Η Maybach έχει μεγάλα σχέδια για τις υπερπολυτελείς λιμουζίνες που κατασκευάζει περιστασιακά τα τελευταία 113 χρόνια, μια γκάμα που περιλαμβάνει πλέον τις Mercedes-Maybach S-Class και Mercedes-Maybach GLS.
Υπάρχει η δίχρωμη απόχρωση της Mercedes-Maybach S680 sedan που αναπτύχθηκε από τον Virgil Abloh, τον εκλιπόντα επικεφαλής ανδρικών ενδυμάτων της Louis Vuitton, το οποίο θα κυκλοφορήσει παγκοσμίως αργότερα φέτος με περιορισμένη σειρά 150 μονάδων. Επίσης από τον Abloh, σε συνεργασία με τον Gorden Wagener, τον επικεφαλής σχεδιασμού του ομίλου Mercedes θα παρουσιαστεί ένα αμιγώς ηλεκτρικό εκτός δρόμου που προσωρινά ονομάζεται Project Maybach.
Εν τω μεταξύ, το concept “Haute Voiture” της Mercedes-Maybach που αποκαλύφθηκε στις 18 Μαΐου υπόσχεται ιδιαίτερα πάνελ θυρών που θυμίζουν κοστούμια Chanel και με ημερομηνία κυκλοφορίας το επόμενο έτος. Σύντομα θα ακολουθήσει ένα ηλεκτρικό SUV Mercedes-Maybach. Υπάρχει επίσης ένα νέο επιχειρηματικό σχέδιο στη Mercedes-Benz που εστιάζει σε οχήματα υψηλότερης κατηγορίας και υψηλότερου περιθωρίου κέρδους, όπως αυτά από το τμήμα Maybach, το οποίο έχει έναν νέο νέο διευθύνοντα σύμβουλο με μόλις λίγους μήνες στη θητεία του.
Με όλον αυτόν τον ενθουσιασμό, η Maybach, φαίνεται, να είναι έτοιμη για μια αναζωπύρωση.
«Έγινε επανεκκίνηση», είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes-Benz, Ola Kallenius, σε συνέντευξή του στο Μονακό στις 18 Μαΐου. «Αυτή είναι η αναζωογόνηση της μάρκας Maybach».
Προσπαθώντας ξανά
Η εταιρεία πήρε το όνομά της από τον Wilhelm Maybach, έναν παραγωγικό σχεδιαστή κινητήρων και έναν από τους πρώτους συνεργάτες του Gottlieb Daimler, και ιδρύθηκε με τον γιο του Karl το 1909, η Maybach έγινε συνώνυμος εκείνη την εποχή με την ταχύτητα, τη δύναμη και το κύρος. Μέχρι το 1921, κατασκεύαζε αυτοκίνητα όπως το Maybach 22/70 HP W3 μήκους πέντε μέτρων και το πολυτελές Maybach SW 42, το οποίο διέθετε καινοτομίες όπως τα ηλεκτρικά παράθυρα.
Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, κατά τον οποίο η Maybach παρήγαγε τους περισσότερους κινητήρες για τα τανκς της Ναζιστικής Γερμανίας, η εταιρεία συνέχισε να κατασκευάζει κινητήρες ντίζελ, αλλά οι εσωτερικές διαμάχες και η αποδιοργάνωση την έκαναν να χρεωκοπήσει. Το 1960, η Daimler-Benz AG εξαγόρασε τη Maybach Motorenbau GmbH κυρίως για να κατέχει τα δικαιώματα των κινητήρων.
Το 1997, μετά από δεκαετίες λήθαργου, η Mercedes παρουσίασε ένα πρωτότυπο Maybach στην έκθεση αυτοκινήτου του Τόκιο και προανήγγειλε ότι θα παράγει δύο σεντάν με το σήμα Maybach μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Το Maybach 52 και το Maybach 62 παρουσιάστηκαν το 2002, αλλά τα αυτοκίνητα έμοιαζαν φουσκωμένα και σοβαρά, και η μάρκα παραδέχτηκε αργότερα ότι είχε χάσει 439.000 δολάρια για κάθε ένα από τα αυτοκίνητα που πούλησε.
