόσιες συναθροίσεις που πραγματοποιούνται για τον εορτασμό της Πρωτομαγιάς και της επετείου της 17ης Νοεμβρίου».

 

Όπως επισημαίνεται από την κυβέρνηση, το σχέδιο νόμου, το οποίο ενσωματώνει βασικές προτάσεις που είχε παρουσιάσει το 2012 ο τότε δήμαρχος Αθηναίων Γ. Καμίνης ύστερα από εργασία επιτροπής στην οποία μετείχαν μεταξύ άλλων οι καθηγητές Αλιβιζάτος και Μανιτάκης, καλύπτει ένα υπαρκτό κενό στην προστασία των ατομικών και κοινωνικών ελευθεριών που προβλέπει το Σύνταγμα και επιχειρεί να διαμορφώσει ένα σύγχρονο νομικό πλαίσιο για την άσκηση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι και ειδικότερα για τη διενέργεια δημόσιων συναθροίσεων.

 

Ο νόμος θα είναι ιδιαίτερα αυστηρός απέναντι στον οργανωτή, ο οποίος θα ευθύνεται για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας τους.

 

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επιδιώκεται η διασφάλιση της άσκησης του δικαιώματος του συνέρχεσθαι, εντός ενός θεσμικού πλαισίου που συνάδει προς την αρχή της αναλογικότητας και είναι εναρμονισμένο με τις επιταγές του άρθρου 11 του Συντάγματος και του άρθρου 11 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), ώστε αφενός μεν να προστατεύεται η δημόσια ασφάλεια και να μη διαταράσσεται υπέρμετρα η κοινωνικοοικονομική ζωή ορισμένης περιοχής, αφετέρου δε να διασφαλίζεται ισόρροπα η ακώλυτη άσκηση του συγκεκριμένου δικαιώματος των πολιτών.

 

Ταυτόχρονα, επιχειρείται η σαφής οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων της αστυνομικής αρχής.

 

Ανοιχτοί δρόμοι

Η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο οι διαδηλώσεις που δεν έχουν μαζικό χαρακτήρα να διεξάγονται χωρίς να διαταράσσεται η ζωή στο κέντρο της πρωτεύουσας. Κομβικό ρόλο θα έχει εφεξής ο «οργανωτής» της κάθε πορείας, ο οποίος θα είναι υποχρεωμένος να γνωστοποιήσει είτε στην ΕΛ.ΑΣ. είτε στο Λιμενικό τον τόπο και τον χρόνο της διαδήλωσης. Αυτό θα μπορεί να γίνει εγγράφως ή μέσω Διαδικτύου.

 

Ο «οργανωτής» θα πρέπει να δηλώσει τα στοιχεία ταυτότητας και επικοινωνίας του, τον χρόνο έναρξης και λήξης της συνάθροισης, τον σκοπό, καθώς και την προτεινόμενη διαδρομή. Τι θα συμβεί, όμως, εάν δεν υπάρχει κάποιος οργανωτής; Το σχέδιο νόμου θα ορίζει ότι «αυθόρμητη συνάθροιση που δεν έχει γνωστοποιηθεί δύναται να επιτραπεί εφόσον δεν διαφαίνονται κίνδυνοι διασάλευσης της δημόσιας ασφάλειας ή σοβαρής διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής. Στην περίπτωση αυτή, η αρμόδια αστυνομική ή λιμενική Αρχή καλεί τους συμμετέχοντες να ορίσουν οργανωτή, εφόσον οι υφιστάμενες συνθήκες το επιτρέπουν, ενώ δύναται να επιβάλει περιορισμούς. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η αστυνομική ή λιμενική Αρχή δύναται να προβεί στη διάλυση της ανωτέρω συνάθροισης».

 

Στις «υποχρεώσεις» του υπευθύνου για την πορεία αναφέρονται τα εξής: «Ο οργανωτής συνεργάζεται με την αρμόδια αστυνομική ή λιμενική Αρχή και ιδίως με τον αστυνομικό ή λιμενικό διαμεσολαβητή και θα συμμορφώνεται στις υποδείξεις τους παρέχοντας τη συνδρομή του στην προσπάθεια για την τήρηση της τάξης και την ομαλή πραγματοποίηση της συνάθροισης. Ενημερώνει τους μετέχοντες στη συνάθροιση για την υποχρέωσή τους να μη φέρουν και χρησιμοποιούν αντικείμενα πρόσφορα για την άσκηση βίας και ζητά την παρέμβαση της αρμόδιας αστυνομικής ή λιμενικής Αρχής για την απομάκρυνση ατόμων που φέρουν τέτοια αντικείμενα. Ορίζει επαρκή αριθμό ατόμων, τα οποία παρέχουν συνδρομή στην περιφρούρηση της συνάθροισης».

