Η πρόθεση της Lamborghini να επεκτείνει τη γκάμα της με ένα τέταρτο μοντέλο ήταν εδώ και καιρό ένα μυστήριο. Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη πολύ λίγες λεπτομέρειες, επίσης επειδή πρόκειται για ένα έργο που προορίζεται να υλοποιηθεί γύρω στο 2028. Τον περασμένο Μάρτιο, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Stephan Winkelmann είχε αποκαλύψει το όνειρό του, ένα κουπέ 2 + 2. Τώρα, ο ίδιος ο Winkelmann προχώρησε περισσότερο, παρέχοντας περισσότερες λεπτομέρειες, επαναλαμβάνοντας πώς το νέο μοντέλο θα είναι το πρώτο ηλεκτρικό στην ιστορία της εταιρείας. Βασικά, στο Sant’Agata Bolognese σκέφτονται ένα grand tourer 2 + 2 σε στυλ crossover, επομένως με υψηλότερη απόσταση από το έδαφος από τις Aventador ή Huracán αλλά, πιθανώς, χαμηλότερο από την Urus.
Αναμένοντας το πράσινο φως
Ωστόσο, τίποτα δεν έχει αποφασιστεί οριστικά ακόμα κι αν φαίνεται να υπάρχει επαρκής συναίνεση ακόμα και από τα ανώτερα στρώματα της μητρικής Volkswagen. «Δεν υπάρχει ακόμη έγκριση, αλλά εντός του ομίλου το έργο είναι γνωστό – εξήγησε ο διευθυντής κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης και, από την άποψη του τύπου του προϊόντος, θεωρείται πολύ επαρκές και συνεπές με το DNA και τη στρατηγική της Lamborghini γιατί σήμερα δεν έχουμε GT στη γκάμα». Επιπλέον, «στον κόσμο των πολυτελών και σούπερ σπορ αυτοκινήτων, οι περισσότεροι από τους ανταγωνιστές μας έχουν GT. Επομένως, και σύμφωνα με την ομάδα, θα ήταν μια παραπάνω από ευπρόσδεκτη προσθήκη». Μια περαιτέρω επέκταση της γκάμας, ωστόσο, αποκλείεται, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα «Σήμερα δεν υπάρχουν σχέδια για ένα πέμπτο μοντέλο ή ακόμα και ένα άλλο SUV, αλλά εγώ, στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, έχω μάθει ότι στα περισσότερα θέματα ακολουθείται ο σημαντικός κανόνας του «ποτέ μην λες ποτέ». Σήμερα δεν το βλέπω, αλλά δεν μπορώ να πω ότι στο μέλλον, ίσως σε 10 ή 15 χρόνια, και αν αναπτυχθεί η εταιρεία, έχοντας ευκαιρίες για διεύρυνση της γκάμας.
Οι σημερινές στρατηγικές
Από την άλλη, αυτή τη στιγμή οι προτεραιότητες είναι άλλες. Η Lamborghini, μάλιστα, επεξεργάζεται το ‘facelift’ της Urus, το οποίο θα παρουσιαστεί στα μέσα Αυγούστου στο Pebble Beach, ενώ η τελευταία έκδοση της Huracán με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα έρθει στο τέλος του χρόνου. «Στη συνέχεια, μεταξύ 2023 και 2024, θα υπάρξει η υβριδική μας επανάσταση», θυμάται ο Winkelmann. Ως εκ τούτου, το ντεμπούτο της νέας Aventador αναμένεται το 2023 και αυτό των νέων Urus και Huracán το 2024. Η ανανέωση της γκάμας υπό το λάβαρο του υβριδισμού θα επιτρέψει λοιπόν στη Lamborghini «να φτάσει το 2025 με μείωση CO2 τουλάχιστον κατά 50% σε σύγκριση με το τρέχον χαρτοφυλάκιο, τηρώντας την υπόσχεση για περισσότερες επιδόσεις». Για το μέλλον, η εστίαση είναι στα υβριδικά, αλλά, επίσης, υπό το πρίσμα της πρόσφατης αλλαγής φρουράς στην κορυφή του ομίλου Wolfsburg, δεν αποκλείεται η πιθανότητα εξέτασης άλλων εναλλακτικών, όπως κάνει η θυγατρική της Porsche με τα συνθετικά καύσιμα.
