Quantcast

Transport & Environment: Η πλειοψηφία υποστηρίζει αυστηρότερους κανόνες της ΕΕ για τις εκπομπές των αυτοκινήτων και είναι πρόθυμη να πληρώσει (Γραφήματα)

Το κοινό λέει ότι θέλει τα καθαρότερα δυνατά αυτοκίνητα καθώς η Επιτροπή της ΕΕ εξετάζει προτάσεις για νέους κανόνες για τις εκπομπές των οχημάτων

Νίκος Μιχαλόπουλος

Η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων υποστηρίζει αυστηρότερους κανόνες της ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες για να κάνουν τα οχήματα όσο το δυνατόν πιο καθαρά, δείχνει μια νέα έρευνα της YouGov. Περισσότεροι από τα τρία τέταρτα (76%) των ερωτηθέντων είπαν, όταν ρωτήθηκαν, ότι οι κατασκευαστές θα πρέπει να είναι νομικά υποχρεωμένοι να μειώσουν τις εκπομπές από τα νέα αυτοκίνητα όσο είναι τεχνικά εφικτό. Το YouGov, με εντολή του Transport & Environment (T&E), ερεύνησε περισσότερους από 8.000 ανθρώπους σε επτά χώρες της ΕΕ: ​​Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πολωνία, Ρουμανία και Τσεχία.

Η μεγάλη πλειονότητα των ανθρώπων υποστηρίζει αυστηρότερους κανόνες της ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση ώστε οι αυτοκινητοβιομηχανίες να κάνουν τα οχήματα όσο το δυνατόν πιο καθαρά

Σχεδόν τα δύο τρίτα (65%) των ερωτηθέντων που θα αγόραζαν ένα νέο αυτοκίνητο είναι πρόθυμοι να πληρώσουν έως και 500 ευρώ επιπλέον – το μέγιστο κόστος για τους κατασκευαστές για τη σημαντική μείωση της ρύπανσης των αυτοκινήτων. Η Επιτροπή της ΕΕ εξετάζει προτάσεις για νέους κανόνες σχετικά με τις εκπομπές των αυτοκινήτων που θα συμβάλουν στη βελτίωση της φρικτής ποιότητας του αέρα σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, η οποία προκαλεί δεκάδες χιλιάδες πρόωρους θανάτους ετησίως. Η Επιτροπή εκτιμά ότι το κόστος θα κυμαίνεται από 100-500 ευρώ ανά αυτοκίνητο, αλλά η αυτοκινητοβιομηχανία φοβάται ότι τα καθαρότερα οχήματα θα χτυπήσουν τα περιθώρια κέρδους τους και ασκεί πιέσεις για να αποδυναμώσουν τους νέους κανόνες. [1]

Ο Fabian Sperka, διευθυντής πολιτικής οχημάτων στην T&E, δήλωσε: «Η αυτοκινητοβιομηχανία ισχυρίζεται ότι η μείωση των εκπομπών ενός οχήματος είναι πολύ ακριβή όταν στην πραγματικότητα θα κοστίσει λιγότερο από μια βαφή. Αλλά το κοινό θέλει τα πιο καθαρά αυτοκίνητα και τώρα αποκαλούν μπλόφα των αυτοκινητοβιομηχανιών λέγοντας ότι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν».

Ακόμη και αν αγοράσουν μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, οι μισοί (50%) από τους ερωτηθέντες δήλωσαν ότι θα εξακολουθούσαν να αναμένουν ότι το όχημα θα πληρούσε ένα ελάχιστο νόμιμο όριο ρύπανσης. Μόνο μια μικρή μειοψηφία (12%) δεν θα περίμενε κάτι τέτοιο όταν αγόραζε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο. Η παρακολούθηση των εκπομπών του «πραγματικού κόσμου» των αυτοκινήτων καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους στο δρόμο εξετάζεται από την Επιτροπή της ΕΕ. Επί του παρόντος, τα νέα αυτοκίνητα ελέγχονται μόνο κατά τη διάρκεια των πρώτων πέντε ετών ή 100.000 χλμ. Πολλά αυτοκίνητα παραμένουν στους δρόμους της Ευρώπης πολύ περισσότερο, ειδικά στη νότια, κεντρική και ανατολική Ευρώπη, εκθέτοντας εκατομμύρια ανθρώπους σε οχήματα με υψηλότερες εκπομπές.