Το 2011, η Daimler ανακοίνωσε ότι θα ξεπουλήσει τα υπόλοιπα μοντέλα, αναστέλλοντας ουσιαστικά τη λειτουργία της Maybach τότε. Τα διακριτικά δίχρωμα σεντάν έπεσαν σε μια «μακρά χειμερία νάρκη» λόγω της κατάστασης. Ωστόσο ο Jay-Z και ο Kanye West παρουσίασαν μια διαμελισμένη Maybach 57 του 2004 στο βίντεο για το τραγούδι τους “Otis” το 2011.
Τώρα ήρθε η τελευταία ευκαιρία. Η Mercedes αναβίωσε το σήμα Maybach στην έκθεση αυτοκινήτου του Λος Άντζελες το 2014 με το νέο λογότυπο Mercedes-Maybach, ουσιαστικά πρόκειται για μια πολυτελέστερη έκδοση του κορυφαίου σεντάν Mercedes S600. Αυτά τα σύγχρονα οχήματα Mercedes-Maybach σχεδιάστηκαν κυρίως για ταξίδια με σοφέρ και ήταν τόσο πυκνά σε ανέσεις που αισθάνονται πιο κοντά στην επαγγελματική σουίτα ενός ιδιωτικού τζετ παρά ενός αυτοκινήτου. Τα πλήρως ανακλινόμενα καθίσματα, οι ψυκτικοί θάλαμοι αναψυκτικών, τα αναδιπλούμενα τραπέζια εργασίας και τα ακουστικά διαμετρήματος DJ για το σύστημα ψυχαγωγίας είναι τα συναρπαστικά χαρακτηριστικά.
Από τότε, οι πωλήσεις αυξάνονται σταθερά. Πέρυσι, η Mercedes-Maybach πούλησε 15.730 μονάδες παγκοσμίως, αυξημένες κατά 50% από το 2020 και ενισχύθηκε κυρίως από την Κίνα, όπου τα αυτοκίνητά της πωλούνται με ρυθμό άνω των 900 το μήνα.
«Η μάρκα τα πάει φανταστικά», λέει ο Daniel Lescow, ο νέος επικεφαλής της Maybach, κατά τη διάρκεια ενός δείπνου στο Μονακό στις 17 Μαΐου. «Υπάρχουν τόσες πολλές δυνατότητες. Ξοδεύουμε μηδενικά χρήματα για τα μέσα ενημέρωσης». Ενώ αρνήθηκε να μιλήσει συγκεκριμένα για τις τιμές παραγγελιών στα νεότερα οχήματα Maybach, τα οποία χαρακτήρισε ως «με μεγάλη ζήτηση».
Τακτική σοκ
Η Maybach ισχυρίζεται ότι έχει ένα σχέδιο να εφαρμόσει κάτι που θα προσελκύσει την πλουσιότερη οικονομική τάξη του κόσμου, ακόμη κι αν δεν μπορεί να αντλήσει από μια αξιόλογη (ή, τουλάχιστον, συνεπή) γενεαλογία. Πρώτον, κρατά τα αυτοκίνητα σε απόσταση αναπνοής.
«Ο σκοπός της Maybach δεν είναι να βγάζει νέα μοντέλα κάθε χρόνο», λέει ο Kallenius. «Πρέπει να το διατηρήσουμε το ξεχωριστό. Χαμηλότερος όγκος, απαιτητικοί πελάτες. Κάθε τόσο, θα πασπαλίζουμε την επωνυμία κατασκευαστή Maybach πάνω από μερικά προϊόντα [Mercedes].” Και μετά «θα χτυπάμε». Στυλιστικά μιλώντας φυσικά.
