Νίκος Μιχαλόπουλος
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου με αμερικανούς δημοσιογράφους, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis επανέλαβε τις ανησυχίες του για τη συνεχή άνοδο των τιμών των αυτοκινήτων. Γεγονός που αναγκάζει ένα σημαντικό κομμάτι δυνητικών αγοραστών να βρεθούν εκτός αγοράς. Τα αίτια είναι πολλαπλά, αλλά ο Ταβάρες ανέφερε ελλείψεις εξαρτημάτων και πληθωριστικές πιέσεις. Αυτά συνδέονται επίσης, αν όχι κυρίως, με τις συνέπειες της ρωσο-ουκρανικής σύγκρουσης στις τιμές των πρώτων υλών. Ως εκ τούτου, οδηγεί σε κατακόρυφη αύξηση του κόστους που είναι δύσκολο να απορροφηθεί από τους κατασκευαστές: «Ανησυχώ πολύ για τις επιπτώσεις στην προσβασιμότητα απόκτησης των οχημάτων. Είναι ένα θέμα που με τις αυξανόμενες πληθωριστικές πιέσεις μετατρέπεται σε κάτι πολύ περισσότερο από ένα πρόβλημα».
Πολλαπλές αιτίες
Για να εξηγήσει τους λόγους πίσω από την αύξηση του κόστους, ο Tavares ανέφερε διάφορους παράγοντες. Η έλλειψη ημιαγωγών, για παράδειγμα, έχει προκαλέσει συχνές περικοπές στην παραγωγή και συνεπώς έλλειψη διαθεσιμότητας προϊόντων στις αντιπροσωπείες, καθώς και αδυναμία των τελευταίων να ικανοποιήσουν τα αιτήματα των πελατών. Επιπλέον, το κόστος των πρώτων υλών αρχικά αυξήθηκε γρήγορα και στη συνέχεια επιταχύνθηκε απότομα προς τα πάνω με την εισβολή των ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία. Το θέμα του κόστους σχετίζεται στενά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο Ταβάρες επανέλαβε τη θέση του για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν τιμές πολύ υψηλότερες από αυτές αντίστοιχων θερμικών μοντέλων, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα και για την ανάγκη ταχείας μείωσης του κόστους, ώστε να μην αναγκαστεί να μετακυλίσει τις αυξήσεις στους αγοραστές. Οποιαδήποτε παρέκκλιση θα κινδύνευε να έχει αντίκτυπο στην καρδιά της αγοράς: «Τα μεσαία στρώματα – επανέλαβε – δεν θα μπορούν να αγοράσουν νέα αυτοκίνητα».
Πώς θα μειωθεί το κόστος
Πώς θα είναι δυνατή η μείωση του κόστους; Με βελτίωση παραγωγικότητας 10% ετησίως, αλλά όχι μόνο. Την περασμένη εβδομάδα, η Stellantis έδωσε μια σειρά από παραδείγματα κατά την παρουσίαση του νέου της βιομηχανικού σχεδίου Dare Forward 2030. Μεταξύ των στόχων ήταν η μείωση του κόστους διανομής κατά 40%, μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στον τομέα των δαπανών Ε&Α και μεγαλύτερη προσοχή στην αγορά και διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ο Ταβάρες επανέλαβε την έκκλησή του προς τους προμηθευτές να απορροφήσουν ορισμένες από τις αυξήσεις των τιμών, αλλά εναντιώθηκε σε ορισμένες από τις επικρίσεις τους ζητώντας να μην κατηγορούν τον όμιλο, αλλά τους νομοθέτες που πιέζουν την αυτοκινητοβιομηχανία να αγκαλιάσει την ηλεκτρική κινητικότητα. «Δεν είμαστε ο κακός αστυνομικός», τόνισε ο Tavares στο Automotive News, προσθέτοντας ότι είναι καλύτερο για όλους να συνεργαστούν για να μειώσουν και να απορροφήσουν το κόστος. «Μπορεί να μην σας αρέσει το γεγονός ότι είμαστε πολύ ειλικρινείς ή πολύ διαφανείς, αλλά, κατά μία έννοια, οι προμηθευτές θα πρέπει να εκφράσουν κάποια ευγνωμοσύνη που ξυπνάμε αρκετά νωρίς για να προετοιμαστούν».