 

Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται και προβλέψεις για περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης. Θα ορίζεται δηλαδή πότε μια πορεία που βρίσκεται σε εξέλιξη θα πρέπει να διαλυθεί από τις Αρχές. Αυτό θα συμβαίνει όταν πραγματοποιείται παρά την έκδοση απόφασης απαγόρευσης, όταν οι συμμετέχοντες δεν συμμορφώνονται προς τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν, όταν λαμβάνει χώρα χωρίς να έχει γνωστοποιηθεί και όταν ξεσπούν επεισόδια.

 

Αξιόποινες πράξεις

 

Για την τελευταία περίπτωση αναφέρεται ότι «η διάλυση δύναται να διαταχθεί όταν μετατρέπεται σε βίαιη με τη διάπραξη σοβαρών αξιόποινων πράξεων, όπως επιθέσεων κατά προσώπων, εμπρησμών, φθορών δημόσιας ή ιδιωτικής περιουσίας, βιαιοπραγιών κατά της αστυνομικής δύναμης και ιδίως σε περιπτώσεις που χρησιμοποιούνται αυτοσχέδιοι εκρηκτικοί και εμπρηστικοί μηχανισμοί, φωτοβολίδες, αιχμηρά αντικείμενα ή από τη συνέχισή της προκαλείται άμεσος κίνδυνος κατά της ζωής ή σωματικής βλάβης».

 

Ο νόμος θα είναι ιδιαίτερα αυστηρός απέναντι στον οργανωτή, ο οποίος θα ευθύνεται για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας τους από τους συμμετέχοντες στη δημόσια συνάθροιση. «Από την ευθύνη αυτή απαλλάσσεται εάν είχε γνωστοποιήσει εγκαίρως τη διεξαγωγή της συνάθροισης και αποδεικνύει ότι είχε λάβει όλα τα αναγκαία και πρόσφορα μέτρα για την πρόληψη και αποτροπή της ζημιάς» διευκρινίζεται.

 

Οι πολίτες θα ενημερώνονται για ρυθμίσεις στην κυκλοφορία

 

Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, με απόφαση του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, θεσμοθετεί ειδική ιστοσελίδα, μέσω της οποίας θα παρέχεται ενημέρωση στους πολίτες για τις προγραμματισμένες ή τρέχουσες συναθροίσεις αλλά και για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Στόχος είναι οι οδηγοί να γνωρίζουν από την προηγούμενη ημέρα τον τόπο και τον χρόνο των συγκεντρώσεων αλλά και τους δρόμους που ενδεχομένως θα κλείσουν, προκειμένου να προσαρμόσουν τις μετακινήσεις τους ανάλογα.

 

Η ιστοσελίδα θα τροφοδοτείται με δεδομένα από τα επιχειρησιακά κέντρα της Τροχαίας αλλά και από τους υπευθύνους για την κατάρτιση των καθημερινών συγκεντρώσεων και πορειών. Σε κάθε πορεία θα ορίζεται αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας ή του Λιμενικού Σώματος ως «αστυνομικός διαμεσολαβητής» ή «λιμενικός διαμεσολαβητής», ο οποίος θα αποτελεί τον σύνδεσμο της αρμόδιας αστυνομικής ή λιμενικής Αρχής με τον οργανωτή της πορείας. Εάν κρίνεται ότι μια διαδήλωση μπορεί να «διαταράξει δυσανάλογα την κοινωνικοοικονομική ζωή της συγκεκριμένης περιοχής, λόγω των ειδικότερων κυκλοφοριακών και άλλων τοπικών συνθηκών, τότε μπορούν να επιβληθούν περιορισμοί». Στα κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη για μια τέτοια απόφαση θα περιλαμβάνεται και ο αριθμός των συμμετεχόντων.

 

Στο μεταξύ, τα στατιστικά στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας αποκαλύπτουν το πλήθος των διαδηλώσεων που γίνονται κάθε χρόνο. Κατά τη διάρκεια του 2019 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 3.101 πορείες και συγκεντρώσεις πολιτών σε όλη τη χώρα, στις οποίες διατέθηκαν συνολικά 96.409 αστυνομικοί. Κατά μέσον όρο, δηλαδή, διεξάγονται οκτώ διαδηλώσεις καθημερινά. Το 2018 είχαν πραγματοποιηθεί 3.516 πορείες και συγκεντρώσεις, το 2017 ήταν 1.920, το 2016 ήταν 5.764 και το 2015 ήταν 5.267. Το ρεκόρ καταγράφηκε το 2010, όταν και μπήκε στη ζωή των πολιτών το μνημόνιο, χρονιά κατά την οποία έγιναν 11.391 διαδηλώσεις. Κατά μέσον όρο απασχολούνται περίπου 150-200 αστυνομικοί καθημερινά για την επιτήρηση-περιφρούρηση των πορειών.