Στο κατάστρωμα του θωρηκτού «Αβέρωφ», στη Μαρίνα Φλοίσβου,μπήκαν οι τελικές υπογραφές των συμβάσεων απόκτησης 3+1 υπερσύγχρονων φρεγατών Belharra από το Πολεμικό μας Ναυτικό και των 6 επιπλέον Rafale που προστέθηκαν στην αρχική παραγγελία των 18 αεροσκαφών για την Πολεμική μας Αεροπορία.
Από ελληνικής πλευράς υπέγραψε ο γενικός διευθυντής εξοπλισμών και εκ μέρους των Γάλλων κατασκευαστών ο διευθύνων σύμβουλος της Naval Group.
Πότε θα γίνει η παραλαβή των φρεγατών
Οι δύο πρώτες FDI αναμένεται να παραληφθούν από το Πολεμικό Ναυτικό το 2025 και η τρίτη αναμένεται να έχει χτιστεί το 2026. Ο χρόνος θεωρείται ρεκόρ για την ναυπήγηση ενός πολεμικού πλοίου, που μάλιστα δεν βρίσκεται ακόμη σε μαζική παραγωγή. Η πρώτη φρεγάτα FDI που θα παραδοθεί στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θα είναι η δεύτερη «Belh@rra» που θα ναυπηγηθεί στο Λοριάν. Για λόγους άμεσης ολοκλήρωσης του προγράμματος, ώστε να ενισχυθεί το Πολεμικό Ναυτικό το συντομότερο δυνατό, ελήφθη η απόφαση τα δύο πρώτα πολεμικά πλοία να χτιστούν με τις προδιαγραφές που έχει ζητήσει το γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό.
Πρόσωπα με γνώση των διαπραγματεύσεων και του σκεπτικού της απόφασης εξηγούν ότι η παράδοση των φρεγατών FDI θα ολοκληρωθεί ταχύτερα από όλες τις λύσεις που προσέφεραν οι άλλες υποψήφιες εταιρείες. Για το θέμα της διαμόρφωσης που θα έχουν τα δύο πρώτα πλοία, αρμόδιοι παράγοντες αναφέρουν ότι το Πολεμικό Ναυτικό πήρε τα πρώτα δύο πλοία με γαλλική διαμόρφωση. «Ουσιαστικά ήταν τα γαλλικά πλοία. Μπήκαμε στην γραμμή παραγωγής των Γάλλων και πήραμε τα πλοία που προορίζονταν για το δικό τους Ναυτικό. Για αυτό το λόγο τα πήραμε και γρήγορα» επισημαίνουν στο protothema.gr.
Η τρίτη φρεγάτα FDI, που προβλέπεται να παραληφθεί από το Πολεμικό Ναυτικό τέλη του 2026, θα έχει τη διαμόρφωση που έχει επιλέξει η ελληνική πλευρά, δηλαδή με την ελληνική διαμόρφωση, η οποία έχει τις εξής παραπάνω δυνατότητες:
16 επιπλέον βλήματα Aster 30
Δύο επιπλέον εκτοξευτές (σύνολο 32 βλήματα / 4 εκτοξευτές)
Σύστημα αυτοπροστασίας RAM
Σύστημα αφέσεως Chaffs
Πότε θα αναβαθμιστούν στην ελληνική διαμόρφωση οι δύο πρώτες FDI
Οι δύο πρώτες γαλλικές φρεγάτες που θα παραλάβει το Πολεμικό Ναυτικό το 2025 και το 2026 (με γαλλική διαμόρφωση) θα αναβαθμιστούν στα πλοία με την συμφωνημένη ελληνική διαμόρφωση μέσα στο 2027 στην Ελλάδα από τεχνικούς της Naval Group στο πλαίσιο της σύμβασης και εντός του συμβατικού τιμήματος, δηλαδή χωρίς επιπλέον κόστος. Μέσα στο 2027 οι δύο πρώτες φρεγάτες FDI θα μπουν διαδοχικά στα ναυπηγεία για επισκευή και παράλληλα θα γίνει η αναβάθμισή τους με τους δύο επιπλέον εκτοξευτές για βλήματα Aster 30 ανα φρεγάτα, το σύστημα αυτοπροστασίας RAM και το σύστημα αφέσεως Chaffs. Οι εργασίες αναβάθμισης προβλέπεται να διαρκέσουν περίπου δύο μήνες για κάθε πλοίο που θα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας από τους Γάλλους για την αναβάθμιση.
Αρμόδιοι παράγοντες λένε στο protothema.gr ότι το 2027, όταν οι δύο πρώτες FDI θα αναβαθμιστούν στην ισχυρότατη ελληνική διαμόρφωση δεν θα πρέπει να αναμένονται καθυστερήσεις ή εργασίες μεγάλης έκτασης, εξηγώντας ότι οι Γάλλοι -για λόγους κόστους- θέλουν να κάνουν τις λιγότερες δυνατές εργασίες στην Ελλάδα. Πού θα γίνουν οι εργασίες αναβάθμισης ακόμη δεν έχει συμφωνηθεί. Αν δεν επιλεγεί η λύση των εργασιών εντός του Ναυστάθμου Σαλαμίνας σε συνεργασία με το ειδικευμένο προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού, ίσως επιλεγεί η λύση κάποιου ναυπηγείου, αν και ουδείς μπορεί εύκολα να προβλέψει ποια θα είναι η πραγματικότητα το 2027 στα ναυπηγεία της Ελευσίνας ή του Σκαραμαγκά.
“Και μέχρι τον εκσυγχρονισμό τους το 2027, οι δύο πρώτες ελληνικές FDI δεν θα έχουν αυτοπροστασία;” έφτασαν στο σημείο να ερωτούν ορισμένοι μέσα από τα social media. Η απάντηση είναι απλή και κατηγορηματική. Και βέβαια θα έχουν αυτοπροστασία οι δύο πρώτες FDI του Πολεμικού Ναυτικού με την γαλλική διαμόρφωση! Αλλωστε τα βλήματα Aster 30 -οι φρεγάτες με τη γαλλική διαμόρφωση θα έχουν δύο εκτοξευτές με συνολικά 16 βλήματα- είναι τα πιο σύγχρονα βλήματα για προστασία των πολεμικών πλοίων.
Οι αμφισβητίες της συμφωνίας υποστήριξαν ακόμη κι ότι το πρόσθετο βάρος από τα επιπλέον συστήματα που θα τοποθετηθούν στις δύο πρώτες ελληνικές FDI κατά την αναβάθμισή τους το 2027 μπορεί να επηρεάσει την ταχύτητα, την κατανάλωση σε καύσιμα και την εν γένει συμπεριφορά των φρεγατών. Τι απαντούν ενημερωμένες πηγές; Οπως λένε, το πρόσθετο βάρος από τους επιπλέον εκτοξευτές, το σύστημα αυτοπροστασίας και τα Chaffs, έχει προβλεφθεί στη σχεδίαση και δεν θα έχει επιπτώσεις στην ταχύτητα και την συμπεριφορά του πλοίου.
«Η ελληνική διαμόρφωση είναι σαφώς ανώτερη της γαλλικής. Το 2026 θα έχουμε επιχειρησιακές τρεις FDI, εκ των οποίων οι δύο με την γαλλική και η μία με την ελληνική διαμόρφωση. Το 2027 θα έχουμε επιχειρησιακές τρεις φρεγάτες FDI ελληνικής διαμόρφωσης» λένε στο protothema.gr αρμόδιες πηγές με γνώση των λεπτομερειών της σύμβασης αγοράς των 3+1 Belh@rra.