Η Mercedes-Maybach Haute Voiture, που ονομάστηκε έτσι από έναν συνδυασμό της υψηλής ραπτικής και της γαλλικής λέξης για το αυτοκίνητο, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Τα άσπρα χαλάκια από ψεύτικη γούνα που καλύπτουν τα δάπεδά του είναι τόσο μακριά που θα τα ενέκρινε η ίδια η Penny Lane. Τα ροζ χρυσά καρφιά που επενδύουν τα αρκτικά λευκά καθίσματα και τα ταιριαστά φλάουτα σαμπάνιας στο πίσω μέρος θυμίζουν τις οπτικές ενδείξεις ενός νυφικού brunch. Περίπλοκες ραφές στα δερμάτινα καθίσματα και τα λογότυπα Maybach διακοσμημένα σε όλο το αυτοκίνητο ουρλιάζουν για προσοχή.
Αυτή είναι η όλη ιδέα
«Μερικοί άνθρωποι μπορεί να πουν ότι είναι προκλητικό, αλλά αυτό ακριβώς πρέπει να κάνουμε ως μάρκα πολυτελείας — είναι ένα σοκ», λέει ο Steffen Köhl, διευθυντής προηγμένης εξωτερικής σχεδίασης κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο στούντιο σχεδιασμού της Mercedes στη Νίκαια της Γαλλίας. «Η αναστάτωση και η αντίφαση είναι πηγή δημιουργικότητας».
Το σοκ προέρχεται τόσο από το μέγεθος και την τιμή του οχήματος όσο και από όλες τις επιπλέον διαθέσιμες επιλογές αξεσουάρ και εξατομίκευσης. Μια Mercedes-Maybach S-Class ξεκινά από 185.000 $ — 74.000 $ περισσότερα από μια κανονική S-Class. Και είναι μεγαλύτερη. Τα σεντάν Maybach προσφέρουν μεταξόνιο 18 cm (7,1 ίντσες) μεγαλύτερο από αυτό της τυπικής S-Class.
«Η Maybach θέλει να εκφράσει τον πλούτο μέσω του αποτυπώματος, δηλαδή πόσο μεγάλο είναι το αντικείμενο», τονίζει ο Frank Stephenson, σχεδιαστής αυτοκινήτων, γεννημένος στο Μαρόκο, ο οποίος έχει εργαστεί για τις BMW, Mini, Ferrari, Maserati, Fiat, Lancia, Alfa Romeo και McLaren. «Είναι σχεδόν καρτουνίστικο».
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μια τέτοια επιλογή βοηθά να διασφαλιστεί ότι τα αυτοκίνητα θα είναι ελκυστικά στους Κινέζους αγοραστές, οι οποίοι τείνουν να πληρώνουν για πιο εντυπωσιακά σχέδια και είναι πολύ νεότεροι σε ηλικία και πολύ πιο πλούσιοι από τους καταναλωτές οχημάτων Mercedes. Ο μέσος όρος ηλικίας ενός αγοραστή Maybach στην Κίνα είναι στα μέσα της ηλικίας των 40 και σε όλη τη μάρκα είναι σε μεγάλο βαθμό κάτω των 50 ετών, που είναι νεότερος από τον μέσο αγοραστή Mercedes.
«Η κινεζική αγορά είναι μια νεότερη αγορά, η οποία δεν είναι ντροπαλή για να δείξει τον πλούτο της, και η Maybach σίγουρα το κάνει αυτό», λέει ο Stephenson.
Είναι μια στάση που εξαπλώνεται, αν ρωτήσετε τους ανθρώπους της Mercedes. Η δύναμη να εκπλήσσει είναι η καλύτερη ευκαιρία της Maybach να τραβήξει την προσοχή των αγοραστών αυτοκινήτων – ανεξάρτητα από την τοποθεσία – λένε.
«Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Και είναι επίσης η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων πολυτελείας στον κόσμο. Και φυσικά είναι η μεγαλύτερη αγορά Maybach στον κόσμο», λέει ο Kallenius. «Αλλά οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι πολύ σημαντικές. Η Δυτική Ευρώπη είναι σημαντική. Η Κορέα είναι σημαντική. Η Ιαπωνία είναι σημαντική. Η Μέση Ανατολή είναι φυσικά σημαντική. Υπάρχουν άλλες αγορές σε όλο τον κόσμο που λαχταρούν τον ίδιο τύπο οχημάτων».