Νίκος Μιχαλόπουλος
Το πρώτο τρίμηνο του 2022, το μερίδιο αγοράς των υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκε, αντιπροσωπεύοντας το 25,1% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (από 20,9% το πρώτο τρίμηνο του 2021). Αναπάντεχη αύξηση υπήρξε και στην ελληνική αγορά.
Οι συνολικές ταξινομήσεις νέων επαναφορτιζόμενων οχημάτων αυξήθηκαν επίσης κατά τους πρώτους τρεις μήνες του έτους. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα διπλασίασαν σχεδόν το μερίδιο αγοράς τους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι – τώρα αποτελούν το 10,0% του συνόλου των πωλήσεων – ξεπερνώντας τα plug-in υβριδικά, που αντιπροσωπεύουν το 8,9% της αγοράς της ΕΕ. Από την άλλη πλευρά, τα οχήματα που κινούνται με ντίζελ και βενζίνη συνέχισαν να χάνουν μερίδιο αγοράς. Ωστόσο, οι ταξινομήσεις παραδοσιακών αυτοκινήτων με ορυκτά καύσιμα εξακολουθούν να κυριαρχούν στην αγορά, με συνδυασμένο μερίδιο 52,8%.
Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ
Από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2022, οι ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ συνέχισαν την πτωτική τους τροχιά, σημειώνοντας απότομη πτώση (-33,2%), φτάνοντας τις 378.009 μονάδες. Κατά συνέπεια, το μερίδιο αγοράς των αυτοκινήτων με ντίζελ συρρικνώθηκε κατά 5,3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του περασμένου έτους. Όλες οι αγορές της ΕΕ κατέγραψαν σημαντικές απώλειες, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγάλων: Γαλλία (-44,1%), Ιταλία (-39,2%), Ισπανία (-30,8%) και Γερμανία (-20,2%).
Ομοίως, το μερίδιο αγοράς των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκε σημαντικά κατά την ίδια περίοδο – από 40,8% σε 36,0%. Παρά την πτώση αυτή, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα παρέμειναν τα πιο δημοφιλή σε όγκο (808.039 μονάδες).
Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)
Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 53,4%, φτάνοντας συνολικά τα 224.145 αυτοκίνητα. Πολλές αγορές της ΕΕ κατέγραψαν τριψήφια ποσοστιαία κέρδη, με τη Ρουμανία να σημειώνει την ισχυρότερη ανάπτυξη (+408,0%). Από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της περιοχής, η Ισπανία σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο (+110,3%), ακολουθούμενη από τη Γαλλία (+42,7%) και τη Γερμανία (+29,3%). Η Ιταλία ήταν η μόνη αγορά της ΕΕ που σημείωσε πτώση στις πωλήσεις BEV (-14,9%).
Οι ταξινομήσεις επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων (plug-in) [PHEV] μειώθηκαν κατά 5,3% σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους. Παρόλα αυτά, τα PHEV εξακολουθούν να διευρύνουν το συνολικό τους μερίδιο αγοράς λόγω της πτώσης των πωλήσεων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Οι επιδόσεις των PHEV διέφεραν στις τέσσερις βασικές αγορές της περιοχής. Η Γερμανία και η Γαλλία σημείωσαν πτώση (-13,2% και -6,1% αντίστοιχα), ενώ η Ισπανία και η Ιταλία κατέγραψαν σταθερή ανάπτυξη (+46,3% και +18,9% αντίστοιχα).
Με 563.030 πωλήσεις αυτοκινήτων από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο, τα υβριδικά οχήματα (HEV) ήταν ο πιο κοινός τύπος οχήματος μετά τα αυτοκίνητα βενζίνη σε όγκο στην ΕΕ, με αύξηση 5,3%. Με εξαίρεση την Ιταλία (-6,3%), όλες οι μεγάλες αγορές συνέβαλαν στη θετική απόδοση στην περιοχή. Οι πωλήσεις οχημάτων φυσικού αερίου (NGV) στην ΕΕ συνέχισαν την πτωτική τους τάση, σημειώνοντας νέα διψήφια πτώση (-56,0%), καθώς πολλές αγορές κατέγραψαν πτώση. Αντίθετα, τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο σημείωσαν σημαντική αύξηση (+48,6%), μετρώντας 67.717 μονάδες εγγεγραμμένες στην ΕΕ. Αυτή η αύξηση οφείλεται κυρίως στα διψήφια ή και τριψήφια ποσοστιαία κέρδη και στις τέσσερις βασικές αγορές: Γερμανία (+287,7%), Γαλλία (+76,6%), Ισπανία (+41,5%) και Ιταλία (+17,3%).
Ελληνική αγορά
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η ελληνική αγορά καθώς ταξινομήθηκαν 505 αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, έναντι 419 το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καταγράφοντας αύξηση (+20,5%). Θετική ανταπόκριση και μάλιστα σε εντυπωσιακό βαθμό είχαν και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα, αφού ταξινομήθηκαν 1.274 έναντι 878 πέρσι καταγράφοντας αύξηση (+45,1%). Αύξηση κατέγραψαν και τα υβριδικά αυτοκίνητα, σημειώνοντας 6.187 μονάδες έναντι 5.058 το περσινό διάστημα, δηλαδή αύξηση (+22,3%). Κατακόρυφη πτώση σημείωσαν τα αυτοκίνητα με καύσιμο το φυσικό αέριο, αφού πουλήθηκαν μόλις 196 νέα αυτοκίνητα αυτού του τύπου έναντι 324 μονάδων πέρσι, δηλαδή μία πτώση (-39,5%). Εντυπωσιακή αύξηση (+222%) υπήρξε στα αυτοκίνητα με εναλλακτικά καύσιμα, αφού ταξινομήθηκαν 673 έναντι 209 πέρσι. Μείωση (-11,7%) υπήρξε στα αυτοκίνητα βενζίνης, αφού ταξινομήθηκαν 10.153 μονάδες έναντι 11.501 πέρσι. Ωστόσο είναι ξεκάθαρο πως ο Έλληνας καταναλωτής επιλέγει ξεκάθαρα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, αφού βρίσκονται ακόμα σε τετραψήφιο νούμερο. Τέλος η πτώση στο Ντίζελ συνεχίζεται, αφού ταξινομήθηκαν 3.439 νέα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα έναντι των 5.050 μονάδων το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καταγράφοντας πτώση κατά (-31,9%).
Δείτε εδώ πως καταγράφονται οι πωλήσεις των νέων αυτοκινήτων σε Ελλάδα και Ευρώπη