Πωλήσεις νέων αυτοκινήτων: Τι τύπο καυσίμων επιλέξαν οι Ευρωπαίοι και τι οι Έλληνες το 2021;

Πως κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου το 2021 αναφορικά με τον τύπο καυσίμου; Οι Ευρωπαίοι και οι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται προς την ηλεκτροκίνηση ή επιμένουν στους κινητήρες εσωτερικής καύσης; Οι απαντήσεις δίνονται παρακάτω

Νίκος Μιχαλόπουλος

Συνολικά το 2021, τα υβριδικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 19,6% όλων των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την ΕΕ, σε σύγκριση με το 11,9% το 2020. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα σημείωσαν επίσης μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις, αποτελώντας το 18,0% των συνολικών ταξινομήσεων αυτοκινήτων, έως  από μερίδιο 10,5% το 2020.

Ταυτόχρονα, η συνολική συρρίκνωση της αγοράς αυτοκινήτου της ΕΕ επηρέασε αρνητικά τόσο τα πετρελαιοκίνητα όσο και τα βενζινοκίνητα οχήματα.  Ωστόσο, οι συμβατικοί τύποι καυσίμων εξακολουθούν να κυριαρχούν στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ όσον αφορά το μερίδιο αγοράς το 2021, αντιπροσωπεύοντας το 59,6% όλων των νέων ταξινομήσεων.

Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ

Από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2021, οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σημείωσαν διψήφια πτώση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.  Οι πωλήσεις βενζίνης μειώθηκαν κατά 33,5% στις 778.450 μονάδες, με όλες σχεδόν τις αγορές της ΕΕ να καταγράφουν πτώση, εκτός από τη Βουλγαρία, την Ιρλανδία και τη Σλοβενία.  Κατά συνέπεια, το μερίδιο της βενζίνης στην αγορά αυτοκινήτων συρρικνώθηκε από 40,6% το τελευταίο τρίμηνο του 2020 σε 35,8% κατά την ίδια περίοδο του 2021.

Το ντίζελ σημείωσε ακόμη μεγαλύτερη πτώση (-50,9%) από 729.446 μονάδες το 2020 σε 358.083 μονάδες το τελευταίο τρίμηνο του 2021, καθώς σχεδόν όλα τα κράτη μέλη κατέγραψαν σημαντικές μειώσεις, εκτός από τη Βουλγαρία.  Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο του ντίζελ στην αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ μειώθηκε από 25,3% το τέταρτο τρίμηνο του 2020 σε 16,5% πέρυσι.  Συνολικά το 2021, η βενζίνη παρέμεινε ο τύπος καυσίμου με μακράν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (40,0%).

Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)

Κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2021, τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) σημείωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη (+24,9%) από όλους τους τύπους καυσίμων, φτάνοντας συνολικά τις 309.598 μονάδες σε ολόκληρη την ΕΕ.  Αυτή η αύξηση ήταν μάλλον μέτρια σε σύγκριση με το 2020, αλλά θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση των BEV το 2020 (+216,9%) οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από τα κυβερνητικά κίνητρα για οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών που εισήχθησαν στον απόηχο της πανδημίας.  Οι πωλήσεις plug-in υβριδικών οχημάτων (PHEV), από την άλλη πλευρά, συρρικνώθηκαν κατά 1,8% το τέταρτο τρίμηνο.

Εξετάζοντας τα αποτελέσματα ολόκληρου του έτους, οι εγγραφές PHEV αυξήθηκαν κατά 70,7% από 507.917 μονάδες το 2020 σε 867.092 πέρυσι.  Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία σημείωσαν παρόμοια αύξηση (+63,1%) καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, από 538.734 σε 878.432 αυτοκίνητα.

Τα υβριδικά οχήματα (HEV) κατέγραψαν μέτρια αύξηση (+0,4%) τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους.  Με 439.172 πωλήσεις, τα υβριδικά αντιπροσωπεύουν το 20,2% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ το τέταρτο τρίμηνο.  Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, οι ταξινομήσεις υβριδικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά ένα εντυπωσιακό 60,5%, σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που οι πωλήσεις HEV (με 1.901.239 μονάδες) ξεπέρασαν αυτές του ντίζελ (1.901.191) στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η ζήτηση για οχήματα φυσικού αερίου (NGV) στην ΕΕ σημείωσε σημαντική πτώση τους τελευταίους τρεις μήνες του 2021 (-45,9%), κυρίως ως αποτέλεσμα της πτώσης των πωλήσεων στην Ιταλία (-40,6%).  Αντίθετα, η αγορά αυτοκινήτων με υγραέριο σημείωσε μέτρια αύξηση 5,7%, μετρώντας 59.959 μονάδες που πωλήθηκαν σε ολόκληρη την περιοχή κατά την ίδια περίοδο.

Τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV) αντιπροσώπευαν σχεδόν το ήμισυ (47,8%) της αγοράς αυτοκινήτου της ΕΕ από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2021, με πάνω από ένα εκατομμύριο μονάδες να έχουν εγγραφεί συνολικά.  Εξετάζοντας την απόδοση των μεγάλων αγορών BEV το τελευταίο τρίμηνο, η Γαλλία σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο (+36,2%), ακολουθούμενη από την Ιταλία (+34,9%) και τη Γερμανία (+24,5%).

Ο καταμερισμός πωλήσεων στην Ελλάδα

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο καταμερισμός των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην χώρα μας. Σύμφωνα με τους δείκτες της ACEA, τα κίνητρα του προγράμματος «κινούμαι ηλεκτρικά» φαίνεται πως αποδίδουν, καθώς πουλήθηκαν 687 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) το 2021, έναντι 387 το 2020, σημειώνοντας αύξηση + 77.5%.

Αύξηση κατέγραψαν και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα (PHEV) με τις συνολικές πωλήσεις να αγγίζουν τις 1.475 μονάδες το 2021 έναντι των 862 το 2020, δηλαδή μία αύξηση της τάξης του +71.1%.

Εξαιρετικά αποτελέσματα κατέγραψαν τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV) με 5.109 μονάδες έναντι των 3.789 το 2020, δηλαδή αύξηση +34.8%.

Αρνητικό ήταν το πρόσημο για τα αυτοκίνητα φυσικού αερίου, αφού πουλήθηκαν μόλις 249 έναντι 295 το 2020. Πρόκειται για μείωση της τάξης του – 15.6%.

Η έκπληξη ήταν οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κίνηση από λοιπά εναλλακτικά καύσιμα που κατέγραψαν αύξηση ρεκόρ +151.5% με 742 μονάδες έναντι των 295 του 2020. Ο λόγος της αύξησης αυτής οφείλεται κυρίως στο υγραέριο, το οποίο συμπεριλαμβάνεται σε αυτήν την κατηγορία.

Αδιαμφισβήτητη είναι η κυριαρχία των αυτοκινήτων βενζίνης, καθώς παρά την μείωση – 11.2%, πουλήθηκαν 7.927 έναντι των 8.929 το 2020.

Στον αντίποδα βρίσκονται τα αυτοκίνητα με κινητήρες Ντίζελ, οι πωλήσεις των οποίων κατέγραψαν πτώση κατά -53.5% με 2.966 ταξινομήσεις έναντι 6.374 το 2020.

Τα παραπάνω δεδομένα καθορίζουν τις τάσεις της αγοράς και τις καταναλωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων πολιτών. Παράγοντες σημαντικούς για την χάραξη στρατηγικής από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να στεφθεί με επιτυχία το σχέδιο της ενεργειακής μετάβασης.