Τι σημαίνουν τα ονόματα & τα λογότυπα των αυτοκινητοβιομηχανιών;

Αστερισμοί, έλικες και λιοντάρια. Ονόματα και σήματα που, μόλις τα βλέπεις, καταλαβαίνεις αμέσως ποια μάρκα έχεις μπροστά σου. Τι, όχι;

Υπάρχουν γύρω μας, πάνω μας, παντού μέσα στην καθημερινότητά μας. Εκείνα τα μικρά σηματάκια πάνω σε ρούχα, τρόφιμα, αντικείμενα αλλά φυσικά και σε αμάξια που μόλις τα βλέπεις καταλαβαίνεις τη μάρκα τους. Ναι, μιλάμε για τα brands και συγκεκριμένα των αυτοκινήτων. Εσύ έχεις αναρωτηθεί ποτέ τι κρύβεται πίσω από το κάθε όνομα; Πώς προέκυψε το σύμβολο; Πότε; Υπό ποιες συνθήκες;

 

Επειδή μας έπιασε μία περιέργεια, αναζητήσαμε την προέλευση και την ιστορία πίσω από τα ονόματα και τα λογότυπα για μερικές από τις πιο δημοφιλείς αυτοκινητοβιομηχανίες. Η γένεση των αυτοκινητοβιομηχανιών λαμβάνει χώρα τον 19ο αιώνα και απογειώνεται μέσα στους Παγκόσμιους Πολέμους καθώς αποτέλεσαν βασικό κομμάτι μεταφοράς. Από τότε παρατηρούμε τη γρήγορη αλλά σταδιακή άνοδο όλων των εμπορικών σημάτων αυτοκινήτων στην αγορά. Τα βλέπουμε παντού.

Σίγουρα είσαι ένας/μία ή έχεις φίλο/φίλη που στα roadtrips έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίσει άνετα την πλειοψηφία των σημάτων. Είναι κι αυτό ένα ταλέντο και ένα δυνατό χαρτί για τα trivials! Όπως και να ‘χει, ετοιμάσου να μάθεις μερικές άγνωστες σε πολλούς, ιστορίες για τα αγαπημένα μας τετράτροχα.

AUDI ή αλλιώς “ακούστε”!

Tο 1904 Γερμανός Μηχανικός August Horch ίδρυσε την εταιρία August Horch & Cie. Motorwagenwerke AG, το 1904. Λόγω παρεξηγήσεων μεταξύ των συνεργατών, ο Horch εγκατέλειψε την εταιρία και δημιούργησε τη δική του εταιρία August Horch Automobilwerke GmbH το 1909. Οι πρώην συνεργάτες του όμως τον πήγαν στα δικαστήρια επειδή συνέχισε να χρησιμοποιεί την ίδια εμπορική ονομασία, οπότε αναγκάστηκε να αλλάξει το όνομα.


Και γιατί Audi; Το επίθετο του Horch στα ελληνικά μεταφράζεται ως “ακούστε”, οπότε πετάγεται ο πανέξυπνος γιος του και του λέει, ωραία εμείς θα πούμε τη δική μας βιομηχανία αυτοκινήτων “Audi” που σημαίνει επίσης “ακούστε”, αλλά στα λατινικά. Ωραίος ο διάδοχος. Όσο για το λογότυπο των τεσσάρων δακτυλίων: αντιπροσωπεύουν τις τέσσερις εταιρίες πριν από τη συγχώνευσή τους. Κατασκεύαζε η κάθε μία ποδήλατα, μοτοσυκλέτες και μικρά επιβατικά αυτοκίνητα.

Mercedes-Benz: οικογενειακή υπόθεση

Αρχικά να πούμε ότι η εταιρία αυτή παρήγαγε το πρώτο αυτοκίνητο με βενζίνη, που εφευρέθηκε το 1886. Ιστορικής σημασίας ούτως η άλλως δηλαδή. Το όνομα της βιομηχανίας προκύπτει φυσικά από τον ιδρυτή της Karl Benz αλλά και από τον αρχιμηχανικό Emil Jellinek που δημιούργησε το εμπορικό σήμα για το Daimler Motor Group, και κυκλοφόρησε το πρώτο του προϊόν Mercedes 35 HP.

