Θρήνος στην Πολεμική Αεροπορία, τον 29χρονο συγκυβερνήτη του F-4 Phantom, υποσμηναγού Μάριου Μιχαήλ Τουρούτσικα, που έχασε τη ζωή του μετά την πτώση του αεροσκάφους, χτες το πρωί, νότια της Ανδραβίδας.
Την ίδια ώρα κορυφώνεται η αγωνία για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του μοιραίου Φάντομ, καθώς μέχρι στιγμής οι έρευνες παραμένουν άκαρπες.
Παράλληλα, ξεκινά η έρευνα για τη διακρίβωση των αιτιών της μοιραίας πτώσης, με όλα τα ενδεχόμενα να είναι ανοιχτά. Ανάμεσα στα αίτια που θα εξεταστούν είναι το ενδεχόμενο της μηχανικής βλάβης, το ανθρώπινο λάθος αλλά και η πιθανότητα ο κυβερνήτης να είχε απώλεια συνείδησης εξαιτίας των «G».
«Επικίνδυνες οι χαμηλές πτήσεις – Εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις»
Επιχειρώντας να ρίξει φως στα αίτια της τραγωδίας, ο αντιπτέραρχος Ιωάννης Αναστασάκης, σημειώνει πως γι’ αυτές τις πτήσεις, εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις. «Τόσο επικίνδυνες είναι». Προσθέτει δε πως αν πάει κάτι στραβά ο χρόνος αντίδρασης είναι πολύ περιορισμένος, ενώ αναφέρεται και στις συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή υπό τις οποίες ο πιλότος «μπορεί να μπερδέψει τον ορίζοντα, τον ουρανό και τη γη και να αποπροσανατολιστεί».
Ειδικότερα, όπως είπε στην ΕΡΤ, ο κ. Αναστασάκης: «Ήμουν στη Σούδα στα (αεροσκάφη) Α7 και ένα μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης ήταν οι χαμηλές πτήσεις. Γι’ αυτές τις πτήσεις είναι ότι εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις. Τόσο επικίνδυνες είναι. Δε σημαίνει, βέβαια, ότι πάντα συμβαίνει ένα ατύχημα, πλην όμως αυτό που προσπαθούμε να καταλάβουμε είναι τι το ιδιαίτερο συνέβη».
Και όπως είπε χαρακτηριστικά: «Εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις […] πετάμε χαμηλά για να είμαστε κάτω από τα εχθρικά ραντάρ, να μην μπορούμε να εντοπιστούμε, να πλησιάσουμε στο χώρο του αντιπάλου και να μας εντοπίσουν όσο γίνεται πιο καθυστερημένα και να μην προλάβουν να αντιδράσουν».
«Σε ύψος 100 μ. δεν έχεις χρόνο αντίδρασης αν κάτι πάει στραβά»
Τονίζοντας ότι η «ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία», ο αντιπτέραρχος διευκρίνισε ότι οι εκπαιδευτικές πτήσεις με όπως αυτή του Φάντομ, γίνονται σε χαμηλό ύψος.
«Τα 300 πόδια είναι περίπου 100 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας» είπε επισημαίνοντας ότι είναι επικίνδυνο διότι δεν έχεις χρόνο αντίδρασης αν κάτι πάει στραβά, είτε από χειρισμό είτε από βλάβη του αεροσκάφους, είτε από τις καιρικές συνθήκες, είτε από ένα πουλί που θα χτυπήσει την καλύπτρα σε κάποιο σημείο του στις πτέρυγες του αεροπλάνου.
«Ο χρόνος αντίδρασης είναι πάρα πολύ περιορισμένος όταν συμβαίνει κάτι ξαφνικό» σημείωσε ο κ. Αναστασάκης.
Οι συνθήκες που μπορεί να μπέρδεψαν τον πιλότο
Όπως δήλωσε, την ώρα της συντριβής του μαχητικού αεροσκάφους χθες στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας είχε αχλή και η θάλασσα γυάλιζε».
Σύμφωνα με τον αντιπτέραρχο, ο πιλότος, κάτω από αυτές τις συνθήκες, μπορεί να μπερδέψει τον ορίζοντα, τον ουρανό και τη γη και να αποπροσανατολιστεί.
«Όταν πετάς πολύ χαμηλά και κάνεις τακτικές στροφές με αρκετά G είναι δύσκολο και σαν χειρισμός και αν εκεί σου συμβεί μία βλάβη που σε ένα μεγαλύτερο ύψος θα την αντιμετώπιζες, σε ένα χαμηλό ύψος, τα πράγματα είναι πάρα πολύ πιο δύσκολα», πρόσθεσε.