Παράθυρο για τα ηλεκτρονικά καύσιμα
Ως προς αυτό, ο Winkelmann ήταν ξεκάθαρος: «Πάντα λέγαμε ότι θα θέλαμε να συνεχίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τον υβριδισμό των σούπερ σπορ αυτοκινήτων νέας γενιάς Huracán και Aventador, ακόμη και μετά το 2030, με συνθετική βενζίνη, και θα θέλαμε να μετάβουμε στην «ηλεκτροκίνηση με την Urus και το τέταρτο μοντέλο». Ως εκ τούτου, το Casa del Toro θέλει να κρατήσει τις πόρτες ανοιχτές σε οποιαδήποτε τεχνολογική εξέλιξη, ακόμη κι αν ο Winkelmann διευκρίνησε πόσο στενά είναι τα χρονικά περιθώρια. «Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο – εξήγησε – πήρε μια πολύ σημαντική απόφαση με την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων το 2035 και την παρέκκλιση για τους μικρούς παραγωγούς το 2036, άρα 12 μήνες ακόμη, αλλά δεν μας ενδιαφέρουν οι 12 μήνες γιατί κάνουμε σχέδια για δέκα χρόνια και οι 12 μήνες δεν αλλάζουν τη ζωή μας. Θα δούμε πώς θα πάει γιατί χρόνο με τον χρόνο θα γίνονται έλεγχοι για τη δυνατότητα εφαρμογής της ολικής απαγόρευσης. Έχουμε μερικά χρόνια ακόμα να αποφασίσουμε. Μετά το 2025/26 πρέπει να αποφασίσουμε για την επόμενη γενιά προϊόντων. Θα θέλαμε τα συνθετικά καύσιμα, αλλά ξέρω επίσης ότι πολλές μεγάλες πόλεις, πριν από το 2030, θα μειώσουν πολύ τα όρια ρύπων και θα μπλοκάρουν την κυκλοφορία». Ως εκ τούτου, «ενδιαφερόμαστε περισσότερο για την εναρμόνιση των κανόνων σε παγκόσμιο επίπεδο, επειδή παράγουμε αυτοκίνητα που πρέπει να αναγνωριστούν» παντού στον κόσμο. «Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για να κάνουμε τις σωστές επιλογές τη σωστή στιγμή», συνόψισε ο Winkelmann. «Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ακόμα ένα παράθυρο για να καταλάβουν αν η συνθετική βενζίνη έχει μέλλον ή όχι».
Οικονομικά αποτελέσματα
Ο Winkelmann αναφέρθηκε στις εμπορικές και οικονομικές επιδόσεις του Casa del Toro. Παρά τις συνεχιζόμενες αβεβαιότητες, η Lamborghini έκλεισε το πρώτο ημίχρονο με αποτελέσματα που χαρακτηρίστηκαν ως «εξαιρετικά». Οι παραδόσεις έφτασαν σε νέο ρεκόρ 5.090 μονάδων (+ 4,9% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021), ενώ ο τζίρος αυξήθηκε ακόμη και κατά 30,6% στα 1,332 δισ. ευρώ. «Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο για εμάς, ωστόσο, είναι αυτό της κερδοφορίας», εξήγησε ο Winkelmann, καθώς τα λειτουργικά κέρδη, ουσιαστικά, αυξήθηκαν κατά 69,6% στα 425 εκατομμύρια, ξεπερνώντας τα 393 εκατομμύρια που καταγράφηκαν σε ολόκληρο το 2021. Αυτό είναι «ένα πραγματικά σημαντικό αποτέλεσμα για εμάς γιατί η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν επιφέρει περαιτέρω κινδύνους όπως αυξανόμενο κόστος, πρώτες ύλες, ενέργεια, πληθωρισμός». Στη βάση της αύξησης της κερδοφορίας δεν υπάρχει μόνο η ευνοϊκή συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ/δολαρίου, αλλά και μη ενδεχόμενοι διαρθρωτικοί παράγοντες, όπως το μείγμα προϊόντων και οι προσαρμογές. Επιπλέον, η εταιρεία δεν έχει επηρεαστεί από την κρίση των τσιπ, επειδή, χάρη στους χαμηλούς όγκους και τα υψηλά περιθώρια κέρδους, έλαβε από τον όμιλο Volkswagen προτεραιότητα στις προμήθειες έναντι άλλων εμπορικών σημάτων.
Οι στόχοι
Για το μέλλον, η Lamborghini μπορεί να βασιστεί σε ένα «σύστημα παραγγελιών, που καλύπτει 18 μήνες παραγωγής» και σε μια συγκεκριμένη τάση της αγοράς, την «αυξανόμενη ζήτηση» για προσαρμογές και μοντέλα υψηλής τεχνολογίας. Η τάση θα βοηθήσει την εταιρεία να επιτύχει φιλόδοξους στόχους κυρίως στους καταναλωτές του υψηλού εισοδήματος. Η Lamborghini δεν στοχεύει να ξεπεράσει τις 10 χιλιάδες μονάδες ετησίως («θέλουμε μια ελεγχόμενη και φυσιολογική ανάπτυξη») ακόμα κι αν ο Winkelmann δεν απέκλεισε τον στόχο «όταν θα ανανεωθεί και θα επεκταθεί η γκάμα, από το 2025 και μετά μπορούμε να σκεφτούμε υψηλότερη ανάπτυξη, αλλά πρέπει επίσης να δούμε πώς αναπτύσσεται η αγορά και η οικονομία. Ως εκ τούτου, ο επικεφαλής της Lamborghini επανέλαβε την πρόθεσή του να επικεντρωθεί στα συστήματα υποβοηθούμενης οδήγησης για την Urus και το τέταρτο μοντέλο, ειδικά για την αντιμετώπιση κυκλοφοριακών συνθηκών συμφόρησης και, τέλος, απέκλεισε κατηγορηματικά οποιαδήποτε επιθυμία να μπει στη Formula 1.