 

Γιατί Mercedes όμως; Έτσι λέγανε την κόρη του, Mercedes Jellinek. Γλυκούλης. Το σήμα απεικονίζει ένα αστέρι με τρεις κορυφές, αναπαριστά τη δύναμη και την επικράτηση των κινητήρων Daimler στην ξηρά, στη θάλασσα και στον αέρα. Αυτοκρατορική προοπτική, όχι αστεία.

 

BMW: θυμίζει σε κανέναν κάτι άλλο πέρα από το χρώμα του ουρανού και των σύννεφων;

Η BMW, ξεκίνησε να λειτουργεί το 1912 και σχηματίζεται με τη συγχώνευση 3 γερμανικών εταιριών. Το αρκτικόλεξο BMW, δηλώνει το Bayerische Motoren Werke AG, που σημαίνει Βαυαρική Βιομηχανία Κινητήρων, στα γερμανικά. Το γνωστό λογότυπο BMW αντιπροσωπεύει το γαλάζιο του ουρανού, το άσπρο των σύννεφων και τους περιστρεφόμενους έλικες.

 

Όταν πρωτοσυστάθηκε η εταιρία απαγορευόταν από τον νόμο να περιλαμβάνονται «εμπορικά οικόσημα ή άλλα σύμβολα εθνικής κυριαρχίας» σε ένα εμπορικό σήμα. Αυτό οδήγησε τους εμπόρους της BMW να βρουν μία λύση “εσφαλμένης διαμόρφωσης των χρωματικών στοιχείων στο λογότυπο της BMW από εραλδική οπτική”. Παράλληλα όμως τα επιλεγμένα χρώματα να συμπίπτουν και με αυτά της Βαυαρικής σημαίας. Πονηρό, αν μη τι άλλο.

Από τα πριόνια Peugeot στα αυτοκίνητα Peugeot

Οι προκάτοχοι της οικογένειας Peugeοt στη Γαλλία ήταν ιδιοκτήτες μικρών εργαστηρίων επεξεργασίας σιδήρου και εξειδικεύονταν συγκεκριμένα στην παραγωγή πριονιού. Το εμπορικό σήμα απεικόνιζε ένα ισχυρό λιοντάρι. Η επιλογή του λιονταριού στο λογότυπο δεν ήταν τυχαία, αντιπροσώπευε τη δύναμη και την οξύτητα των προϊόντων, η οποία συμβολίζεται μέσω των οδοντωτών και αιχμηρών δοντιών του λιονταριού.

 


Μπορεί να πέρασαν αιώνες σχεδόν από τότε, η εταιρία όμως συνεχίζει να κρατά αυτό το σύμβολο στο λογότυπό της καθώς οι αρετές που αντιπροσωπεύει την εκφράζουν ακόμα.

 

Alfa Romeo: ιστορίες για ιππότες!

Το όνομα της εταιρίας είναι ένας συνδυασμός του αρκτικόλεξου A.L.F.A. Anonima Lombarda Fabbrica Automobili και του επιθέτου του επιχειρηματία Nicola Romeo, ο οποίος ανέλαβε τον έλεγχο της εταιρίας το 1915. Η ιστορία του συμβόλου όμως (γιατί μιλάμε για ιστορία κανονικά) ξεκινάει στο Μιλάνο στις αρχές της δεκαετίας του 1930. Το σήμα είναι σε στρογγυλό σχήμα που περικλείει έναν εραλδικό ερυθρό σταυρό, ένα τεράστιο φίδι που τρώει έναν άνδρα και την ονομασία Alfa Romeo στην κορυφή του κύκλου.

Φήμες λένε ότι το σήμα απεικόνιζε το οικόσημο της οικογένειας Visconti που ήταν, τότε, η πιο δυνατή και σεβαστή οικογένεια στο Μιλάνο (Parla Piu Piano παίζει στο background). H πιο γνωστή ερμηνεία πάντως αφορά στον Otone Visconti, τον ιδρυτή της οικογένειας και ιππότη, ο οποίος πολέμησε ενάντια σε έναν ευγενή ιππότη των Σαρακηνών και τον νίκησε. Και κατά την παράδοση της εποχής, πήρε τα σύμβολα που έφερε ο Σαρακηνός στην ασπίδα του: ένα φίδι με έναν άνθρωπο στο στόμα του.

 

Renault: 3 παιδιά διαμάντια!

