Νίκος Μιχαλόπουλος
Το μοναδικό Fiat Turbina του 1954, ένα πειραματικό πρωτότυπο που τροφοδοτείται από έναν αεριοστρόβιλο ικανό να φτάσει τα 260 km/h, είναι αυτό που βλέπουμε σε αυτές τις υπέροχες εικόνες του Andrea Luardi και που εμφανίστηκαν στο Classic Driver μας το δείχνουν στο αφιερωμένο Terminal στην ιδιωτική αεροπορία του αεροδρομίου Linate του Μιλάνου (Milan Prime). Το πανέμορφο Fiat Turbina είναι ξεκάθαρα στολισμένο με το αυθεντικό τρίχρωμο χρώμα του που θα αναδειχτεί στους δρόμους του Μιλάνου.
Μάλιστα, το αυτοκίνητο, που δωρήθηκε στο MAUTO (Εθνικό Μουσείο Αυτοκινήτου του Τορίνο) απευθείας από τη Fiat τη δεκαετία του 1960, θα εγκαταλείψει τις εγκαταστάσεις του εμβληματικού Μουσείου για πρώτη φορά για να εκτεθεί στη διάσημη συνοικία μόδας του Μιλάνου. Μάλιστα θα εκτίθεται μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου στις βιτρίνες της αριστοκρατικής Boutique Larusmiani, στη Via Monte Napoleone. Η περίφημη Boutique άνοιξε μάλιστα την ίδια χρονιά κατά την οποία παρουσιάστηκε στον κόσμο το υπέροχο Fiat Turbina.
Το Fiat Turbina είναι το αποτέλεσμα της αεροπορικής προόδου της δεκαετίας του 1950
Το Fiat Turbina παρουσιάστηκε μετά από έξι χρόνια ανάπτυξης, σύμφωνα με το αυξανόμενο ενδιαφέρον του κατασκευαστή του Τορίνο για τον κόσμο της αεροπορίας, ο οποίος τη δεκαετία του 1950 εισήγαγε αεριοστρόβιλους στα αεροσκάφη. Ως εκ τούτου, η μεταφορά στα αυτοκίνητα έδωσε ζωή σε αυτό το πρωτότυπο, το οποίο, όπως υποδηλώνει η μεγάλη τρύπα που βρίσκεται στο πίσω μέρος του, υιοθετεί έναν κινητήρα αεριοστροβίλου εξοπλισμένο με έναν φυγόκεντρο συμπιεστή δύο σταδίων σε συνδυασμό με έναν στρόβιλο πάντα εξοπλισμένο με δύο στάδια και τουρμπίνα κίνησης με μειωτήρα ταχυτήτων για μετάδοση.
Το Fiat Turbina γεννήθηκε από μια μελέτη που έθεσε στην κορυφή τον μηχανικό Dante Giacosa, ο οποίος διαχειριζόταν τα τεχνικά θέματα της Fiat, σε συμφωνία με τον μηχανικό Oscar Montadone που ήταν επικεφαλής του Τμήματος Ερευνών. Ένας ισχυρός αεριοστρόβιλος 300 ίππων λοιπόν συνδυάστηκε με το πλαίσιο του 8V.
Ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα του αυτοκινήτου, πέρα από αυτό που ορίζει ο συγκεκριμένος κινητήρας, αντιπροσωπεύει η αξιοσημείωτη αεροδυναμική φροντίδα που προέκυψε από μελέτες που έγιναν στην αεροδυναμική σήραγγα του Πολυτεχνείου του Τορίνο. Παραδόξως, το Fiat Turbina είχε Cx μόλις 0,14 που παρέμεινε απόλυτο ρεκόρ για τουλάχιστον τριάντα χρόνια.