Η αυστηρή πολιτική της Κίνας στην καταπολέμηση της πανδημίας της νόσου Covid-19 αναμένεται να προκαλέσει νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση εκτιμώμενων συναλλαγών 22 τρισ. δολαρίων του παγκόσμιου εμπορίου, επιδεινώνοντας ήδη υπάρχοντα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες της Ασίας, της Ευρώπης και των ΗΠΑ.
Οικονομικοί αναλυτές αναθεωρούν, από μια ημέρα στην άλλη, τις προβλέψεις τους για την παγκόσμια οικονομία, όσο η Κίνα μένει αμετακίνητη στην πολιτική μηδενικής ανοχής στην πανδημία, η Ρωσία συνεχίζει τον πόλεμο στην Ουκρανία και ο πληθωρισμός αναγκάζει τις κεντρικές τράπεζες να εξετάσουν μεγαλύτερες αυξήσεις στο κόστος δανεισμού. Την ίδια ώρα, πληθαίνουν τα σχόλια για μικρότερες και πιο ευέλικτες εφοδιαστικές αλυσίδες, ενώ επιχειρηματίες και έμποροι είναι αντιμέτωποι με μια σειρά ανατιμήσεων από τις πρώτες ύλες μέχρι το κόστος των μεταφορών.
«Αναμένουμε μεγαλύτερη συμφόρηση από πέρσι» σχολίασε στο Bloomberg ο Ζακ Βάντερμεϊρεν, διευθύνων σύμβουλος στο λιμάνι της Αμβέρσας, το οποίο είναι το δεύτερο λιμάνι στην Ευρώπη με τον μεγαλύτερο όγκο εμπορευματοκιβωτίων. Απευθυνόμενος στο πρακτορείο Bloomberg, υπογράμμισε πως οι επιπτώσεις θα είναι αισθητές καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022. Σε ανάλογο μήκος κύματος, ανάλυση στο blog του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου αναφέρει πως οι καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες και η αύξηση των τιμών στα εμπορεύματα θα έχουν αρνητική επίδραση στην Ασία, ενώ ο πόλεμος στην Ουκρανία θα πλήξει τη ζήτηση στην Ευρώπη λόγω της μεγάλης αύξησης στο κόστος διαβίωσης.
Κίνα: Γίνεται ο αδύναμος κρίκος του παγκόσμιου εμπορίου
Τα lockdown στη Σαγκάη και άλλα μεγάλα αστικά κέντρα της Κίνας μαζί με την αποδυνάμωση του κλάδου των ακινήτων της χώρας αναμένεται να οδηγήσουν σε επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης στο 4,4% το τρέχον οικονομικό έτος από το 8,1% πέρσι, προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις στην ευρύτερη Ασία. Σύμφωνα με τις προβλέψεις που είχε δημοσιοποιήσει το ΔΝΤ τον Ιανουάριο, η δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου θα αναπτυχθεί φέτος με ρυθμό 4,8%, δηλαδή υψηλότερα από το αναθεωρημένο 4,4% που ανακοινώθηκε αυτόν τον μήνα. Η Κίνα αναλογεί στο 12% του παγκόσμιου εμπορίου, όπου ο όγκος των συναλλαγών έφθασε πέρσι το ιστορικό υψηλό των 28,5 τρισ. δολαρίων με άνοδο 25% από το 2020. Φέτος εκτιμάται πως θα κινηθεί στα 22 τρισ. δολάρια, σύμφωνα με προβλέψεις της HIS Markit. Ένας από τους κλάδους που είναι πιο εκτεθειμένος είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες με τη Tesla, παραδείγματος χάριν, να διακόπτει την παραγωγή στο εργοστάσιο της στη Σαγκάη για έναν μήνα.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες έχει ενταθεί η ανάγκη να γίνουν οι εφοδιαστικές αλυσίδες πιο τοπικές, δηλώνει στο αμερικανικό πρακτορείο ο Λορέντζο Μπέρχο, διευθύνων σύμβουλος της Vesta, μια εταιρεία κατασκευής βιομηχανικών κτιρίων και κέντρων διανομής. Το Bloomberg τονίζει πως αυτή η μεταστροφή ήδη λαμβάνει χώρα με αποδέκτες χώρες όπως το Μεξικό. O Μπέρχο δηλώνει πως « η παγκοσμιοποίηση έτσι όπως την γνωρίζαμε ίσως να έρχεται στο τέλος της».
Το παγκόσμιο εμπόριο έχει υποστεί στρεβλώσεις και ανατροπές πάνω από μια διετία, με τους οικονομικούς αναλυτές να προεξοφλούν ένα τρίτο έτος με προβλήματα όχι μόνον τα lockdown στην Κίνα αλλά και τον πόλεμο στην Ουκρανία που αναγκάζει τα δρομολόγια των εμπορικών πλοίων να αποφύγουν τη Μαύρη Θάλασσα. Υπολογίζεται πως κάθε χρόνο μετακινούνται 25 εκατ. κοντέινερ με 6.000 πλοία στο πλαίσιο ενός διεθνούς δικτύου που «παίρνει σάρκα και οστά» από τη συγχρονισμένη λειτουργία λιμανιών, σιδηροδρόμων, τερματικών σταθμών και αποθηκών. Μόνον η Κίνα διαθέτει έξι από τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια στη διακίνηση κοντέινερ.