Το ήξερες ότι είναι μία από τις παλαιότερες εταιρίες αυτοκινήτων στον κόσμο; Ιδρύθηκε το 1899 και πήρε το όνομά της από τα 3 αδέρφια που τη δημιούργησαν: Louis Renault, Marcel Renault ,Fernand Renault. Το εμπορικό σήμα όπως το ξέρουμε δημιουργήθηκε το 1992 και από τότε έχει υποστεί βελτιώσεις ανά καιρούς. Κάθε λεπτομέρεια του σήματος έχει ιδιαίτερο νόημα και αναφέρεται σε συγκεκριμένες ιδιότητες της εταιρίας.

 


Το ασημί χρώμα ας πούμε, συμβολίζει την κομψότητα και τη δημιουργικότητα. Το κίτρινο φόντο συμβολίζει την αισιοδοξία. Το λογότυπο εν γένει σχηματίζει 4 διαμάντια, πράγμα που συμβολίζει την ενασχόληση των 3 αδερφών με την αυτοκινητοβιομηχανία. Παιδιά διαμάντια σαν λέμε!

 

Datsun: απλό και λιτό

Η εταιρία δρύθηκε το 1931. Tο όνομα “Datson” επιλέχθηκε από τα επώνυμα των 3 συνεργατών – Kenjiro Den, Rokuro Aoyama, Meitaro Takeuchi. Μετά από 3 χρόνια, την εταιρία ανέλαβε η Nissan. Και σύντομα απώλεσε την κατάληξη -son που σήμαινε “γιος” σε -sun που είχε μία πιο θετική χροιά.

 


Photo: Nefeli Pitta

Το σύμβολο αρκετά απλό και λιτό: ένα μπλε ορθογώνιο πάνω από έναν κόκκινο κύκλο, με το όνομα της εταιρίας να αναγράφεται στο ορθογώνιο. Το κόκκινο χρώμα του κύκλου μάλιστα φημολογείται ότι αποτελεί φόρο τιμής στην ιαπωνική σημαία. Εδω στην Ελλάδα τα χουμε συνηθίσει σε αγροτική έκδοση τα καλοκαίρια να γυρνοβολάνε στις γειτονιές πουλώντας “τα καρπούζια, τα πεπόνια του Βαγγέλη” που φημίζεται πως είναι μέλι. 😉

Subaru: “μάζωξη” αστεριών!

Το 1953, πέντε ιαπωνικές εταιρίες αυτοκινήτων συγχωνεύθηκαν για να σχηματίσουν την Fuji Heavy Industries Ltd (FHI) και υιοθέτησαν ως λογότυπο και ονομασία ένα σύμπλεγμα αστεριών. Αυτό το σύμπλεγμα αστεριών είναι πιο γνωστό με το ελληνικό όνομα “Πλειάδες”, το οποίο είναι μέρος του αστερισμού Ταύρου.

 


Στη Δύση, το σύμπλεγμα ονομάζεται Πλειάδες, ενώ στην Κίνα και την Ιαπωνία ονομάζεται Subaru που σημαίνει «να κυβερνά» ή «να μαζευόμαστε μαζί». Η Subaru μάλιστα ήταν η πρώτη μάρκα αυτοκινήτων που χρησιμοποίησε μία ιαπωνική λέξη ως το όνομά της. Bold.

 

Ferrari, το πιο αναγνωρίσιμο άλογο

Το όνομά της η αυτοκινητοβιομηχανία της Ferrari, το παίρνει από τον Ιταλό ιδρυτή της, Enzo Ferrari, ο οποίος ήταν επίσημος οδηγός αγώνων Alto το 1924. Το 1939, εγκατέλειψε τους αγώνες και αποφάσισε να κατασκευάσει τη δική του εταιρία.

 

 


Το πασίγνωστο σύμβολο της Ferrari είναι ένα μαύρο άλογο σε κίτρινο φόντο, που συνοδεύεται συνήθως με τα γράμματα S F (Scuderia Ferrari). Το άλογο ήταν αρχικά το σύμβολο του Count Francesco Baracca, ενός θρυλικού άσου της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο οποίος το ζωγράφισε στο πλάι των αεροπλάνων του.

Rolls-Royce: Πώς κατέληξε στα περισσότερα μοντέλα η Ασημένια Κυρία

Η εταιρία Rolls-Royce με έδρα την Αγγλία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1906 και προέκυψε από τη συνεργασία δύο επιχειρηματιών, του Henry Royce και του Charles Rolls.

