Quantcast

Διακοπές με… ρεφενέ κάνουν οι Έλληνες

Σε εξοχικά, με φίλους ή συγγενείς και σπιτικό φαγητό

Ολιγοήμερες και «νοικοκυρεμένες» διακοπές κάνουν οι Έλληνες για να ανταποκριθούν στο κόστος της διαμονής, της διατροφής και να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τις καταναλωτικές επιθυμίες τους. Στόχος φέτος το καλοκαίρι είναι η εξοικονόμηση, συνεπώς η δαπάνη των περισσότερων νοικοκυριών για παραθερισμό εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%.

Αρνητικός παράγοντας αναδεικνύεται το μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων, με αύξηση από 63% το 2022 σε 69% το 2023, ενώ ακολουθεί ως αιτία περιορισμού των διακοπών το μεταφορικό κόστος, με μείωση από 52% το 2022 σε 43% το 2023. Το αυξημένο κόστος διαμονής ταλαιπώρησε πέρυσι το 23% των παραθεριστών, ενώ φέτος απασχολεί το 38%, και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας το καλοκαίρι του 2022 ήταν ανασταλτικός παράγοντας διακοπών για το 50% των καταναλωτών, ενώ φέτος «στριμώχνεται» το 37%.

Καταναλωτικές τάσεις

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), οι εγχώριοι παραθεριστές φέτος προτιμούν να διαμένουν στα εξοχικά τους ή φιλοξενούμενοι σε εξοχικές κατοικίες συγγενών και φίλων ή -αν επιλέξουν κάποιο τουριστικό κατάλυμα- σε φθηνότερα ενοικιαζόμενα δωμάτια. Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την έρευνα, η πλειονότητα του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες – είτε φιλοξενία (26%) είτε διαμονή (22%). Το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Τέλος, το 6% επιλέγει κάμπινγκ και το 6% ταξίδι στο εξωτερικό, που θεωρείται ότι έχει μικρότερο κόστος, κυρίως λόγω των φθηνότερων ναύλων και μικρότερου κόστους διαμονής.

Στα καταλύματα που θα επιλέξουν, κυρίως στις εξοχικές κατοικίες και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, οι παραθεριστές θα εφαρμόσουν μια… οικονομική συνθήκη καθημερινότητας, καθώς 4 στους 10 απαντούν ότι θα μαγειρεύουν τα γεύματά τους ώστε να μην ξοδεύουν πολλά χρήματα σε εστιατόρια και ταβέρνες.

Από την έρευνα προκύπτει ότι, καθ’ όλη τη διάρκεια των ημερών ανάπαυσης, η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 229 ευρώ. Από αυτά, τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως παραδείγματος χάρη αγορές από το σουπερμάρκετ για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση, λόγου χάρη στην παραλία. Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη, και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα, καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους.
Με βάση αυτά τα στοιχεία, η τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται στα 380.000.000 ευρώ. Άλλωστε τουλάχιστον οι μισοί δηλώνουν ότι «τιμούν» με ένα μέρος των χρημάτων τους τα παραδοσιακά προϊόντα του τόπου που έχουν επισκεφθεί για τις διακοπές τους. Τα στοιχεία του ΣΕΛΠΕ δείχνουν ότι, παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη, κάτι που είναι αποτέλεσμα και της ευρύτερης τάσης για εξοικονόμηση χρημάτων.

Ξένοι τουρίστες

Την ίδια ώρα, οι αλλοδαποί επισκέπτες, σύμφωνα με έρευνα του ΕΣΕΕ, δαπανούν στη χώρα μας κατ’ άτομο και κατά μέσο όρο 61 ευρώ/ ημέρα για τη διαμονή τους, 49 ευρώ/ημέρα για τις μετακινήσεις τους, 35 ευρώ/ημέρα σε καταστήματα εστίασης, 18 ευρώ/ ημέρα για διάφορες αγορές καταναλωτικών αγαθών (σουβενίρ 24,3%, τοπικά παραδοσιακά προϊόντα 19,2%, ρούχα, παπούτσια και δερμάτινα 17,4%, κοσμήματα και ρολόγια σε ποσοστό 7,4%) και 12 ευρώ/ημέρα για αγορά τροφίμων.

 

*Ντίνα Καραμάνου/Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Απογευματινή την Τετάρτη 14 Ιουνίου