Νίκος Μιχαλόπουλος
Καθώς η Tesla ξεκινά την παραγωγή στο γερμανικό της εργοστάσιο αυτόν τον μήνα, η ανταγωνιστική Volkswagen απέχει εβδομάδες από την ολοκλήρωση των σχεδίων για ένα εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων αξίας 2 δισεκατομμυρίων ευρώ (2,2 δισεκατομμύρια δολάρια) που ελπίζει ότι θα το φέρει σε ταχύτητα παρόμοια με αυτήν του αντιπάλου της από τις ΗΠΑ.
Η Tesla ισχυρίζεται ότι μπορεί ήδη να παράγει ένα Model Y SUV σε 10 ώρες στο νέο της εργοστάσιο στο Gruenheide κοντά στο Βερολίνο, ενώ η VW χρειάζεται τρεις φορές περισσότερο χρόνο για να φτιάξει το αμιγώς ηλεκτρικό hatchback ID3.
Η VW στοχεύει τώρα να μειώσει τους χρόνους παραγωγής στο νέο της εργοστάσιο για το Trinity χρησιμοποιώντας τεχνικές όπως η μεγάλη χύτευση και η μείωση του αριθμού των εξαρτημάτων στα αυτοκίνητά της κατά αρκετές εκατοντάδες.
Το εργοστάσιο θα λειτουργήσει στην πατρίδα της VW, το Βόλφσμπουργκ το 2026. Θα κατασκευάσει ένα πλήρως ηλεκτρικό σεντάν για τη μάρκα VW με προηγμένες δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης.
«Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: Θέλουμε να θέσουμε τα πρότυπα με την παραγωγή μας», δήλωσε ο επικεφαλής παραγωγής της μάρκας VW Christian Vollmer σε συνέντευξή του στο Reuters. «Αν καταφέρουμε να φτάσουμε στις 10 ώρες, έχουμε πετύχει κάτι μεγάλο».
Η αυτοκινητοβιομηχανία βελτιώνει την παραγωγικότητα με ρυθμό περίπου 5 % ετησίως, αλλά πρέπει να κάνει μεγαλύτερα άλματα για να διατηρήσει το πάνω της χέρι στην ευρωπαϊκή αγορά, είπε ο Vollmer, χωρίς να δώσει νέο ποσοστό ως στόχο.
Η VW (με τις μάρκες της από Skoda, Seat και VW μέχρι Audi, Porsche και Bentley) έχει μερίδιο 25% στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, μπροστά από την Tesla με 13%.
Ωστόσο, η πίεση στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες τόσο να κυριαρχήσουν όσο και να αυξήσουν την παραγωγή EV εντάθηκε από την παρουσία της Tesla στη χώρα και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου VW, Herbert Diess, προειδοποίησε τους Γερμανούς να επιταχύνουν για να αποφύγουν την ήττα στο δικό τους γήπεδο.
Giga Πρέσες
Οι στόχοι της VW ευθυγραμμίζονται με μια ευρύτερη τάση στον κλάδο της απλούστευσης της γραμμής προϊόντων και του εξορθολογισμού της παραγωγής, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να αντλήσουν ρευστότητα για την μετάβαση – και να συμβαδίσουν με ανταγωνιστές όπως η Tesla που δεν χρειάζεται να κάνουν ταχυδακτυλουργικά για την εξίσωση κόστους ηλεκτρικών και αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
«Η Tesla πυροδότησε πραγματικά την προσπάθεια για τη μείωση του αριθμού των ανταλλακτικών και την παραγωγή απλούστερων προϊόντων», είπε ο Evan Horetsky, συνεργάτης της McKinsey που ήταν προηγουμένως υπεύθυνος μηχανικής στο νέο εργοστάσιο της Tesla στο Βραδεμβούργο. «Οι παραδοσιακοί κατασκευαστές περνούν πιο δύσκολα γιατί πρέπει να διατηρήσουν τις τρέχουσες παραγγελίες».
Ένας εκπρόσωπος της Tesla είπε ότι ένας από τους λόγους που μπορεί να παράγει τα οχήματά της Model Y στη Γερμανία εντός χρονικού πλαισίου 10 ωρών είναι επειδή χρησιμοποιεί δύο γιγάντιες πρέσες χύτευσης ή πρέσες giga, εφαρμόζοντας 6.000 τόνους πίεσης για να φτιάξει το πίσω μέρος του αυτοκινήτου.
Το πιεστήριο Gruenheide της Tesla μπορεί να παράγει 17 εξαρτήματα σε λιγότερο από έξι λεπτά. Έχοντας ακόμη έξι πιέσεις giga στο δρόμο, η Tesla θα φτιάξει σύντομα και το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου με την πρέσα giga.
«Γι’ αυτό είμαστε τόσο γρήγοροι», είπε ο εκπρόσωπος.
Η τεχνική χύτευσης giga που σχεδιάζει να υιοθετήσει η VW έγινε δημοφιλής από την Tesla ως εναλλακτική λύση στην πιο εντατική μέθοδο συναρμολόγησης πολλαπλών μεταλλικών πάνελ με στάμπα και ζώνες τσαλακώματος για την απορρόφηση ενέργειας κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης.
