Όταν η Toyota παρουσίαζε εξηλεκτρισμένα μοντέλα, πίσω στο 1997, με την πρώτη γενιά του υβριδικού Prius, δημιούργησε το δικό της… ρεύμα, κάνοντας την επανάσταση, που ο ανταγωνισμός υποχρεώθηκε υπό μία έννοια να ακολουθήσει. Στους κόλπους του ομίλου η Lexus παρουσίασε αρκετά νωρίς, το 2005, τη δική της πρόταση. Με τη μορφή ενός μεγάλου SUV και τα διακριτικά RX 400h, με το τελευταίο γράμμα του ονόματος, το “h” να συμβολίζει το hybrid.
Μια τεχνολογία στην οποία ο Όμιλος Toyota έχει επενδύσει πολλά και πιστεύει δυνατά σε αυτή, όπως μαρτυρούν τα σχεδόν 25 χρόνια -επιτυχημένης- εμπλοκής της. Πλέον, τα υβριδικά της συστήματα έχουν περάσει στην τέταρτη γενιάς τους, με την ιαπωνική εταιρεία να προπορεύεται των εξελίξεων και όχι να ακολουθεί τις τάσεις.
Η Lexus τα τελευταία 10 χρόνια έχει εξηλεκτρίσει πλήρως τη γκάμα της, μένοντας όμως σχετικά πίσω όσον αφορά την παρουσίαση ενός αμιγώς ηλεκτροκίνητου μοντέλου. Το κενό αυτό ήρθε φέτος τον Απρίλιο να καλύψει το Lexus UX 300e. Ένα μοντέλο με παρουσία που μετρά ήδη δυο χρόνια, αλλά σε έκδοση full hybrid, το UX 250h.
Ομοιότητες και διαφορές
Καταρχάς αυτό που τα ενώνει είναι ο κοινός στόχος, δηλαδή αυτός του περιορισμού των εκπεμπόμενων ρύπων, κάτι που η Lexus καταφέρνει εξαιρετικά, συγκρατώντας από το 2005 έως σήμερα, 19 εκατομμύρια τόνους CO2 από την έκλυσή τους στο περιβάλλον. Για να έχετε μια πιο σαφή εικόνα, το νούμερο αυτό αντιστοιχεί με τις εκπομπές CO2 300.000 οχημάτων ετησίως, τα τελευταία 15 χρόνια.
Αισθητικά, κοινός παρονομαστής είναι η φουτουριστική γωνιώδης σχεδίαση, που συνδυάζεται αρμονικά με τις πληθωρικές καμπύλες και έχει ως κύριο χαρακτηριστικό τη μεγάλη μάσκα που δεσπόζει και δίχως άλλο έλκει τα βλέμματα. Οι ακμές φαίνεται να παίζουν το παιχνίδι της κυριαρχίας, ξεπηδώντας από τη μάσκα, πηγαίνουν στα λεπτά φωτιστικά σώματα, ακολούθως στις κάθετες εμπρός εισαγωγές αέρα, στα φτερά, εμπρός και πίσω, ενώ δείχνουν ακόμα και τη διάθεση να τετραγωνίσουν τον κύκλο, εισβάλλοντας στους θόλους για να δημιουργήσουν μια γωνία σε αυτούς.
Οι διαφορές μεταξύ του UX 300e και UX 250h εξελίσσεται σε ένα παιχνίδι για παρατηρητικούς. Ανεπαίσθητες στην πράξη, με τα logo της έκδοσης που συναντάμε στο κάτω μέρος των πίσω θυρών, Electric και Hybrid να αποτελούν το διακριτικό τους. Κάτι που ισχύει και στο πίσω δεξιά σημείο της πέμπτης πόρτας.
Από μέσα…
Η απλότητα της σχεδίασης και η ποιότητα είναι αυτά που κυριαρχούν στην καμπίνα των επιβατών. Η Lexus έχει φροντίσει να δώσει στο UX ιαπωνική αύρα, η οποία υπογραμμίζεται από την επένδυση “Washi” στο άνω μέρος του ταμπλό. Πρόκειται για ένα υλικό που χρησιμοποιούν στα παραδοσιακά σπίτια τους οι Ιάπωνες και όπως φημίζεται, χαρίζει ηρεμία και κάνει ζεστή την ατμόσφαιρα.
