Εισαγγελικές πηγές: Ο νόμος δε δίνει το δικαίωμα παράθεσης προσωπικών πληροφοριών παρακολουθήσεων

Θα είναι παραβίαση προσωπικών δεδομένων

Νομικά εμπόδια από τη σύσταση του ίδιου του νόμου πάνω στον οποίο δομήθηκε το 1994 η διαδικασία της κατ΄ εξαίρεση άρσης του απορρήτου των πληροφοριών, βλέπουν εισαγγελικές πηγές στην παράθεση πλήρους καταλόγου των στοιχείων παρακολουθούμενων από το 2019 και εντεύθεν.

 

 

 

Eιδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα στο dikastiko.gr παρότι ουσιαστικά αυτή η κίνηση θα έλυνε το γόρδιο δεσμό της μη ενημέρωσης για τα γεγονότα της περιόδου, εισαγγελικές πηγές εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο δεν είναι νομικά εφικτό καθώς οι διατάξεις του νόμου του 2225/ 1994 είναι απολύτως δεσμευτικές.

Δε δίνουν δηλαδή κατά τη νομική τους άποψη τη δυνατότητα στον πρόεδρο της ΑΔΑΕ να προχωρήσει σε συγκεκριμένη (τόσοι πολιτικοί, τόσοι δημοσιογράφοι κλπ.) αλλά σε ποιοτική -στατιστική- ενημέρωση, κάτι βέβαια που ήδη κάνει η ανεξάρτητη αρχή με την ετήσια έκθεσή της.

Συγκεκριμένα, το αίτημα του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, περιγράφει το άρθρο του νόμου περί ενημέρωσης των πολιτικών αρχηγών (άρθρο 5 παρ. 4). Η διάταξη αναφέρει:

“Απόσπασμα της διάταξης, που περιλαμβάνει το διατακτικό της, παραδίδεται με ηλεκτρονικό κρυπτογραφημένο μήνυμα, το οποίο πρέπει να καλύπτει τις προϋποθέσεις ασφαλείας του απορρήτου του περιεχομένου:

α) Στον πρόεδρο ή το διοικητικό συμβούλιο ή τον γενικό διευθυντή ή τον εκπρόσωπο του νομικού προσώπου, στο οποίο υπάγεται το μέσο ανταπόκρισης ή επικοινωνίας. Σε περίπτωση ατομικής επιχείρησης, το ως άνω απόσπασμα παραδίδεται στον επιχειρηματία.

β) Αν το νομικό πρόσωπο υπάγεται στον έλεγχο ή την εποπτεία του κράτους, το ως άνω απόσπασμα παραδίδεται και στον Υπουργό που εποπτεύει το νομικό αυτό πρόσωπο ή στον Υπουργό που προΐσταται της δημόσιας υπηρεσίας.

Το ηλεκτρονικό κωδικοποιημένο μήνυμα, το οποίο λαμβάνει η Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), περιέχει όλο το κείμενο της διάταξης που επιβάλλει την άρση του απορρήτου. Η σχετική αλληλογραφία είναι απόρρητη και τηρείται σε ειδικό αρχείο, στο οποίο έχουν πρόσβαση ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ και ένα ακόμη μέλος της Ολομέλειας που ορίζεται από αυτήν, καθώς και μέλη του προσωπικού της, τα οποία είναι ειδικά εξουσιοδοτημένα προς τούτο από την Ολομέλεια της Αρχής. Ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ. ενημερώνει σε κάθε περίπτωση τον Πρόεδρο της Βουλής και τους αρχηγούς των κομμάτων, που εκπροσωπούνται στη Βουλή και κοινοποιεί τη διάταξη στον Υπουργό Δικαιοσύνης”.

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν -όπως και στο αίτημά του και ο ίδιος ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ– ότι η διάταξη λόγω του μεγάλου όγκου των παρακολουθήσεων τα τελευταία χρόνια είναι ουσιαστικά ανενεργή. Μάλιστα έλεγαν ότι η διάταξη περί κοινοποίησης στον υπουργό Δικαιοσύνης δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ και η ενημέρωση των πολιτικών αρχηγών νοείται μέσω της έκθεσης της ΑΔΑΕ. Μάλιστα επισημαίνουν ότι αν κοινοποιηθεί κατάλογος με ονομαστική παράθεση, αντίκειται στο νόμο περί προσωπικών δεδομένων κάτι που συνιστά, κατά την άποψή τους, βαρύτατη παραβίασή του και είναι αυτόφωρο αδίκημα κακουργηματικής μορφής.

Σε κάθε περίπτωση, το θέμα της λίστας παρακολουθούμενων, προφανώς αφορά και τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας, οι οποίοι γνωρίζουν και μπορούν να κάνουν ταυτοποίηση και αντιστοίχιση αριθμού του κινητού τηλεφώνου που παρακολουθείται και του κατόχου του.

Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να ληφθεί όμως απόφαση από την Ολομέλεια της ΑΔΑΕ (άρθρο 7 παρ.4 του νόμου 3115/2003 “Τα μέλη της ΑΔΑΕ κατά την άσκηση των καθηκόντων τους ενεργούν συλλογικά”) για διαβίβαση τέτοιων στοιχείων και διενέργεια ελέγχων. Και σε κάθε περίπτωση και σε αυτό επιμένουν οι ίδιες πηγές, πως η ενημέρωση (προς τρίτους) μπορεί να είναι ποιοτική και στατιστική αλλά όχι ονομαστική γιατί συνιστά και αυτό παραβίαση προσωπικών δεδομένων.