 

 

Το γνωστό άγαλμα με τη γυναικεία φιγούρα στα καπό των αυτοκινήτων της βιομηχανίας ονομάζεται “το πνεύμα της έκστασης” γνωστό και ως Silver Lady ή Flying Lady. Το συγκεκριμένο στολίδι ήταν αρχικά προαιρετικό, αλλά αφού κατέληξε σε σχεδόν οποιοδήποτε Rolls-Royce που κυκλοφόρησε από το εργοστάσιο, στη συνέχεια έγινε ένα τυπικό χαρακτηριστικό των αυτοκινήτων της εταιρίας.

 

 

Toyota ή Toyoda;

Γνωστό λογότυπο και αυτό ειδικά σε Ευρώπη και Ασία. Το λογότυπο υπάρχει στην αγορά από τις αρχές του 1990. Ο μεγάλος οβάλ κύκλος είναι για λογαριασμό της Γης, ενώ στη μέση ο συνδυασμός των δύο κύκλων σχηματίζει το γράμμα -T, εκ μέρους της Toyota.

Όσο για το όνομα, αρχικά πήρε το όνομα του ιδρυτή της Kiichiro Toyoda, αργότερα όμως μετατράπηκε σε Toyota καθότι η πρώτη ονομασία σημαίνει κυριολεκτικά “γόνιμες ριζοκαλλιέργειες”, και οι μέτοχοι της εταιρίας δεν ήθελαν να συσχετιστεί η εταιρία με τις ριζοκαλλιέργειες.

Bentley: Πετάει, πετάει, πετάει το αυτοκίνητο;

Ο Walter Owen Bentley το 1919 παρήγαγε το πρώτο, τετρακύλινδρο αγωνιστικό αυτοκίνητο με το ομόλογο σήμα: ένα ζευγάρι από φτερά γερακιού που περιβάλλεται από το γράμμα “B”, το αρχικό της λέξης Bentley.

 

Πού κολλάνε τα φτερά με το αυτοκίνητο; Η εταιρία έχει την περήφανη, αν μη τι άλλο, αξίωση ότι το Bentley είναι το πλησιέστερο που μπορεί να γίνει ένα αυτοκίνητο με φτερά. Αυτό θα πει αυτοπεποίθηση.

 

Lamborghini: κι όμως, η έμπνευση ήρθε από ένα αγαπημένο ζώδιο

Ιδρύθηκε το 1963 από τον Ιταλό ιδρυτή Ferruccio, μάντεψε… Lamborghini! Το εμπορικό σήμα δείχνει έναν χρυσό ταύρο σε μαύρο φόντο με επίσης χρυσό περίγραμμα.

 


Γιατί ταύρο και όχι, τσιτάχ ας πούμε; Γιατί ο κύριος Lamborghini ήταν Ταύρος στο ζώδιο (ναι και πίστευε στα ζώδια) και επιπλέον ήταν δεινός λάτρης των ταυρομαχιών. Οπότε τι να έβαζε για σύμβολο της εταιρίας του, την βερβερίτσα; Δεν υπάρχει τέτοιο ζώδιο!

 

Skoda και eco-friendly

H τσέχικη κατασκευάστρια εταιρία αυτοκινήτων ιδρύθηκε το 1895 από τους αδερφούς Laurin & Klement Václav.

 


Το σύμβολό της, το διάσημο φτερωτό βέλος με τρία φτερά, αντιπροσωπεύει την ταχύτητα, την πρόοδο. Ενώ η ελευθερία των φτερών, την ενότητα και την πληρότητα. Τα τελευταία χρόνια το σύμβολο εμφανίζεται πάντα πράσινο για να συμβολίζει την ανάπτυξη, τη φρεσκάδα και την περιβαλλοντική μέριμνα.

Αυτά ήταν μερικά μόνο από τα σύμβολα και λογότυπα διάσημων αυτοκινητοβιομηχανιών. Εμείς σου δώσαμε τα ιστορικά στοιχεία, εσύ υπολογίζεις σύμφωνα με το γούστο, το budget και τις ανάγκες σου, τι σου ταιριάζει καλύτερα. Αν μη τι άλλο, επιλογές έχεις! 😉