Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου πρόκειται να κλείσει το 2022 με νέα πτώση στις πωλήσεις. Η ACEA, μάλιστα, αναθεώρησε τις προβλέψεις της, λαμβάνοντας υπόψη μια νέα, καθοριστική συρρίκνωση των όγκων και όχι πλέον την ελαφρά πρόβλεψη ανάπτυξης στις αρχές του έτους. Αυτή τη φορά, η αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 1%, με 9,6 εκατομμύρια μονάδες, σχεδόν 1 εκατομμύριο λιγότερες από τις εκτιμήσεις του Φεβρουαρίου, όταν η ένωση είχε κάνει λόγο για αύξηση 7,9% στα 10, 5 εκατομμύρια. Η αναθεώρηση των εκτιμήσεων επιβεβαιώνει μια κρίση ζήτησης, η οποία είναι ακόμη πιο βαθιά σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Η αγορά κινδυνεύει να χάσει περισσότερο από το ένα τέταρτο των όγκων σε σύγκριση με το 2019, για την ακρίβεια αγγίζει το 26% (αντίθετα τον Φεβρουάριο αναμένεται πτώση περίπου 20%).
Οι φόβοι αυξάνονται
Από την άλλη πλευρά, το πρώτο οκτάμηνο του έτους, οι εγγραφές μειώθηκαν σχεδόν κατά 12% και αρχίζουν να φαίνονται στον ορίζοντα όλο και πιο γκρίζα σύννεφα. «Μέχρι στιγμής – επισημαίνει η ACEA – η αγορά ήταν περιορισμένη μόνο από την πλευρά της προσφοράς επειδή η συνεχιζόμενη έλλειψη εξαρτημάτων έχει αρνητικές επιπτώσεις στις παραγωγικές δραστηριότητες. Ωστόσο, η ζήτηση θα μπορούσε επίσης να επηρεαστεί τους επόμενους μήνες από τους ρυθμούς πληθωρισμού και τους φόβους για ύφεση». Ως εκ τούτου, η ένωση δεν κάνει τίποτα άλλο από το να υπογραμμίζει πόσο πληρώνει η αγορά για διάφορους αρνητικούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης μιας ιδιαίτερα δυσμενούς οικονομικής κατάστασης και των συνεπειών του πολέμου στην Ουκρανία, με τις επιπτώσεις του στην εμπιστοσύνη των οικογενειών και των επιχειρήσεων και, ως εκ τούτου, στην τάση για κατανάλωση. Ωστόσο, η ACEA υπογραμμίζει μια άλλη πτυχή, την αβεβαιότητα που συνδέεται το μέλλον του ίδιου του αυτοκινήτου, με την ηλεκτρική μετάβαση να βαραίνει όχι μόνο τους κατασκευαστές.
Δραστικότερες πολιτικές για την ανάκαμψη
«Τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίστηκαν από σημαντικά γεγονότα όπως το Brexit, η πανδημία του κορωνοϊού, τα σημεία συμφόρησης στην προμήθεια ημιαγωγών και ο πόλεμος στην Ουκρανία, με τον αντίκτυπό του στις τιμές και τη διαθεσιμότητα της ενέργειας», λέει ο πρόεδρος της «ACEA», Όλιβερ Ζίπσε. «Όλα αυτά υπογραμμίζουν πόσο γρήγορα, πόσο βαθιά και πόσο απρόβλεπτα αλλάζει ο κόσμος μας. Αυτό ισχύει, κυρίως, για το γεωπολιτικό πλαίσιο, το οποίο δημιουργεί άμεσες συνέπειες για έναν κλάδο σαν τον δικό μας που είναι διασυνδεδεμένος παγκοσμίως και με αδιάσπαστες αλυσίδες αξίας». Τούτου λεχθέντος, ο Zipse στρέφεται στην ευρωπαϊκή πολιτική για να ζητήσει πρωτοβουλίες που επιτρέπουν στην αγορά να ανακάμψει και στον τομέα να κινηθεί προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών. «Για να διασφαλίσουμε την επιστροφή στην ανάπτυξη – με αυξανόμενο μερίδιο των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων προκειμένου να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι – χρειαζόμαστε επειγόντως τη θέσπιση των κατάλληλων συνθηκών πλαισίου». Αυτές περιλαμβάνουν «μεγαλύτερη ανθεκτικότητα» των αλυσίδων εφοδιασμού, νομοθεσία που «εγγυάται στρατηγική πρόσβαση σε τις απαραίτητες πρώτες ύλες» για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και επιτάχυνση στην κατασκευή υποδομών επαναφόρτισης.