Η BMW έχει απορρίψει αυτές τις πρέσες στο παρελθόν με το σκεπτικό ότι το υψηλότερο κόστος επισκευής αντισταθμίζει το χαμηλότερο κόστος κατασκευής.
Ωστόσο, οι υποστηρικτές λένε ότι η τεχνολογία αυτοματοποιημένης οδήγησης θα μειώσει τη συχνότητα των ατυχημάτων: «Η Tesla σχεδιάζει ένα όχημα που πιθανότατα δεν θα εμπλέκεται σε σοβαρά ατυχήματα», δήλωσε ο Cory Steuben, πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων κατασκευής Munro & Associates.
Η Idra, η ιταλική εταιρεία που παράγει πιεστήρια giga, αρνήθηκε να πει εάν συνεργάζεται με την Tesla, παρά το γεγονός ότι οι εμπειρογνώμονες του κλάδου επιβεβαίωσαν ότι το γερμανικό εργοστάσιο της αυτοκινητοβιομηχανίας χρησιμοποιεί τα προϊόντα τους για να δημιουργήσει την μπροστινή και πίσω πλατφόρμα κάτω από το αμάξωμα για το Model Y.
Σε μια πρόσφατη συνέντευξη στο Automotive News Europe, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Idra, Riccardo Ferrario, δήλωσε ότι η VW και η Volvo ήταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες που είναι πιο κοντά στο να αποφασίσουν αν θα προχωρήσουν στο megacasting για τα μελλοντικά τους οχήμα.
Η «Συνεργασία ανθρώπου-ρομπότ» της VW
Ενώ η VW μπορεί να παράγει ορισμένα μοντέλα όπως το Tiguan ή το Polo σε 18 και 14 ώρες στη Γερμανία και την Ισπανία αντίστοιχα, το ID3 της, που κατασκευάζεται στο Zwickau, ένα εργοστάσιο που περιλαμβάνει έξι μοντέλα από τρεις μάρκες VW, χρειάζεται ακόμα και 30 ώρες για να συναρμολογηθεί.
Στο εργοστάσιο του Trinity, πολλαπλά βήματα εργασίας θα συγκεντρωθούν μέσω αυτοματισμού, συρρικνώνοντας το μέγεθος του φανοποιείου και μειώνοντας τον αριθμό των εργασιών που απαιτούν άβολη σωματική εργασία, είπε ο Vollmer, αποκαλώντας την επέκταση της «συνεργασίας ανθρώπου-ρομπότ».
Η VW δεν σχεδιάζει να διαθέτει πιεστήρια giga στο νέο εργοστάσιο της Trinity στο Βόλφσμπουργκ και θα χρησιμοποιήσει τον εξοπλισμό στο εργοστάσιό της στο Κάσελ, περίπου 160 χλμ. (100 μίλια) μακριά και θα μεταφέρει τα προϊόντα με τρένο.
Η αμερικανική επενδυτική τράπεζα JPMorgan προβλέπει ότι το εργοστάσιο Gruenheide της Tesla θα παράγει περίπου 54.000 αυτοκίνητα το 2022, 280.000 το 2023 και στη συνέχεια 500.000 έως το 2025.
Η VW, η οποία παρέδωσε περίπου 452.000 ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία παγκοσμίως πέρυσι, δεν έχει θέσει ακόμη στόχο παραγωγής για το Trinity, το οποία θα χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα Scalable Systems.
Στοχεύει στην κατασκευή 40 εκατομμυρίων οχημάτων παγκοσμίως στη νέα πλατφόρμα – η οποία συνδυάζει πολλαπλούς κινητήρες εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικές πλατφόρμες σε μία – με το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής της να είναι αποκλειστικά ηλεκτρική μέχρι το 2030.
Η Tesla, η οποία παρήγαγε 936.000 αυτοκίνητα πέρυσι, είπε ότι σκοπεύει να κυκλοφορήσει 20 εκατομμύρια ετησίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ή περίπου διπλάσιο από την τρέχουσα ετήσια παραγωγή της Toyota.
Ωστόσο, η Tesla μπορεί να περιμένει πολλές προκλήσεις καθώς επεκτείνεται στη Γερμανία, από την εξασφάλιση περισσότερων αποθεμάτων νερού σε περιβαλλοντικές ομάδες που είναι οργισμένες για τη φωτορύπανση και τη συμφόρηση κοντά στο εργοστάσιο μέχρι τα συνδικάτα που ανησυχούν για ένα δυσμενές διοικητικό συμβούλιο εργαζομένων και τους μισθούς που μειώνονται από εργάτες που προέρχονται από κάπου αλλού.
«Η έναρξη της παραγωγής είναι ωραία, αλλά η παραγωγή του όγκου είναι το δύσκολο κομμάτι», είπε ο Μασκ σε ένα φεστιβάλ στο εργοστάσιο τον Οκτώβριο του 2021. «Θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να φτάσει η παραγωγή όγκου από ό,τι χρειάστηκε για την κατασκευή του εργοστασίου».