Υπάρχει επίσης ευρεία υποστήριξη για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που απαιτείται να μειώνουν τις εκπομπές των οχημάτων ανά πάσα στιγμή και όχι μόνο υπό ιδανικές συνθήκες οδήγησης. Περισσότερα από τα τρία τέταρτα (77%) των ερωτηθέντων συμφωνούν ότι τα αυτοκίνητα πρέπει να πληρούν τα ελάχιστα νομικά όρια ρύπανσης ανεξάρτητα από το πώς, πότε και πού οδηγούνται. [2] Τα τρέχοντα όρια ρύπανσης δεν ισχύουν για σύντομα ταξίδια στην πόλη – όταν τα αυτοκίνητα σταματούν και ξεκινούν πιο συχνά – ή όταν επιταχύνετε γρήγορα, παρά το γεγονός ότι οι κινητήρες εκπέμπουν περισσότερες εκπομπές.

Ο Fabian Sperka δήλωσε: «Η διατήρηση της ρύπανσης σε χαμηλά επίπεδα για μόλις πέντε χρόνια, όταν τα περισσότερα αυτοκίνητα μένουν στο δρόμο για πολύ περισσότερο, αποτελεί απειλή για τη δημόσια υγεία. Οι άνθρωποι θέλουν να γνωρίζουν ότι οι εκπομπές ρύπων θα διατηρούνται εντός των νομικών ορίων είτε αγοράζουν καινούργιο είτε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο. Οι κατασκευαστές θα πρέπει να υποχρεωθούν να το διασφαλίσουν».

Τον Απρίλιο, η Επιτροπή της ΕΕ αναμένεται να προτείνει νέους κανόνες «Euro 7», οι οποίοι θα θέτουν νομικά όρια για σχεδόν 100 εκατομμύρια αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ που θα πωλούνται στην Ευρώπη μετά το 2025. Η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα της Πράσινης ΕΕ. Η Επιτροπή εξετάζει επί του παρόντος συστάσεις για τα πρότυπα αφού συγκάλεσε ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες για να εξετάσουν την καλύτερη διαθέσιμη τεχνολογία.

Οι εκπομπές από τις οδικές μεταφορές αποτελούν σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης, προκαλώντας ένα ευρύ φάσμα σοβαρών ασθενειών, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών και πνευμονοπαθειών και του καρκίνου. Κάθε χρόνο στην ΕΕ η ρύπανση των οδικών μεταφορών ευθύνεται για δεκάδες χιλιάδες πρόωρους θανάτους, κοστίζοντας στην κοινωνία δεκάδες δισεκατομμύρια σε κόστος υγείας. Ο κακός αέρας επηρεάζει δυσανάλογα τα νοικοκυριά και τις μειονότητες χαμηλού εισοδήματος.

[1] Προφορικά στοιχεία από την Kerstin Jorna, Γενική Διευθύντρια υπεύθυνη για την εσωτερική αγορά, τη βιομηχανία, την επιχειρηματικότητα και τα ΜΜΕ, στην Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το Περιβάλλον, τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια των τροφίμων (15 Ιουνίου 2021).
[2] Σε απάντηση στην ακόλουθη ερώτηση, το 48% των ερωτηθέντων «συμφωνεί απόλυτα» και το 29% «τείνουν να συμφωνούν»: «Σε ποιο βαθμό συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την ακόλουθη δήλωση; «Τα αυτοκίνητα θα πρέπει να πληρούν τα ελάχιστα νομικά όρια ρύπανσης ανεξάρτητα από το πώς, πότε και πού οδηγούνται».