Δημόσιο: Τέλος η χρήση του fax – Ηλεκτρονικά η εξυπηρέτηση πολιτών

ΤΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Κατάργηση του fax στην επικοινωνία των δημοσίων υπηρεσιών, υποχρέωση ηλεκτρονικής επικοινωνίας με τους πολίτες και δημιουργία μοναδικού αριθμού ταυτοποίησης πολίτη σε όλες τις συναλλαγές με το Δημόσιο ή επιχειρήσεις είναι μερικές από τις αλλαγές που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης που προωθεί ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης και θα τεθεί άμεσα σε διαβούλευση.

Το νομοσχέδιο ενοποιεί δέκα σχεδόν διάσπαρτους νόμους και εκατοντάδες άρθρα, απλοποιώντας ουσιαστικά τις σχετικές διαδικασίες. Ειδικότερα, θα θεσμοθετηθεί η κατάργηση του φαξ, η υποχρέωση δημόσιων υπηρεσιών όχι μόνο να συντάσσουν, αλλά και να εκδίδουν δημόσια έγγραφα ηλεκτρονικά, κάνοντας χρήση της ψηφιακής υπογραφής ή σφραγίδας.

Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις θα έχουν την ίδια δυνατότητα, ενώ όλες οι διαδικασίες που διεκπεραιώνουν τα ΚΕΠ θα γίνονται πλήρως ψηφιακά, χωρίς να χρειάζεται η επίσκεψη του πολίτη για ταυτοποίηση ή παραλαβή εγγράφων. Παράλληλα δημιουργείται Μητρώο Διαδικασιών Δημοσίου, που θα τηρείται στη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών και  θα καταχωρούνται όλες οι ψηφιακές ή φυσικές διαδικασίες του Δημόσιου, για πολίτες, φορείς και επιχειρήσεις, αλλά και προς το ίδιο το Δημόσιο.

Όπως επισημαίνεται, πρακτικά, αυτό συνεπάγεται ότι ο πολίτης θα μπορεί με βεβαιότητα να γνωρίζει τις όποιες διαδικασίες απαιτεί η συναλλαγή του, χωρίς να είναι έρμαιο φαινομένων αυθαιρεσίας ή περιττής γραφειοκρατίας.

Οι πολίτες θα αποκτήσουν Μοναδικό Αριθμό Ταυτοποίησης, που θα αντικαταστήσει όλους τους υπόλοιπους αριθμούς μητρώων (π.χ. ταμείου ασφάλισης, ΟΑΕΔ, ΑΜΚΑ και αστυνομικής ταυτότητας). Θα είναι ένας και μοναδικός και θα χρησιμοποιείται σε όλες τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, ενώ για το πρώτο διάστημα σχεδιάζεται ο αριθμός αυτός να είναι ο ΑΦΜ που θα αλλάξει ονομασία.

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται και η θεσμοθέτηση της υπηρεσίας Know-your-customer (KYC) για τα πιστωτικά ιδρύματα, όπου θα δίνεται η δυνατότητα στις τράπεζες να αντλούν μετά από συγκατάθεση από τους πελάτες κατευθείαν από τα συστήματα του Δημοσίου τα στοιχεία ταυτοποίησης που απαιτούν επικαιροποίηση ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Στις διαδικασίες προστίθενται αυτές που ήδη άρχισαν να εφαρμόζονται λόγω κορονοϊού, όπως η η ηλεκτρονική υπεύθυνση δήλωση και εξουσιοδότηση και η αυλη συνταγογράφηση.

Για το σκοπό αυτό θα δημιουργηθεί και Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών, ώστε το Δημόσιο να αποκτήσει την αναγκαία και μοναδική πηγή πληροφόρησης. Για τον Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο κ. Πιερρακάκης συγκρότησε ειδική ομάδα. Τον συντονισμό αυτής έχει αναλάβει ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, ενώ ενεργή συμμετοχή έχει και ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γιώργος Γεωργαντάς.