«Χρυσές δουλειές» με πωλήσεις παλιών δεξαμενόπλοιων στη Ρωσία

Πρόκειται για μέρος ενός υπόγειου «πολέμου» που διεξάγεται αυτήν την περίοδο και αφορά στην προσπάθεια της ρωσικής κυβέρνησης

«Χρυσές δουλειές» κάνουν κάποιοι πλοιοκτήτες, οι οποίοι πωλούν παλιά δεξαμενόπλοια σε ναυτιλιακές εταιρείες ασιατικής προέλευσης, κυρίως από την Κίνα και την Ινδία, αλλά και απευθείας σε ρωσικά πετρελαϊκά συμφέροντα.

 

Πρόκειται για μέρος ενός υπόγειου «πολέμου» που διεξάγεται αυτήν την περίοδο και αφορά στην προσπάθεια της ρωσικής κυβέρνησης, να εξασφαλίσει τα απαραίτητα πλοία που χρειάζεται, για να διατηρήσει το σημερινό επίπεδο των εξαγωγών πετρελαίου της και μετά την 5η Φεβρουαρίου, όταν θα τεθεί σε πλήρη ισχύ η απαγόρευση που έχει επιβληθεί στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από χώρες της Ε.Ε., το G7 και την Αυστραλία.

 

Η Ρωσία θα χρειαστεί επιπλέον 110 δεξαμενόπλοια

Στην πράξη, το εμπάργκο αυτό θα αναγκάσει την Ρωσία στο να στραφεί, σχεδόν εξ ολοκλήρου, σε εξαγωγές προς την Κίνα και την Ινδία, δηλαδή προς τα ανατολικά της. Για να επιτευχθεί όμως κάτι τέτοιο, χωρίς να υπάρξει απώλεια του ύψους των εξαγωγών, θα χρειαστούν πλοία, που σήμερα δεν υπάρχουν. Σύμφωνα με τον κ. Αλεξέι Γκρόμοφ, αναλυτή του Institute for Energy and Finance Foundation, που εδρεύει στην Μόσχα, προκειμένου να μην υπάρξουν απώλειες εσόδων, η Ρωσία θα πρέπει να αυξήσει τον στόλο της κατά 157 δεξαμενόπλοια Aframax, μεταφορικής ικανότητας 600.000 τόνων, κατά 65 δεξαμενόπλοια Suezmax, μεταφορικής ικανότητας 1 εκατ. βαρελιών πετρελαίου και κατά 18 δεξαμενόπλοια VLCC, μεταφορικής ικανότητας 2 εκατ. βαρελιών. Με βάση τους υπολογισμούς του κ. Γκρόμοφ, μέχρι σήμερα, οι ρωσικές εταιρείες έχουν εξασφαλίσει 60 δεξαμενόπλοια, ενώ επιπλέον 70 πλοία, ηλικίας άνω των 15 ετών, έχουν αγοραστεί από τρίτες εταιρείες, που είναι σε θέση να διαπραγματευτούν ρωσικό πετρέλαιο, χωρίς κυρώσεις. Αυτό σημαίνει ότι αν η Ρωσία επιθυμεί να διαφύγει πλήρως του εμπάργκο, θα χρειαστεί επιπλέον 110 δεξαμενόπλοια.

Ασφαλώς, η Ρωσία μπορεί να χρησιμοποιήσει δεξαμενόπλοια ινδικών και κινεζικών συμφερόντων, για τα οποία μπορεί να παράσχει ασφάλιση, αποφεύγοντας πλήρως τις σχετικές κυρώσεις. Αυτό που σίγουρα είναι δύσκολο να συμβεί, τουλάχιστον άμεσα, είναι να ναυπηγήσει νέα δεξαμενόπλοια. Σε κάθε περίπτωση, η εξαγωγή 3,5 εκατ. βαρελιών πετρελαίου την ημέρα, τουλάχιστον σήμερα, χρειάζεται περίπου 30% περισσότερα πλοία από αυτά που έχει στην διάθεσή της η Ρωσία.

Αγορά μεταχειρισμένων

 

Αυτό το έλλειμμα έχει πυροδοτήσει ένα κύμα αγορών πλοίων από την αγορά των μεταχειρισμένων. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του τομέα φορτίων πετρελαίου της Trafigura, εκ των κολοσσών στο εμπόριο πρώτων υλών, κ. Άντρεα Όλιβι, μόνο τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, εταιρείες ανατολικών συμφερόντων προχώρησαν στην απόκτηση 40 δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου ή διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου. Όλες δε οι αγορές αυτές έγιναν σε τιμές υψηλότερες της εύλογης αξίας των πλοίων αυτών, με βάση τα χαρακτηριστικά και την ηλικία τους. Σύμφωνα με τον κ. Όλιβι, θεωρητικά, η Ρωσία μπορεί να εξασφαλίσει τα πλοία που της λείπουν, τουλάχιστον για τις εξαγωγές αργού πετρελαίου. Ωστόσο, θα είναι πολύ δυσκολότερο να βρει και τα απαιτούμενα πλοία μεταφοράς διυλισμένων προϊόντων, κάτι που σημαίνει ότι περίπου 1 – 2 εκατ. τόνοι ημερήσιων εξαγωγών, π.χ. ρωσικού ντίζελ, θα εγκλωβιστούν εντός Ρωσίας. Αμερικανοί παράγοντες εκτιμούν ότι η Ρωσία δεν θα είναι σε θέση να εξάγει όλη την παραγωγή αργού πετρελαίου της πριν το 2024 και την αντίστοιχη των διυλισμένων προϊόντων πριν το 2025.