Η οθόνη του συστήματος πολυμέσων έχει διάσταση 7 ίντσες στη βασική έκδοση και 10,25 ίντσες στις ανώτερες, προσφέροντας συνδεσιμότητα Apple CarPlay και Android Auto. Βρίσκεται τοποθετημένη στο κέντρο του ταμπλό και μακριά από τον οδηγό και δεν είναι αφής. Η επιλογή των λειτουργιών γίνεται από ένα εύκολο στη χρήση και εργονομικά τοποθετημένο στην κεντρική κονσόλα, touch-pad, ενώ υπάρχουν περιμετρικά αυτού και λίγο πιο πάνω διάφορες συντομεύσεις που καθιστούν ακόμα πιο απλό το έργο του οδηγού.
Σε μια δεύτερη σειρά που χωρίζεται από τους αεραγωγούς του συστήματος κλιματισμού βρίσκονται ανεξάρτητα τα φυσικά χειριστήρια του. Αυτά είναι κοινά στοιχεία ανάμεσα στα δυο μοντέλα, με τις αλλαγές να αφορούν τον επιλογέα ταχυτήτων. Στο υβριδικό 250h είναι μεγαλύτερος και φυσικά έχει διαφορετική λειτουργία, αφού πρόκειται για ένα αυτόματο τύπου CVT συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης. Από την άλλη, στο ηλεκτροκίνητο 300e ο επιλογέας “Shift By Wire” είναι μικρότερος, με τη σχέση σε αυτή την περίπτωση να είναι μία.
Το 300e διαθέτει επίσης paddles πίσω από το όμορφο δερμάτινο τριάκτινο τιμόνι του, τα οποία δεν είναι για να αλλάζουν ταχύτητα -φυσικά- αλλά για να ρυθμίζεις το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας. Από την άλλη κοινό στοιχείο είναι το head-up display που προβάλει ευκρινώς μακριά στο βάθος του οπτικού πεδίου του οδηγού χρήσιμες πληροφορίες.
Όσον αφορά τους χώρους, οι εμπρός επιβάτες απολαμβάνουν κορυφαίες ανέσεις, με τους πίσω όμως να υπόκεινται σε κάποιους περιορισμούς όσον αφορά τα πόδια. Επιπλέον, το άνοιγμα των πίσω θυρών είναι σχετικά μικρό, με την επιβίβαση – αποβίβαση να γίνεται πιο δύσκολα. Τέλος, ο χώρος αποσκευών ικανοποιεί χωρίς να εντυπωσιάζει, με τον όγκο στο ηλεκτροκίνητο 300e να είναι 367 λίτρα, έναντι των 320 λίτρων του υβριδικού UX 250h.
Κάτω από το καπό
Το full hybrid UX 250h εφοδιάζεται με ένα θερμικό αποδοτικό 4κύλινδρο 2λιτρο κινητήρα που συνδυάζεται με νέα πιο συμπαγή μπαταρία, τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα και μια νέα ισχυρότερη μονάδα ελέγχου ισχύος που είναι 20% πιο μικρή και 10% πιο ελαφριά. Η ισχύς του θερμικού κινητήρα είναι 152 ίπποι και του ηλεκτρικού 80, ενώ συνδυαστικά αποδίδουν 184 ίππους (135 kW).
Το υβριδικό σύστημα παρέχει τη δυνατότητα απενεργοποίησης του θερμικού κινητήρα, σε συνθήκες χαμηλού φορτίου που ευνοούν αυτή τη λειτουργία, με ταχύτητες μέχρι και 115 χλμ./ώρα. Με το πόδι στο πάτωμα το υβριδικό 250h επιταχύνει, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, από στάση μέχρι τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 8,5 δλ. έχοντας μέγιστη ταχύτητα 177 χλμ./ώρα.
Σε αυτή τη συνθήκη, δηλαδή υπό πίεση, το κιβώτιο CVT παράγει θόρυβο, αφού με γνώμονα την επιτάχυνση διατηρεί τις στροφές του κινητήρα σταθερά ψηλά, μέχρι ο οδηγός να σηκώσει το πόδι από το γκάζι. Η εξαιρετική ηχομόνωση όμως περιορίζει την ενόχληση, κρατώντας μακριά εν γένει κάθε ενοχλητικό θόρυβο, διατηρώντας σχεδόν την απόλυτη ησυχία μέσα στην καλοφτιαγμένη καμπίνα των επιβαινόντων. Η μέση κατανάλωση κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας κυμάνθηκε σε κανονικές συνθήκες και χωρίς ιδιαίτερη προσοχή, λίγο πάνω από τα 6 λτ./100 χλμ.
