Το δεύτερο τρίμηνο του 2022, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων συνέχισαν να αυξάνονται στην ΕΕ, αντιπροσωπεύοντας το 9,9% των συνολικών ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων. Τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 8,7% του μεριδίου αγοράς, από 8,4% το δεύτερο τρίμηνο του 2021, παρά τη μείωση του αριθμού των μονάδων που πωλήθηκαν. Τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα υπέστησαν σημαντικές μειώσεις κατά τη διάρκεια αυτού του τριμήνου, οδηγώντας σε συρρίκνωση του μεριδίου αγοράς (55,8% για το ντίζελ και τη βενζίνη μαζί)
Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ
Από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο του 2022, τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ έχασαν μερίδιο αγοράς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, από 62,0% το δεύτερο τρίμηνο του 2021 σε 55,8% το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Το μερίδιο αγοράς της βενζίνης μειώθηκε τουλάχιστον κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, αντιπροσωπεύοντας το 38,5% των συνολικών πωλήσεων, ενώ το μερίδιο αγοράς του ντίζελ μειώθηκε στο 17,3% των συνολικών ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων (από 20,2% την ίδια περίοδο το 2021).
Όσον αφορά τις μονάδες, οι πωλήσεις βενζίνης μειώθηκαν κατά 22,2% σε ολόκληρη την ΕΕ, μετρώντας 909.703 αυτοκίνητα, ενώ τα ντίζελ σημείωσαν ακόμη πιο απότομη πτώση (-27,7%), φτάνοντας συνολικά τις 409.174 μονάδες.
Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)
Κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2022, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 11,1%, φτάνοντας τις 233.413 πωλήσεις αυτοκινήτων. Μεταξύ των βασικών αγορών της περιοχής, η Ισπανία και η Γαλλία συνέβαλαν στη θετική απόδοση των BEV, σημειώνοντας αύξηση σε διψήφια ποσοστά (+22,0% και +18,6% αντίστοιχα). Η Ιταλία από την άλλη σημείωσε σημαντικές απώλειες (-19,6%), ενώ η Γερμανία σημείωσε μικρή πτώση (-0,5%).
Τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (PHEV) διεύρυναν το μερίδιο αγοράς τους κατά τη διάρκεια της περιόδου, παρά τη διψήφια πτώση των μονάδων που πωλήθηκαν (-12,5% σε 206.501 αυτοκίνητα). Με εξαίρεση την Ισπανία (+11,3%), όλες οι βασικές αγορές σημείωσαν πτώση στις πωλήσεις PHEV: Γαλλία (-17,4%), Γερμανία (-16,9%) και Ιταλία (-6,9%).
Οι πωλήσεις υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων (HEV) στην Ευρωπαϊκή Ένωση υποχώρησαν κατά 2,2% κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Ωστόσο, λόγω της σημαντικής πτώσης στις πωλήσεις αυτοκινήτων με συμβατικό καύσιμο, τα HEV διεύρυναν το συνολικό τους μερίδιο αγοράς (22,6%). Μικτά αποτελέσματα κατέγραψαν οι τέσσερις κύριες αγορές της περιοχής. Η Γαλλία και η Ισπανία σημείωσαν αύξηση (+7,2% και +2,7%, αντίστοιχα). Η Ιταλία και η Γερμανία από την άλλη σημείωσαν πτώση (-9,3% και -6,5%, αντίστοιχα).
Οι εγγραφές οχημάτων φυσικού αερίου (NGV) σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση σημείωσαν βουτιά 62,9%, με 4.983 μονάδες που πωλήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Αυτή η πτώση οφείλεται κυρίως στην πτώση στην Ιταλία, η οποία αντιπροσωπεύει τη συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεων στην περιοχή. Αντίθετα, τα οχήματα με υγραέριο σημείωσαν αύξηση πωλήσεων (+7,9%), φτάνοντας τις 64.152 μονάδες κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Τρεις στις τέσσερις από τις μεγαλύτερες αγορές στην περιοχή σημείωσαν ισχυρά κέρδη: η Ισπανία (+57,6%), η Γαλλία (+21,9%) και η Γερμανία (+10,3%). Η Ιταλία από την άλλη σημείωσε πτώση (-5,1%).
Τι δείχνει η ελληνική αγορά
Οι Έλληνες καταναλωτές δείχνουν πως εμπιστεύονται τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού οι ταξινομήσεις τους σημείωσαν αύξηση κατά 27% με 781 ταξινομήσεις έναντι 614 το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Θετικό ήταν το πρόσημο και για τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα (Plug-in) σημειώνοντας αύξηση κατά 18,7% με 1.533 ταξινομήσεις έναντι των 1,291 το ίδιο διάστημα πέρσι. Κατακόρυφη είναι η αύξηση και στα υβριδικά αυτοκίνητα με 9.333 μονάδες έναντι των 7.315 πέρσι. Δηλαδή σημειώθηκε αύξηση κατά 27,6%.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων με καυσιμο το φυσικό αέριο κατέρρευσαν, αφού ταξινομήθηκαν μόλις 137 μονάδες έναντι 322 το περσινό διάστημα, δηλαδή σημειώθηκε απότομη πτώση (-57,5%). Όσον αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα βλέπουμε μια αύξηση της τάξης του 26,2% με 709 ταξινομήσεις έναντι των 562 το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ψηλά στις πωλήσεις στις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών παραμένουν τα αυτοκίνητα βενζίνης καθώς βλέπουμε 15.601 ταξινομήσεις. Ωστόσο υπάρχει μεγάλη πτώση της τάξης του (-17,8%) καθώς στο αντίστοιχο περσινό διάστημα είχαν ταξινομηθεί 18.974 βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.
Τέλος, σημαντική πτώση (-26,8%) βλέπουμε και στις ταξινομήσεις των ντίζελ με 4.277 ταξινομήσεις έναντι 5.845 πέρσι.
Από την παραπάνω ανάλυση προκύπτει πως η ενεργειακή κρίση έχει επηρεάσει τους καταναλωτές, οι οποίοι στρέφονται στα εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα. Παράλληλα, το φυσικό αέριο δεν συνιστά πλέον αξιόπιστη λύση, καθώς η αβεβαιότητα γύρω από αυτό καθιστά επισφαλή την απόκτηση του.