Από την άλλη, το UX 300e εφοδιάζεται με μια αερόψυκτη μπαταρία 54,3 kWh η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα. Η απόδοση του κινητήρα ανέρχεται στους 204 ίππους (150 kW) και τα 300 Nm τα οποία είναι άμεσα διαθέσιμα, με το πάτημα του γκαζιού. Η εργοστασιακή αυτονομία σύμφωνα με τον WLTP φτάνει μέχρι και τα 315 χιλιόμετρα.
Τιμή η οποία, σύμφωνα με έρευνα που θέλει το μέσο οδηγό να καλύπτει περίπου 25 με 45 χιλιόμετρα ημερησίως, επιτρέπει στο ηλεκτροκίνητο UX να κινηθεί για μια εβδομάδα με μία μόνο φόρτιση. Σε κάθε περίπτωση, το UX 300e με τη συνδρομή του ταχυφορτιστή 50 kW χρειάζεται 50 λεπτά για ανάκτηση ενέργειας από 0 έως 80% και μία ώρα και 20 λεπτά για πλήρη φόρτιση.
Στην πράξη και κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, είδαμε την αυτονομία να ξεπερνάει τα 250 χιλιόμετρα, σε κανονικές συνθήκες και με επιπλέον διαδρομή εκτός πόλης, σε βουνό. Εκεί που οι απαιτήσεις είναι μεγαλύτερες και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, δεν είναι τόσο αποδοτικό, όσο εντός πόλης.
Στο δρόμο
Η ανάρτηση που αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και ψαλίδια πίσω, ξεχωρίζει με τη ρύθμισή της που προσφέρει βελούδινη ποιότητα κύλισης. Νιώθεις ότι φοράει ελαστικά… μπαλόνια που σου δίνουν αυτή την αίσθηση της… αιώρησης. Στην πράξη όμως και κοιτώντας τη διάσταση των ελαστικών, 225/50 σε τροχούς 18 ιντσών, διαπιστώνεις ότι είναι σχετικά χαμηλού προφίλ, γεγονός που ενισχύει την ποιότητα της ανάρτησης και σε κάνει να πιστεύεις ότι είναι ικανή να προσφέρει άνεση ακόμα και με σκέτες ζάντες χωρίς ελαστικά. Ισοπεδώνει κάθε είδους κακοτεχνία των ελληνικών δρόμων και προσφέρει κορυφαία άνεση.
Αυτό που κυριαρχεί στον τρόπο που κινείται το Lexus UX είτε πρόκειται για την υβριδική του έκδοση είτε για την ηλεκτρική του, είναι η άνεση. Ξεκούραστο, εύκολο, με εξαιρετικά χαμηλό δείκτη θορύβου, από το δρόμο ή το περιβάλλον. Στην πόλη κρύβει τις διαστάσεις του (μήκος 4.495 χιλ. και πλάτος 1.840 χιλ.) και αποδεικνύεται αρκετά ευέλικτο. Το ηλεκτρικό 300e, με την άμεση απόκριση, παρουσιάζεται ιδιαίτερα απολαυστικό, με το υβριδικό να ακολουθεί στον ίδιο -ηλεκτροκίνητο- ρυθμό, όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν. Στον ανοιχτό δρόμο, το υβριδικό UX 250h που δεν απαιτεί συμβιβασμούς στην αυτονομία, δείχνει τις άλλες αρετές του, όντας ευθύβολο και ταξιδιάρικο.
Με ασφάλεια και άνεση
Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί πέρα από την άνεση και στην ασφάλεια. Το πακέτο του UX περιλαμβάνει μεταξύ άλλων σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης με ανίχνευση πεζών και δικυκλιστών, προσαρμοζόμενο cruise control, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, αυτόματη υψηλή δέσμη φώτων και αναγνώριση οδικής σήμανσης.
Επίσης, στις δοκιμές του ανεξάρτητου οργανισμού ασφάλειας Euro NCAP το UX απέσπασε την ανώτερη διάκριση με πέντε αστέρια. Κορυφαία είναι και η εγγύηση που δίνει για την μπαταρία του ηλεκτροκίνητου UX 300e η Lexus και φτάνει τα 11 χρόνια ή το 1.000.000 χιλιόμετρα! Επιπλέον, τα UX συνοδεύονται από έξι έτη συνολικής εγγύησης και ισάριθμα χρόνια οδικής βοήθειας σε όλη την Ευρώπη.
Τέλος, όσον αφορά τις τιμές των δύο εκδόσεων, το full hybrid UX 250h στοιχίζει 32.900 ευρώ, ενώ το αμιγώς ηλεκτροκίνητο UX 300e στοιχίζει 42.800 ευρώ συμπεριλαμβανομένης και της κρατικής επιδότησης του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά”.
ΠΗΓΗ:motorone.gr